Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071
Saada vihje

Esmase juhiloa omanikud jäävad loata peamiselt kihutamise pärast

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

ARK eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur demonstreerib kaustu, mille vahel on arhiveerimisele kuuluvad äravõetud juhiload, mida enam tagasi ei anta. Politsei on tänavu autoregistrisse hoiule andnud ligi 700 esmase juhtimisõigusega juhi load, sest 1. veebruaril jõustunud liiklusseadus võtab load tagasi kõigilt, kes on rikkunud neid seadusepunkte, millega on muuseas ette nähtud ka ajutise juhtimisõiguse kaotus.

Tallinna liikluspolitsei komissar Villu Vane ütles Postimehele, et põhimõtteliselt on tegu õige ja kasuliku seadusesättega. Algajad juhid on liikluses ohtlikud ning range seadus võimaldab neid hoida sooritamast raskeid, peamiselt tahtlikke liiklusrikkumisi.

Autoregistri ja maantee-ameti statistika näitab, et algajad juhid staazhiga kuni kaks aastat moodustavad vaid viis protsenti juhtide üldarvust. Samas on nad süüdi veerandis inimkannatustega lõppenud liiklusõnnetustest.

Rikkumised, mille eest algaja peab uuesti eksamitele minema, on joobes sõit, ekspertiisist keeldumine, kiiruseületamine 21 ja rohkem kilomeetrit tunnis, liiklusõnnetuse põhjustamine ja politseiniku märguande eiramine, aga ka kindlustuseta või numbrimärgita auto juhtimine.

Tühisel põhjusel loata

Alvar (nimi muudetud - toim) ütles Postimehele, et ei lähe enam põhimõtteliselt eksamit tegema, kuid sõidab loata edasi. «Olen solvunud, sest vaevu oli jõudnud seadus kehtima hakata, kui kohe hammasrataste vahele jäin,» oli noormees nördinud. «Kiirustasin sõbra pärast, et ta ühele tähtsale sündmusele jõuaks. Politseinikud valetasid mind kinni pidades, et maksimumtrahv on 2000 krooni, aga tegelikult jäin pärast loast ilma.»

Ka Vane sõnul on olnud erandjuhtumeid, kus ta on inimlikult aru saanud, et rikkumine on tühine või formaalne, kuid seaduse jäikuse tõttu pidi ta inimeselt loa siiski ära võtma. «Ühel noormehel oli täislubade kättesaamiseni kolm päeva, kui ta maanteel möödasõitu tehes täpselt 21 kilomeetrit tunnis kiirust ületas,» jutustas Vane.«Varem polnud tal ühtki eksimust.»

Samuti juhtus teise noorukiga, kel ema palus hommikul auto remonditöökojast ära tuua. «Ema lubas, et teeb autole kindlustuse ja jätab poliisi hommikul lauale. Kuigi poeg seda ei leidnud, arvas ta, et küllap on see ikkagi tehtud, ja läks sõitma,» rääkis Vane.«Tal oli vahtralehega sõita jäänud kuu aega.»

Vane sõnul on kindlustuseta ja numbrimärgita sõit rikkumised, mis ei ole tavaliselt tahtlikud ja loa äravõtmine on tihtilugu liiast.

«Numbrimärgita sõit võib tähendada nii seda, et kamp noorukeid kruvib autole valenumbri ja käib sellega bensiinijaamas vargil, aga ka seda, et sama kamp on valenumbrid varastanud võõralt autolt, mille juht on algaja ega märka seda sõitma minnes ning on kohe loast ilma,» tõi komissar näiteks.

Komissari sõnul lubab haldusseadustik karistust määrates võtta arvesse kergendavaid asjaolusid ja seega karistust vähendada, liiklusseadus aga taganemisteed ei anna.

Vane hinnangul on loast ilmajäänutest 30-40 protsenti Tallinna noored. «Tallinn annab kõigist liiklusrikkumistest kolmandiku,» lausus Vane. Kõige varem on loast ilma jäänud nooruk, kes oli vaevalt kuu aega sõitnud ja siis kiirust ületanud

Riikliku Autoregistrikeskuse (ARK) andmetel on juuni lõpuks tunnistatud kehtetuks juba 692 algaja juhiluba. Eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri sõnul on peamisteks rikkumisteks sõidukiiruse ületamine üle 20 km tunnis ja joobeseisundis autojuhtimine, mille hulk on kasvanud just suvel.

Alustavad otsast peale

Loa tühistamise põhjusteks on olnud ka liiklusõnnetuse või liiklusohtliku seisukorra põhjustamine ja märguandele mittereageerimine.

«Kui maikuuni tühistasime keskmiselt sada juhiluba kuus, siis juunis tõusis see arv kahesaja peale,» ütles Kangur. Ka on olnud juhtumeid, kus viie kuu jooksul on juhil õnnestunud kaks korda luba taotleda ja sellest kiiruseületamise tõttu ka ilma jääda.

Juhtimisõiguse tühistamine tähendab esmasele juhile seda, et karistusaja jooksul pole tal võimalik uuesti juhiluba taotleda ning pärast karistusaja lõppemist tuleb uue loa saamiseks sooritada nii teooria- kui ka sõidueksam.

Küllike Rooväli, Harli Uljas
uudised@postimees.ee

Kommentaarid
Tagasi üles