Inimestega manipuleerimine annab üsna lühiajalise efekti

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Juri Lotman on kunagi andnud au valemi, see on - võin teha, aga ei tee. Nii on igaühel meist valik, kas manipuleerida teistega või teha midagi kasulikumat.

Tasub vahet teha manipuleerimisel ja mõjutamisel. Manipuleerimine on teise inimese ärakasutamine oma huvides ja tema huvidega mittearvestamine. Mõjutamine tähendab alati ka teise osapoole huvidega arvestamist.

Miks inimesed manipuleerivad üksteisega? Mõni inimene manipuleerib teistega pahaaimamatult, ta lihtsalt ei oskagi teisiti. Kui manipuleerijal on väga selge eesmärk, peab ta selle saavutama teise inimese soovist hoolimata.

Kahjustab suhteid

On ka neid, kes teadlikult teiste inimestega manipuleerivad. Osa teeb seda väga jõhkralt, osa pehmelt ja «läbi lillede» nõrgukest mängides ning teises süütunnet tekitades.

Igal juhul on manipuleerimise tagajärg suhete kahjustamine. Suhteid enamik inimesi tegelikult rikkuda ei soovi. Kes muud viisi suhtlemisel peale manipuleerimise ei valda ja tunnistab vaid tulemust, ükskõik, mis hinnaga see saavutati, manipuleerib edasi. Manipuleerimine annab aga lühiajalise efekti.

Inimest, kelle eesmärgiks on saavutada tulemus iga hinna eest, ei huvita, mida teised tunnevad ja mõtlevad.

Emotsionaalselt intelligentne inimene oskab näha iseennast suhtes teistega, märgata, milliseid reaktsioone või emotsioone tema käitumine teistes tekitab. Kellel emotsionaalne intelligentsus nõrgavõitu, see lihtsalt ei märka, mis on nende tegutsemise tulemus ega märkagi saadavat tagasisidet.

Paljud peavad ka müügitööd manipuleerimiseks. Päris nii see siiski pole. Ostjaga võib manipuleerida, kui müüja tahab iga hinna eest oma kaubast lahti saada ja tal on ükskõik, kas ostja on kaubaga rahul või mitte.

Loomulikult ei saa ta järgmisel korral seda kaupa samale ostjale enam pakkuda, sest see ei arvestanud ostja vajadusi. Klient, kellega on manipuleeritud, ei lähe kunagi enam samasse firmasse tagasi.

Manipuleerimisega pole mingil juhul tegemist, kui ostja saab seda, mida ta ka tegelikult tahtis. Lõppkokkuvõttes on igasugune suhtlemine teiste mõjutamine, seega ka müük.

Inimeste kasulikul viisil mõjutamiseks peab olema valikuvõimalusi. Kui inimesel on ainult üks tegutsemisviis, siis valikud puuduvad, kaks erinevat võimalust tähendab dilemmat, mille puhul raske valida, kumba kasutada, valik algab alles kolmest tegutsemisviisist.

Käsutäitja ei mõtle

Hea oleks, kui inimesel oleks kuus-seitse valikuvõimalust erinevates olukordades. Rohkemate valikuvõimaluste nägemiseks on vaja loobuda jäärapäisusest, jäikusest ja kangekaelsusest, sest need takistavad valikute tegemist.

Sageli manipuleeritakse teise inimese nõrkusi ja hirme ära kasutades. Tööalaselt on manipuleerimine sageli seotud võimuga - kellel rohkem võimu, saab seda ära kasutada.

Manipuleeriv juht võib alluvate suhtes oma eesmärkide saavutamiseks kasutada kõikvõimalikke jõuvõtteid kuni vallandamiseni välja. Manipuleeritav otsustab, kas ta laseb endaga mängida ja lõppkokkuvõttes end vallandada või hakkab manipuleerimisele vastu. Kõik sõltub sellest, millist hinda on manipuleeritav valmis maksma.

Koostöösuhetes lõhub manipuleerimine koostöö õhkkonna. Kui meeskonnas on üks kõva manipulaator, tekib küsimus, kas seda meeskonda üldse ongi. Manipulaator kasutab ju meeskonda selleks, et saada enda soovitu. Manipuleeriv meeskonnajuht saab hulgaliselt käsutäitjaid, kes oma peaga ei mõtle, seega meeskonda pole!

Ave Eero, Viive Einfeldt
koolitusfirma AKKA

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles