/nginx/o/2013/09/06/2320915t1h0037.jpg)
Soome mööblitööstus raskustes
Soome rahvusringhäälingu teatel on põhjanaabrite mööblitööstus pärast aastatepikkust kasvu silmitsi raskustega. Iga kolmas ettevõte on tänavu saanud möödunud aastast vähem tellimusi ja ka tasuvus pole enam endine. Osa ettevõtetest peab meedia teatel olema valmis ka koondamisteks.
Soome mööbliturul on pakkumine pikka aega kasvanud ja ettevõtete vaheline konkurents muutunud väga tihedaks. Tänane olukord on esimene märk kasvu pidurdumisest. «Kasv on olnud kümme aastat väga suur, mahtu on suurendatud kümme protsenti. Praegu toimub tegelikult igakevadine aeglustumine, mis kiire kasvu aastatel vahele jäi,» ütles mööblifirma Pohjanmaan Kaluste tegevjuht.
Mööblitöösturid ootavad korteri- ja elamuehituse elavnemist, et uutesse kodudesse tekiks ruumi uuele mööblile.
Biobensiin teeb Rootsis võidukäiku
Rootsis on täna kõige odavam sõita etanoolil põhineva biokütusega E85, mille hind on 8,29 Rootsi krooni ehk 13,8 Eesti krooni liitri kohta. Etanoolkütuse müük tõusis aprillis 110 protsenti, kuna üha rohkem inimesi eelistab biobensiiniga E85 sõitvaid autosid.
Sellised autod aitavad säästa nii keskkonda kui raha. E85 kasutamisel säästab autojuht 1000 kilomeetri kohta keskmiselt 250 Rootsi krooni ehk ligikaudu 400 Eesti krooni. Alternatiivkütustena kasutatakse veel rapsiõli ja biogaasi. Lähiaastatel oodatakse autotootjatelt ka elektriliselt laetava mootoriga hübriidautosid.
Nelja aasta jooksul on bensiini hind Rootsis tõusnud 47 ning diiselkütuse hind 89 protsenti. Bensiini hind on hetkel 22,50 Eesti krooni ja diiselkütuse hind 24 Eesti krooni liiter. Keskmine Rootsi autojuht sõidab aastas viisteist tuhat kilomeetrit, mis hinnatõusu arvestades tähendab, et aastas kulubkütusele ca 10 700 Eesti krooni rohkem. Rootsi naftainstituudi andmetel langes bensiini müük aprillis 4,5 protsenti, diisli müük aga kasvas 13,8 protsenti. Diisli hind tõuseb bensiini hinnast kiiremini, kuna nõudlus diisli järele kasvab. Iga kolmas Rootsis müüdud auto sõidab diisliga.
Stockholmi kinnisvarahinnad langevad
Dagens Nyheter kirjutas 22. mail, et Stockholmi piirkonnas seisavad kinnisvara üürihinnad juba aasta aega muutumatutena, samas kui müügihinnad vaikselt langevad.
Viimase kaheteistkümne kuu jooksul on Stockholmi piirkonna 26 omavalitsusüksusest vaid kolmes kinnisvara müügihinnad tõusnud. Ülejäänud 23 omavalitsusüksuses on hinnad langenud või püsinud muutumatutena.Üürihinnad on langenud osades piirkondades ligikaudu 4-12 protsenti.
Kinnisvarahindade languse põhjuseks peetakse inimeste suurenenud ebakindlust tuleviku suhtes ja fakti, et rootslased on muutunud oma tarbimisotsustes ettevaatlikumaks. Samas pole majanduse jahtumine ja ebakindluse kasv säästmist suurendanud: säästude suhe sissetulekutesse on Dagens Nyheteri andmetel endine.
Maksulangus ei toonus autoostubuumi
1. jaanuarist 2008 langes automaksumäär Soomes keskmiselt 16 protsenti, mis pani autokaupmehed valmistuma jaanuaris alata võinud ostubuumiks.
Taloussanomate teatel pole aga buumi tulnud ja autokaupmehed on aasta esimeste kuude tulemustes pigem pettunud. Jaanuaris ja veebruaris müük küll tõusis, kuid seda peamiselt möödunud aasta lõpus edasi lükatud ostude tõttu.
Soome valitsus teatas maksumuudatusest mullu novembri lõpus ja see tõi kohe kaasa uute autode registreerimise järsu languse. Jaanuaris ja veebruaris müük jälle kasvas, kuid märtsis osteti uusi autosid koguni vähem kui eelmisel aastal samal ajal.
Automaks on Soomes 10 kuni 40 protsenti ostuhinnast ning see on seda suurem, mida rohkem heitgaase auto õhku paiskab.Maksumuudatusega püüabSoome soodustada väikse heitgaasiemissiooniga autode müüki. Samuti soovitakse pidurdada autode arvu kasvu ja vähendada vanade autode hulka teedel.