/nginx/o/2013/09/05/2174155t1h8ef5.jpg)
Majandusministeerium jättis juhiloa taotlejatele esmaabikoolituse andmise nüansid autokoolide otsustada, esmaabikursuste korraldajad kardavad, et autokoolid vähendavad kulude kärpimiseks koolituse mahtu.
Kohustuslik esmaabikursus läbiti ka varem spetsialistide juhendamisel autokoolide juures, kuid tõend kursuse sooritamise kohta tuli viia autoregistrikeskusesse (ARK).
Märtsi lõpus jõustunud majandusministeeriumi määrusega jäeti esmaabikoolituse kontrollimine üksnes autokoolide kanda. Seega eeldatakse nüüd, et kui autokool saadab inimese ARKi eksamit tegema, on ta kursuse läbinud.
Selline olukord on tekitanud palju segadust ning keegi ei tea enam, mida täpselt ette võtma peab. Mitmed Postimehega ühendust võtnud esmaabikursuste korraldajad tunnevad muret, et autokoolidel on nüüd vaba voli teha kursusi nii lühidalt kui nad tahavad ja ükskõik kelle juhendamisel.
Ebamäärane seis
Tegelikult kuulub mootorsõidukijuhi esmaabi koolituse korraldamine lisaks majandusministeeriumile ka sotsiaalministeeriumi pädevusse, kuid millegipärast sotsiaalministeeriumi muudatustest ei teavitatud ja nii ei saanud nad vajalikke parandusi teha.
Sotsiaalministeeriumi pressiesindaja Eli Lilles kinnitas, et esmaabikoolituse tegijate osas pole nõuded muutunud, sest hoolimata senise korra tühistamisest sätestavad seda teised määrused. Küll aga kadusid koolituse mahtu ja sisu puudutavad nõuded.
Tallinnas esmaabikoolitust korraldav Ellen Sternhof lausus, et tema teada on mõnel pool juba hakatud kursuste mahtu vähendama ja varasema kohustusliku 16-tunnise koolituse asemel korraldatakse nüüd kaheksatunniseid. «Kui otsene kohustus kaoks, siis ei teeks ükski autokool neid koolitusi,» kartis Sternhof.
Tema sõnul pole autokoolid julgenud esmaabikursusi seni siiski päris ära jätta, sest kõik ootavad uut liiklusseadust, mis ka esmaabikoolituse osas korra majja peaks looma.
Ebamäärane seis ei meeldi ka autokoolidele. Tartus asuva Raatuse Autokooli juhataja Tiit Ilves ütles, et nemad jätkavad praegu esmaabikoolitusega vanaviisi edasi.
«Vastutus on antud koolidele, kuid loodan, et kõrgemalt poolt pannakse paika, millises mahus koolitus peab toimuma ja mida õpetatakse,» ei tundnud ta vabaduse üle erilist rõõmu.
Viljandis asuva LRK Liiklusklubi autokooli sekretär-raamatupidaja Ulvi Kleemann kinnitas, et ka nende majas tehakse endiselt 16-tunniseid esmaabikoolitusi. Samas ei osanud ta öelda, mis edaspidi saama hakkab.
Ootavad liiklusseadust
Sotsiaalministeerium soovib esmaabikoolituse küsimused lahendada ettevalmistamisel oleva uue liiklusseadusega.
Seadus ei valmi aga enne 2008. aastat, sest majandusministeeriumi pressiesindaja Anu Mõistliku sõnul sündis ministeeriumidevahelisel kooskõlastusringil palju parandusettepanekuid, mille läbitöötamine nõuab aega. Samuti võib tema hinnangul eeldada, et ka riigikogu arutab liiklusseadust pikalt.
ARKi avalike suhete osakonna juhataja Timo Vijar kinnitas, et esmaabikursuse läbimist hakkab ARK jätkuvalt kontrollima, tehes autokoolides järelevalvet. Kui esmaabikursust ei korraldata, saab koolitusloa tühistada. Samuti on esmaabiküsimused endiselt ARKi teooriaeksamil.
Esmaabikoolitus
Vana korra järgi pidid kõik B-kategooria juhiloa soovijad läbima kindla õppekava alusel 16-tunnise esmaabikoolituse, mille läbimise kohta tuli viia tõend ARKi.
Märtsikuust anti esmaabikoolituse kontrollimise kohustus autokoolidele, samas kadus nõue järgida kindlat õppekava ja õpetada esmaabi 16 tundi.
Olukorda soovitakse lahendada uue liiklusseadusega, kuid see ei jõustu enne järgmist aastat.