Erastamiskonkurentsis Lääne suurfirmad, Eesti Merelaevandusele pretendeerivad OÜ Arbonale ja AS ESCO Holding

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
URMAS TOOMING
TARMO TOMAK

Foto PEETER LANGOVITS

Eile kella kaheks esitati Eesti Merelaevanduse erastamise teise vooru 70% aktsiate ostuks kaks pakkumist. Osaühingusse Arbonale kuuluvad Hansa Investeeringud, rahvusvaheline finantskonsortsium Nomura International, Talinvest ja Jinhui Shipping and Transportation Ltd.

Praegu 22 erinevas maksuvabas piirkonnas registreeritud Eesti Merelaevanduse laevade Eestis registreerimist takistab puudulik laevandusalane seadusandlus.

Teise pakkumise esitas Ühispangaga seotud ESCO Holding, kes on kaasanud pakkumisse suure Norra laevandusfirma Tschudi & Eitzen Group. Pakkumise taga on veel AS Ühisinvest, Balti Cresco Investeerimisgrupp ja AS Epeks. Kaasrahastajana osaleb ESCO poolel ka USA firma Stanton Capital Corporation.

Balti Cresco Investeerimis-grupp ja ESCO Holding ühendasid oma pakkumise viimasel hetkel, lõplik otsus tehti alles kolmapäeva õhtul. Olev Schults Balti Cresco Investeerimisgrupist ütles, et pakkumiste ühendamise põhjustasid osapoolte kokkulangevad huvid. Samas ei soovinud Schults Balti Cresco Investeerimisgrupi ja ESCO Holdingu ühispakkumise hinda ega muid tingimusi lähemalt kommenteerida.

ESCO Holding tahab kujundada Eesti Merelaevandusest universaalse laevandusfirma, kavatsedes jätkata kaubavedusid, samas tahetakse muuta oluliselt Eesti Merelaevanduse turun-dusstrateegiat. Samuti kavatseb ESCO Holding võtta kasutusele uut tüüpi universaalseid laevu. Reisilaevanduses kavatseb ESCO Holding parandada Eesti laevade kvaliteeti ja teenindustaset.

Suur Norra laevafirma

ESCO Holdingu ja Balti Cresco Investeerimisgrupi ühise pakkumise strateegiline investor on Norra laevandusfirma Tschudi & Eitzen, kes on konsortsiumis 50%lise osalusega.

Tschudi & Eitzenit peetakse maailma üheks kõige paremini arenevaks laevandusfirmaks. Olev Schultsi sõnul on Tschudi & Eitzeni laevastik tunduvalt suurem kui Eesti Merelaevanduse oma ja selle väärtuseks hinnatakse miljard dollarit ehk ligi 14 miljardit krooni.

«Tschudi & Eitzen on väga hea strateegiline partner, see on väga suur firma,» ütles ESCO Holdingu pakkumises osaleva Ühisinvesteeringu tuumikinvestori Eesti Ühispanga president Ain Hanschmidt. «Oluline on, et ta tahab ESCO peakorteri jätta Tallinna,» ütles Hanschmidt.

ESCO Holdingu pakkumises osaleb 10%ga ka USA projektijuhtimisfond Stanton Capital Corp, mida juhib Connor Olev Martin O’Brian, kes esindas Eestit 1992. aasta taliolümpiamängudel mäesuusatamises. Stanton Capital võib «Postimehe» andmetel kaasata Eesti Merelaevandusse ka maailmakuulsa investeerimispanga Merrill Lynch. Ühisinvesteeringu kaudu osaleb merelaevanduse erastamisel selles grupis ka Tartu ärimees Neinar Seli.

Talinvest vahetas paati

Arbonale juhatuse esimees Toomas Reisenbuk ütles eile, et lisaks esialgsele kolmele osanikule liitus pakkumisega ka Talin-vest, kes «Postimehe» andmeil oli teinud varem koostööd ESCO Holdinguga.

Lisaks neile firmadele on Eesti mõjukaim naftatransiidi firma AS N-Terminaal omandanud ostuoptsiooni osale Arbonale osakutest, kuid selle suurust ei olnud N-Terminaali nõukogu esimees Endel Siff nõus avalikustama. Siff lisas, et optsiooni lunastamisel kujuneb N-Terminaal Eesti Merelaevanduse strateegiliseks investoriks.

N-Terminaali juhid analüüsisid Siffi sõnul Eesti logistikasüsteemi ning jõudsid järeldusele, et naaberriigid reklaamivad end väga aktiivselt kui transiidikoridore. Eesti on selles osas maha jäänud.

«Nii merelaevandus kui meie sadamad on liiga suured, et teenindada ainult Eestit. Nende olemasolu õigustamiseks on vaja läbi Eesti rajada korralik transiidikoridor, mis ei tähenda vaid laevu ja sadamaehitisi,» ütles Siff.

Loe ka Merelaevandus vajab uutmoodi juhtimist

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles