Õlireostus murrab jõudsalt Tallinna lähistel ranna poole

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soome tõrjelaev Halli Tallinna lahelt õlireostust korjamas.
Soome tõrjelaev Halli Tallinna lahelt õlireostust korjamas. Foto: Küllike Rooväli

Tallinna lahes oli õlireostus eilseks jõudnud vähem kui saja meetri kaugusele Aegnast, Naissaarest, Miiduranna sadamast ning Pringi külast Viimsis. Spetsialistid ei usu, et rand jääb reostusest puutumata.

Piirivalveameti teatel lahkus eile varahommikul Eesti vetest Soome reostustõrjelaev Hylje, sest rannikuvetes töötamiseks on vesi liiga madal.

Ülejäänud kaks reostustõrjelaeva Seili ja Halli töötasid Tallinna lahel kuni poole kuueni, misjärel nad Soome keskkonnainstituudi otsusega sündmuskohalt lahkusid ning suundusid tagasi Soome. Laupäeva õhtuks olid kolm Soome reostustõrjelaeva kokku korjanud umbes 9000 liitrit õli.

Reostuse võimalikku ulatust ja liikumist prognoosiva Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituudi ökohüdrodünaamika sektori juhataja Urmas Raudsepp ei uskunud eile kuigivõrd seda, et reostus, mis arvatavalt pärineb kahe nädala eest Vaindloo saare juures uppunud laevalt Runner-4, Tallinna juures randa ei jõua.

Hulk pole teada

«Selleks et reostus randa ei tuleks, peaks tuul soovitavalt kiiresti pöörduma lõunast põhja ehk praegusele vastupidiseks . Tuul peaks olema nii tugev, et lükkaks reostust koos jääga Soome lahe keskele, kuid siis tekib küsimus, kui kaugele põhja see liiguks,» märkis Raudsepp. «Ilmaennustust ei tea, kuid praeguses seisus ma optimistlik poleks, et see lootus teoks saab.»

Kui palju reostust meres on, ei tea täpselt keegi. Arvestades, et reedel jõudis Tallinna ranniku lähedale alles reostuse serv, pakub Raudsepp, et selle kese võiks praeguseid jää- ja ilmastikuolusid arvestades olla kuskil Muuga lahes.

«Me ei tea, kui palju õlireostust veel on. Kui seda on arvestatav kogus, siis peaks olema ohustatud Tallinna ja Muuga lahe piirkond ning kõik sealsed saared – Aegna, Naissaar, Prangli,» tõdes Raudsepp. «Reostus läheneb kaldale samavõrra, kui jää taandub, samas võib ta liikuda ka jää all. Kas see nii ka on, selgub siis, kui jää kaduma hakkab, misjärel avanev pilt võib praegusest veelgi nukram olla.»

Piirivalveameti reostustõrje ülem Silver Vahtra möönis samuti, et suure tõenäosusega mingi osa reostusest jõuab randa.

Kas ka suvi saab rannalistele rikutud, ei soovinud Vahtra ennustada. «Soome kolleegidega oleme seda arutanud ja tõenäoliselt haihtub randa jõudev reostus kevadel soojade ilmadega õhku. Ei taha ennustada, aga reostus ei tohiks randadele suurt mõju avaldada,» lisas ta.

Põhja-Eesti päästekeskuse avalike suhete spetsialist Ants Raava kinnitas, et päästeüksus on täisvalmisolekus, et kohe koristustöid alustada, kui tuleb esimene teade õlireostuse randajõudmisest.

Saab vaid oodata

Eilseks sellist infot ei tulnud ja seega tuleb neil oma labidate, kaitseriiete ja muude koristusvahenditega lihtsalt oodata.

«Reostus ei saagi veel randa jõuda, sest ees on rüsijää. Jääserva alla õli kindlasti läheneb, kuid me ei saa seda korjata,» nentis Raava. «Saaste peab olema korjamiseks füüsiliselt nähtav. Vahet pole, kas siin oleks Eesti või Soome päästjad, ega jääsupist õli kätte ei saa.»

Eile võtsid keskkonnainspektorid proovid Tallinna rannikulähistel avastatud reostuslaikudest. Nendest peaks selguma, kas reostus pärineb uppunud kaubalaevalt Runner-4.

Uppunud laeva üks tank võis piirivalveameti hinnangul sisaldada kuni 50 tonni rasket kütteõli. Kas see tank on katki või kui palju sealt kütteõli võis merre voolata, selle üle ei soostu amet spekuleerima.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles