iDeal kampaania

Kütiorus valmib pühamu

SIIM KALDER

Nädal tagasi alustasid Kütioru Avatud Ateljees proove New Yorgi heliloojad Lisa Karrer ja David Simons, kes loodavad 3. septembril Tallinna Niguliste kirikus ette kanda multimeediaetenduse «Pühamu». Projektis osalevad setu rahvalauljad, ETV kontserdikoor, ansambel Tunnetusüksus ja erinevate alade kunstnikud.

Lisa Karrer rääkis eile «Postimehele», et «Pühamu» idee pärineb kahe aasta tagant ja on inspireeritud legendaarsetest naispommitajatest, kes Niguliste kirikut 1944. aasta naistepäeval ründasid. «Meie idee polnud alguses küll nii konkreetne, kuid meeles mõlkus mõte kirikust kui kohast, kuhu saab minna ja end turvalisena tunda,» ütles Karrer.

Projekti hakati ellu viima koos setu rahvalaulukoori Helmekaala, ansambli Tunnetusüksus, ETV kontsedikoori noorte ja kunstnike Sven Kuntu, Marika Blossfeldti ning Peeter Lauritsaga.

Lõpptulemusena peaks Karreri sõnul valmima multimeedia-etendus, mis seob rahvamuusikat kaasaegsete helindite ja visuaalse kunstiga. Fotograaf Peeter Laurits loob muusikaga vahetus ühenduses slaidiprogrammi arvutigraafikaga täiendatud Niguliste kiriku pildiajaloost, Marika Blossfeldt Berndt Notke «Sur-matantsust» inspireeritud jaapani traditsioonilise butoh’ sugemetega koreograafia.

«Pühamus» kasutatakse omaloomingu ja rahvamuusika kõrval ka sajandi algusest pärit Peeter Süda orelimuusikat. «Pühamu» peaks andma edasi kunstnike arusaami selles mõistes sisalduvast.

Maailmakunstnikud Kütiorus

Proovid käivad Peeter Lauritsa eestvedamisel loodud Kütioru Avatud Ateljees, mis on New Yorgi muusikute sõnul «Pühamu» loomiseks ideaalne koht. ««Pühamuga» õnnistame sisse siinse ateljee, mis on omal kombel samuti pühamu,» selgitas Karrer.

Projekti toetavad ArstLinki a program of CEC International Partners, Eesti Kultuurkapital ja Avatud Eesti Fond.

Lisa Karrer nimetab end ja David Simonsit maailmakunstnikeks. «Me liigume palju ringi maailma erinevais paigus ja teeme koostööd väga erinevate kultuuride ja stiilide esindajatega,» rääkis Karrer, kes lisas, et praegune projekt on otseselt seotud Eesti, siinse ajaloo ja äsjalõppenud suletusega.

Karrer rääkis, et prooviperioodil on kunstnike endi jaoks äärmiselt oluline side siinse maa ja kultuuriga. «Võõrale maale kutsutud kunstnik ei saa ette planeerida, mida ta seal tegema hakkab. Tuleb tutvuda kohaliku kultuuriga ja sellega kohaneda. See on minu jaoks siinse töö parim osa,» ütles ta.

««Pühamu» on ühtaegu realistlik ja sümboolne, isiklik ja globaalne,» avasid kunstikud omanäolise teose tausta. «See on kaasaegne tõlgendus kultuurist - me vaatame tagasi ja seejärel jälle edasi, justkui pidevalt kontrollides, mida öelnud oleme.

Näeme kõvasti vaeva, et püsida kontaktis nii reaalse kui abstraktsega. «Pühamu» on suurteos, iga elemendi lisamiseks peab olema põhjendus,» rääkis Karrer.

Karrer ja Simons on koos töötanud üle kolme aasta, Eestiga on neil sidemed pea sama kaua. Siin on ameeriklased koostööd teinud Tunnetusüksuse, Marika Blossfeldti, Peeter Jalaka ja teistega.

Pärast «Pühamu» lõpetamist loodavad kunstnikud seda ka Eesti teistes paikades ette kanda, tehakse ka lindistusi.

Sel laupäeval esinevad Karrer ja Simons Tallinnas Von Krahli teatris. Vokalist Karrer ja erinevaid instrumente mängiv Simons esitavad nii omaloomingut kui eesti, bosnia ja bali muusika seadeid.

Üks Peter Simonsi põhiinstrumente on laiemalt vähemtuntud teremin. Teremin on üks vanimaid elektroonilisi muusikariistu, mille 1927. aastal leiutas venelane Leon Teremin. Imepilli mängitakse käsi kahele antennile lähendades, millest vertikaalne kontrollib heli kõrgust ja horisontaalne pehmust. Simons ühendas teremini sämpleriga, mis võimaldab tal käte abil juhtida väga erinevaid helindeid ja luua äärmiselt omapärast muusikat. Simons kasutab teremini ka «Pühamus».

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles