Muusikadoktor Margo Kõlar kirjutas uude helitöösse helgust

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saksofonist Raul Sööt (vasakult), Margo Kõlar ja nükkelharfimängija Janno Pokk tegid Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia elektronmuusikastuudios ettevalmistusi uudisteose esiettekandeks ning fotograafile veidi koomuskit ka.
Saksofonist Raul Sööt (vasakult), Margo Kõlar ja nükkelharfimängija Janno Pokk tegid Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia elektronmuusikastuudios ettevalmistusi uudisteose esiettekandeks ning fotograafile veidi koomuskit ka. Foto: Liis Treimann

Täna õhtul kõlab Vanemuise kontserdimajas vabariigi aastapäeva kontsertaktusel nii uus helitöö, et viimase jao noote andis helilooja Margo Kõlar muusikutele alles kolm päeva tagasi.

Kümmekond minutit vältavat teost «Õhtujutt» kirjeldas autor kui helgekõlalist ja energilist muusikat kammerorkestrile ja kahele soolopillile. Üks neist on Rootsi päritolu klahvviiul või nükkelharf (rootsi keeles nyckelharpa) ja teine saksofon.

«Need kaks veidi karuse häälega pilli laiendavad tämbriliselt orkestri kõla, ilmutades samal ajal teineteise suhtes üllatavat lähedust,» selgitas Kõlar. «Napp temaatiline materjal vaheldub improvisatsiooniliste lõikudega, orkestris on aktiivsust ja igatsust, värve ja varjundeid.»

Nükkelharfi mängib Janno Pokk ja saksofoni Raul Sööt, Tallinna Kammerorkestrit dirigeerib Tõnu Kaljuste.

«Õhtujutt» on Kõlari senises heliloomingus stiililt lähedane sugulane «Loojangule», mis kõlas mullu aprillis Tallinnas metodistiki-rikus.

Täna esiettekandele tuleva teose kaugelt sugulased on muusika mängufilmile «Nimed marmortahvlil» ja ballett «Kuuhullud kassid», mida Vanemuine etendas kümmekond aastat tagasi. Animafilmis «Frank ja Wendy» kõlab samuti Kõlari muusika.

««Frank ja Wendy» on tehtud kodustuudios elektrooniliste vahenditega,» selgitas autor. «Elektronmuusika akadeemilises mõttes tähendab midagi muud.»

Seda midagi muud on Kõlar uurinud oma teadustegevuses, mille üks tähiseid on doktoriväitekirja kaitsmine kuu ja tosin päeva tagasi.

See midagi muud tähendab ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia elektronmuusikastuudiot, mida Kõlar on juhatanud peaaegu kuus aastat.

E-muusika stuudio

Selles stuudios on loodud e-muusikat ja õpetatud helirežiid, kuid seal on tehtud ka eksperimentaalsemaid töid.

Muusikadoktori kraadiga juhataja toob viimaste näiteks Veljo Tormise «Eesti ballaadide» uuslavastuse sümfoonilise kvadrofonogrammi ja ansambli Küberstuudio projektid.

Nimekiri jätkub Lepo Sumera, Erkki-Sven Tüüri, Toivo Tulevi, Helena Tulve, Mart Siimeri, Toomas Trassi jt elektroakustiliste teostega.

Juhataja peab stuudios tegutsenud üliõpilaste senisteks suursaavutusteks Juhan Vihterpali võitu konkursil «European Film Music Award 2004» ja Malle Maltise esimest preemiat samuti rahvusvahelisel konkursil «Musica Nova 2004».

Tartu linnavalitsuse kultuuriosakonna juhataja Katriin Fisch-Uibopuu mäletamist mööda andis idee tellida vabariigi aastapäevaks heliloojatelt uudisloomingut abilinnapea ametis oleku aegu Laine Jänes. Mõte sai teoks Vanemuise kontserdimaja direktori Kulvo Tamra toetusel.

Tartu linna tellimusel

Aastal 2004 tuli kontsertaktusel esiettekandele Peeter Vähi «Chapter Two» ja aastal 2005 Eino Tambergi «Proloog». Muide, nii Vähi kui ka Kõlar on heliloomingus Tambergi õpilased.

Kes tellib muusika, peab selle eest ka maksma. Osa autori honorari on tulnud seni kultuuriministeeriumi heliloomingu fondist ja osa on lisanud linn.

Näiteks Vähile eraldas linnavalitsus 10 000 krooni, mis moodustas kolmandiku helilooja honorarist, kaks kolmandikku tuli ministeeriumist. Nii oli see kaks aastat tagasi. Uudisteose «Õhtujutt» autorihonorari kohta oli eile leping veel sõlmimata.

«Igasugune tellimine on heliloojale meeldiv ja eluliselt vajalik,» ütles Kõlar. «Ma olen ääretult tänulik, et mulle on selline võimalus antud.»

Tamra sõnul tahavad Tartu linnavalitsus ja Vanemuise kontserdimaja helitöid vabariigi aastapäeva puhul tellida – kui ministeerium ikka õla alla paneb – ka edaspidi.

-----------------------------------------------------------------

Kuue lapsega helilooja

Helilooja, muusikadoktor, ansambli Heinavanker juht ja kunagine kartautospordi meister, 2. oktoobril 1961 Tartus sündinud Margo Kõlar käib sünnilinnas viimasel ajal põhiliselt oma vanemaid külastamas.

Tema isa Erich oli Vanemuises pikki aastaid peadirigent, baleriinist ema Elena töötab sealsamas repetiitorina.

Muusikadoktor Margo ja muusikateadlase Anu peres on kuus last. Vanim on 22-aastane, noorim sai detsembris aastaseks. Vanim õpib Tallinna Ülikoolis sotsioloogiat ja kultuuriteooriat, noorim õppis äsja kõndima, ütleb esimesi sõnapaare ja tunneb juba kõiki (!) tähti.

Tallinna lähedal Vääna metsas elava pere üks laps on omamoodi seotud täna Tartus esiettekandele tuleva helitööga.

«Mõte nükkelharfi kasutada tekkis läinud suvel, kui hullude ideede poolest tuntud tütar Kadri-Liis korraldas oma isa-ema 23. pulma-aastapäeva puhul kogu meie perele, ja meid on koos miniaga üheksa inimest, lõunasöögi Olde Hansa restoranis,» meenutas Margo Kõlar.

Just seal restoranis märkaski helilooja esimest korda rõõmsameelset nükkelharfi-mängijat. (TPM)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles