/nginx/o/2013/09/05/2166251t1hdab9.jpg)
Mai keskel liikluseks avataval Smuuli tee viaduktil torkab silma suur jõnks, mis on silla keskmise betoonosa valamisel tekkinud läbivajumise tagajärg ja mille ehitaja lubab vante venitades likvideerida.
Kui Peterburi tee ja Suur-Sõjamäe tee vahel üle Ülemiste kaubajaama manööverteede kaarduvat silda eemalt vaadata, on selgelt näha, kuidas silla keskosa lainetab.
Eesti pikima sildeavaga Smuuli tee viadukti ehitusel ametlikku ehitusjärelevalvet tegeva firma Teede Projektijuhtimise AS juhtivspetsialisti Aldur Aasa väitel ei ole midagi nii hullusti, et seda parandada ei saaks.
Kahtlused jäävad
Aasa sõnul vajusid vantsilla keskmiste osade valamisel silla otsad tõesti umbes poole meetri võrra allapoole, kuid kohe pärast silda ülal hoidvate metalltrosside ehk vantide pingutamist kerkis sild põhimõtteliselt vanasse asendisse. Väike jõnks jäi siiski märgatavaks.
Praegu on silla vantidele antud pinge, mis on umbes pool projektis ettenähtust. Aasa kinnitas, et pärast asfaldikihi valamist ja sillapealsete rajatiste paigaldamist pingutavad ehitajad vandid ära ning sild saab oma õige kuju.
Nii Eestis kui Venemaal Surgutis oma sõnul umbes kuuekümne silla ehitamisel osalenud ja praegu ka ehitusjärelevalves tegev Valeri Volkov ütles aga Postimehele, et allavajunud sillapooli oleks tulnud vantide abil üles tõsta juba enne poolte kokkuühendamist.
Volkovi sõnul võivad praegu pingutamisel tekkida betooni praod, mis võivad omakorda kahjustada kogu silla konstruktsiooni.
Aasa lükkas Volkovi väited ümber. Tema sõnul pingutasid ehitajad vante enne sillapoolte kokkuühendamist.
«Silla betoonkonstruktsioon on piisavalt elastne ja võimaldab pingutamist ka praegu, et anda sillale lõplik kuju,» märkis Aasa. «Pragudeohtu pole.» Ta lisas, et viadukti rajamisel lähtuti Eesti, Soome ja Saksa ehitusnormidest, mistõttu ei tohiks olla kahtlust viadukti ohutuses.
Ka Smuuli tee viadukti projekteerimise peatöövõtja OÜ Estkonsult projekteerija Kaido Sooru kinnitas, et vantide pingutamisega on võimalik silla lõplikku kõrgust reguleerida. Peale Estkonsulti osalesid silla projekteerimisel Austria ja veitsi projekteerijad, sest Eestis puudus siiani selliste vantsildade ehitamise kogemus.
Merko Ehituse konsultant Aivar-Oskar Saar ütles, et praegu paigaldavad töömehed viaduktile hüdroisolatsiooni ja kui ilmad lubavad, algab asfaldipanek. Alles pärast seda saab vantide pingutamisega sillale õige kuju anda.
Esialgu oli Merkol kavas kogu viadukt ehitada talasillana. «Me jäime hätta suhtluses Eesti Raudteega,» kinnitas Saar. Ta selgitas, et pideva rongiliikluse tõttu ei olnud võimalik rajada raudtee keskele vajalikke vaialuseid ja sambaid.
«Me ei suutnud täita Eesti Raudtee tingimusi,» nentis Saar. «Oleksime sulgenud liiga suure osa raudtee üheksast rööpapaarist, mistõttu pidimegi otsustama keerulisema, vantsilla variandi kasuks.»
Lõpptähtaeg ei muutu
Aasa väitel on ehitamise käigus tulnud küll ehitajaga ette erimeelsusi, kuid see ei ole takistanud silla valmimist. Ühe näitena tõigi ta ehitise praeguse väljanägemise ehk siis kerge jõnksu silla keskosas, kuid see on ajutine nähtus ja konstruktsiooniliselt vastab sild normidele.
Ehitaja on Aasa sõnul töödega enam-vähem graafikus ja 15. mail saab viadukti autoliikluseks avada. Silla valmimistähtaeg on 31. mai.
Tallinna kommunaalameti juhataja asetäitja Peep Koppel kinnitas, et enam mingit tähtaja edasilükkamist ei tule. Esialgse kava järgi pidi sild valmis saama juba mullu septembris. Ta lisas, et kui ehitusjärelevalve tuvastab, et midagi on valesti, tuleb teha projekti muudatusi või kutsuda kohale eksperdid.
«Kui ikka midagi on mööda pandud, ega me seda niisama jätta ei saa,» ütles Koppel. «Ma olen teadlik ka sellest lohust seal sillal. See tuleb igal juhul korda teha. Midagi niisugust küll ei ole, et tuleks hakata silda lammutama.»
Smuuli tee sild
Kogupikkus 370 m, sellest 85 m vantsilda raudtee kohal
Mõlemas suunas üks sõidurada, lisaks kergliiklustee ja valgustus
Smuuli tee pikendus Suur-Sõjamäe tänavani ning viadukt läks linnale kokku maksma 87,8 miljonit krooni
Üldprojekti tegi K-Projekt, silla projekteeris Estkonsult, kaasates Austria ja veitsi projekteerijaid
Juurde saab ehitada viadukti teise niidi, millel on samuti mõlemas suunas üks sõidurada
Allikas: Merko Ehitus, Tallinna kommunaalamet