Konkurentsiamet: ETV ei kuritarvita turuliidri seisundit

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
ALO LÕHMUS

Eesti konkurentsiamet analüüsis Kanal 2 ja TV 3 avalduste alusel Eesti Televisiooni (ETV) tegevust telereklaami turul ning leidis, et ETV on turul küll domineerivas seisundis, kuid pole seda liiga madalaid reklaamihindu kehtestades kuritarvitanud.

Eratelekanal TV 3 palus konkurentsiametile sügisel saadetud kirjas vastust küsimusele, kas riigi toetatava ETV kujundatud reklaamiaja müügihinnad vastavad vabaturu konkurentsi tingimustele.

Erajaam Kanal 2 süüdistas oma avalduses ETVd aga konkurentsivabaduse kahjustamises, väites, et riigi toetus võimaldab ETVl pakkuda sisseostetavate programmide eest alusetult kõrget hinda ja küsida müüdava reklaami eest alusetult madalat hinda.

Samuti märkis Kanal 2, et ETV taotleb kommertslike meelelahutusprogrammide tootmiseks riigi raha ning et ETV süül madalaks kujunenud telereklaami hindade tõttu suunavad reklaamikompaniid suure osa algselt Eestile planeeritud rahast teistesse riikidesse.

ETV reklaami hind kallim

Konkurentsiamet tuvastas, et 1996. aasta üheksa kuu jooksul sai ETV ühest reklaamisekundist tulu 112,46 krooni, TV 3 33,14 krooni ning Kanal 2 39,19 krooni.

Et telereklaami tellijad ostavad ennekõike ligipääsu kanalite auditooriumidele, arvutas konkurentsiamet välja ka kanalite pakutava vaatajakontakti hinna.

Arvutuste kohaselt kujunes ETV vaatajakontakti ühe sekundi hinnaks 6,10 krooni, TV 3-l aga 3,70 krooni ja Kanal 2-l 4.30 krooni. Seega osutus ETV reklaami hind 65% kallimaks kui TV 3 ja 41% kallimaks kui Kanal 2 reklaam.

Konkurentsiamet järeldas, et ETV on reklaami käibe, leviulatuse ja vaadatavuse osas küll turul domineerivas seisundis, kuid pole oma turguvalitsevat seisundit erakanalitest madalamate hindade rakendamisega kuritarvitanud.

ETV peadirektor Hagi Shein märkis «Postimehele», et siiani on mitmed huvigrupid ETVd süüdistanud just reklaami müümises dumping-hindadega.

«Pärast seda uurimust tuleks neil lihtsalt vabandada meile moraalse kahju tekitamise pärast,» arvas Shein.

Kanal 2 juht AS Taska juhatuse esimees Ilmar Taska ütles aga «Postimehele», et ETV müüb reklaami ametlikust hinnakirjast ikkagi odavamalt, mistõttu uurida tuleb eelkõige konkreetseid lepinguid.

«Koer on maetud sinna, kus on allahindlused. ETV teeb allahindlusi 50-60%, ametlikud hinnakirjad neid ei peegelda,» väitis Taska.

shein ootab kompetentseid audiitoreid

Konkurentsiamet tegi peadirektori asetäitja Aini Proosi allkirjastatud raportis ringhäälingunõukogule veel ettepanekud sätestada ETV ajaline reklaamipiirang senise 5% päevas asemel 5%le tunnis ning kaasata ETV filmi- ja reklaamihangete kontrollimisele kompetentseid audiitorfirmasid, samuti fikseerida täpselt ETV reklaamimüügi tingimused.

ETV peadirektori Hagi Sheini sõnul tähendaks reklaamipiirang 5% tunnis ETVle aga 40-50%list reklaamitulude vähenemist.

«Kui sellele leitaks mingi kompensatsioon, võiks seda arutada,» arvas Shein.

Kanal 2 juhi Ilmar Taska arvates ETV praegune reklaamipiirang 5% päevas ei toimi, sest ETV venitab saatepäeva hommikuste kordussaadetega pikaks ja kuhjab kogu reklaami õhtusele tippajale. Taska sõnul asetab see erakanalid ebavõrdsesse seisukorda.

Hagi Shein hindas positiivseks konkurentsiameti ettepanekut kaasata ETV tegevuse kontrollimisse audiitorfirmad.

«Bluffi ja häma on olnud sedavõrd palju, et minule need kontrollid lausa meeldivad,» ütles ETV peadirektor.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles