URMAS PAET

Eile hommikul kell 10 randus Tallinnas piirivalvesadamas Eesti piirivalve vanim ja suurim laev, 53-aastane PVL 109 Valvas. Jääklassiga piirivalvelaeva kinkis Eestile USA rannavalve.

Piirivalveameti avalike suhete jaoskonna ülem Reet Naber ütles «Postimehele», et USA rannavalve andis piirivalvelaeva Valvas Eestile üle 5. septembril Bostoni lähedal Woods Hole’is USA rannavalvesadamas. 6. septembril alustas 1944. aastal ehitatud laev 20-liikmelise Eesti meeskonnaga ning Eesti lipu all teekonda üle Atlandi ookeani Tallinna, kuhu jõuti eile hommikul.

«See on esimene Eesti riigilaev kogu Eesti riikluse ajaloo jooksul, mis sõitis üle Atlandi ookeani, ning me oleme selle üle uhked,» lisas Naber.

Naber rääkis, et ilmastikutingimused olid Atlandi ookeanil väga rängad ning ookeani jaoks suhteliselt väike laev sai tugevat tormi. «Päris lihtne see üle ookeani tulek ei olnud ning paljudele meeskonnaliikmetele oli see üldse esimene laevasõit üle ookeani,» toonitas Reet Naber.

20 meeskonnaliiget said enne laeva kojutoomist USAs ka kahenädalase väljaõppe.

Eesti uus 53-aastane piirivalvelaev ehitati poilaevaks ning teenis USA rannavalves, kus tegi nii hüdrograafiatöid kui osales ka narkokaupmeeste tabamisel. Laev on töötanud ka Alaska rannikul. Seoses USA laevastiku uuendamisega kingiti Valvas Eestile. Enne seda peeti aga pikalt aru, millist laeva Eesti vajab.

Viimane tõsisem ümberehitus tehti Valvsal 1991. aastal, mil vahetati välja masinad. Ka varem on uuendatud laeva korpust ja masinaid. Valvas on 56 meetrit pikk ja 11,3 meetrit lai ning süvis on 3,7 meetrit. Reet Naber ütles, et ameeriklaste hinnangul on Valvsal ressurssi veel mitmeks aastaks.

Reet Naberi sõnul saab Valvsast üks Eesti piirivalve kolmest välisvalvelaevast ning ta on ühtlasi suurim. Seni oli piirivalvel kaks jääklassiga laeva Kõu ja Linda. Riigilaevastikus on Valvsast suurem vaid Tarmo.

«Päästelaevana on Valvas meile väga vajalik. Näiteks Kurkse otsingute ajal sai raskemate ilmastikutingimuste ajal sadamast välja sõita vaid Linda,» ütles Naber.

Suur eelis on Valvsa jääklass, mis võimaldab laeva kasutada ka talvel rasketes tingimustes. «See laev tugevdab piirivalve merepäästevõimalusi, kuna temaga on võimalik opereerida peaaegu aastaringselt. Meie kliimatingimustes on jääklassiga laev möödapääsmatu. Laeval on ka 20-tonnise kandevõimega kraana, mis võimaldab näiteks väikesaartele tuletõrjeautosid või muud varustust transportida,» lisas Naber.

Laevaga oli kaasas ka varuosi, päästevarustust, kaks paati ning täiendus piirivalvekooli raamatukogule. «Jüri Valge kaitseministeeriumist valis oma raamatukogust välja mitu kasti erialaseid raamatuid ning saatis need Eesti piirivalvekoolile,» ütles Naber.

    Tagasi üles