Õllereklaam trügib lastefilmide vahele

Agnes Korv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kanal 2 näitas detsembris lastefilmi «Narnia lood: lõvi, nõid ja riidekapp» vahel kolme alkoholireklaami.
Kanal 2 näitas detsembris lastefilmi «Narnia lood: lõvi, nõid ja riidekapp» vahel kolme alkoholireklaami. Foto: Kaader filmist

Laste- ja noortefilmide ning koguperesaadete reklaamipauside ajal näitavad telekanalid õllede ja siidrite reklaame, samas kui uuringute järgi tarvitavad teismelised neid jooke üha enam.

Sügishooajal nägid Kanal 2 vaatajad alkoholireklaame koguperesaates «Talendijaht», filmis «Printsessi päevikud 2», mis on eelkõige teismelistele tüdrukutele mõeldud, ja muinasjutufilmis «Narnia lood». TV 3 pikkis alkoholireklaamid detsembris filmidesarja «Üksinda kodus».

Tervise Arengu Instituudi (TAI) tellitud uuringus jälgiti, kui palju näevad alaealised teles alkoholireklaami, mida võib näidata alates kella kaheksast õhtul.

Täiskasvanud ei märkagi

TAI direktori Maris Jesse sõnul oli ta uuringu tulemusi nähes šokeeritud. «Täiskasvanuna me ise ei märkagi, kui palju sel kellaajal, kui lapsed ja teismelised on veel telerite ees, just neile suunatud saadetes alkoholi tegelikult reklaamitakse,» ütles ta, viidates sellele, et näiteks «Talendijahis» oli osavõtjategi hulgas palju lapsi.

Jesse sõnul on tugev seos üha kasvava lahja alkoholireklaamimahu ja selle vahel, et 15–16-aastased joovad järjest rohkem lahjasid alkohoolseid jooke.

«Reklaam on paratamatult kutse tarbimisele ja minu hinnangul peaks kaaluma nende reklaamide edasilükkamist vähemalt kella kümneni õhtul, kui me ei taha, et seda kutset esitatakse lastele,» ütles Jesse.

Kanal 2 peadirektor Urmas Oru ei pidanud võimalikuks saadete ja reklaamide kokkusobivuse jälgimist.

«Ma ei näe Kanal 2 Tallinna linnavalitsusena, kes kehtestab kummalisi piiranguid. Kui seadused on olemas, siis nendest me lähtumegi,» ütles Oru. «Kuidas me ütleme kliendile, et selle filmi ajal me ei luba alkoholi reklaamida, ehkki seal võib olla veel mitmeid klippe, mis ei reklaami lastekaupu,» ütles Oru.

Tartu õlletehase juhataja Tarmo Noopi sõnul on tootja reklaami paigutamise meediasse andnud üle meediaagentuurile ja ise sellesse ei sekku.

«Kindlasti ei ole «Narnia lugude» vaataja meie sihtrühm ja me ei ole huvitatud reklaami suunamisest noortele,» kinnitas Noop. Ta lisas, et üheks võimaluseks on lugeda meediaagentuurile sõnad peale, et koguperefilmide ajal, mida näidatakse enne kella üheksat, alkoreklaami ei oleks.

Ei taha keeldudega liialdada

Märtsis-aprillis läheb riigikogus vastuvõtmisele uus reklaamiseadus, mis reguleerib ka alkoholireklaami piiranguid. Praegu algab lahja alkoholi reklaam õhtul kella kaheksast ja kange üheksast. Kavandatava muudatuse järgi lükkub lahja alkoholi reklaam samuti kella üheksa peale.

Reformierakondlasest riigikogu sotsiaalkomisjoni liikme Taavi Rõivase sõnul ei saa keeldudega liiale minna. «Isegi kui me lükkaks need reklaamid veel hilisemale ajale, ei saa me välistada, et lapsed neid ei näe,» ütles ta.

Kirjutada seadusesse sisse, et see on lastefilm ja see ei ole, Rõivase sõnul aga ei saa. «Ma ei usu, et alkoreklaam mõjutab jooma, pigem mõjutab see seda, millist brändi eelistatakse,» ütles ta. «Kui alaealised joovad, siis on tegemist seaduserikkumisega ja sellega tuleb tegeleda, et nad alkoholi kätte ei saaks.»

Keskerakonna liikme, eelmise sotsiaalministri Jaak Aabi hinnangul oleks aga esimene ja ainuõige samm alkoreklaami näitamise edasi lükkamine kella 23ni. «See, et selliste saadete (lastefilmide – toim) ajal propageeritakse alkoholi, on täiesti lubamatu, järelikult meedia eneseregulatsioon ei toimi ja seda tuleb teha seadustega,» ütles ta.

Alkoholireklaamid

Film Kanal Alkoholi- Sekundeid reklaame

Üksinda kodus 4 TV 3 4 110

Üksinda kodus 2 TV 3 5 90

Scooby-Doo Kanal 2 6 75

Narnia lood Kanal 2 3 30

Üksinda kodus TV 3 2 25

Allikas: TNS Emor

Teler ja alkohol

Nelja- kuni 17-aastased vaatavad telerit keskmiselt veidi alla kolme tunni päevas. Telereklaamis on aastatega eelkõige kasvanud lahja alkoholi reklaamimaht. Kui 2003. aastal näidati alkoreklaami teles 51 tundi, siis mullu 119 tundi. Üle 40 protsendi 12-aastasest on uuringu järgi joonud õlut või siidrit.

Allikas: tervise arengu instituut

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles