Flora rõõmustas aga tüdrukuid Tarbeklaasis disainitud päkapiku-, putuka või lumememmekujuliste lõhnaõlipudelitega. «Oli ju üks luuletuski, et kinkisid emale lõhnaõli ja said pudelid pärast mängimiseks,» naerab Kai Lobjakas.
Erakätesse sattunud ettevõtted muutsid tegevussuundi, mõned kadusid hoopis. Selles möllus, mis kõige kurvastavam, läksid suuresti kaduva teed tootenäidiseid sisaldavad tehaste arhiivid, kunstiloouurijatele oleksid need hindamatu väärtusega.
«Mõtlesime, et on viimane aeg selle teemaga tegelda, kuid avastasime, et mitmeski mõttes oleme juba hiljaks jäänud,» on Kai Lobjakas, kes koos Karin Paulusega kirjutab nõukogude tootedisaini teemal magistritööd, nukker. Siiski on Kai mõnest ettevõttest, näiteks Suva sukavabrikust (Punane Koit) ja Normast kuulnud, et oma muuseumi idee pole kadunud.
Ka tarbekunstimuuseum on asunud moodustama disainikogu, kuhu kuulub ka nõukogudeaegset tootedisaini. Seejuures loodavad ka selle näituse kuraatorid inimeste abile, kellel veel kodus või suvilas üht-teist seismas.
Näituse pealkiri «Asjad minu elus» viitab individuaalsele lähenemisele. Siin ei näidata disaini ajalugu ega ka otseselt parimaid tooteid, oluline on tunnetada ajajärgu kultuurilist tähtsust, kinnitavad kuraatorid.
Ja teema on sedavõrd tänuväärt, et igaühel tekivad näitust vaadates oma mälestused ja mõtted. Nii meenus allakirjutanulegi üks hilisõhtune jutuajamine kaheksakümnendate teise poole Moskvas.
«Kuhu te edasi sõidate,» küsis vene rahvusest noormees, olles hõivanud kõrvalistme bussis, mis toimetas matkajaid Domodedovo lennuväljalt Sheremetjevosse. Saanud vastuseks, et Tallinna, muutus noormehe nägu unistuslikuks. «Eesti, see on Baltikum, see on juba Euroopa,» ütles ta, ometi miljonilinna Moskva ülikoolis õppiv nooruk vaikselt ja siiralt. «Kadedaks teeb.»
Toona ehk ei mõistnudki seda täienisti, aga «Eesti» oli omaette kaubamärk, millest kõikjale üle NSV Liidu viis teateid siinne, omas ajas vägagi edumeelne tööstustoodang.
See polnud tõesti väga ammu.