Riisipere-Haapsalu raudtee leidis lõpuks ostja

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare
URMAS TOOMING

Erastamisagentuuri nõukogu otsustas eile müüa Riisipere-Haapsalu raudteelõigul asuva vara äriühingule AS Taavi, mis suudab nõukogu hinnangul oma äriplaani teoks teha ning säilitada raudteelõigul kaubaveod.

Erastamisagentuur pani Riisipere-Haapsalu raudteelõigu vara müüki juba tänavu juulis, kuid nõukogu on parima pakkuja otsustamise mitu korda andmete puudulikkuse tõttu edasi lükanud. Eile tegi nõukogu lõpuks siiski otsuse.

Põhiprobleem Riisipere-Haapsalu raudteelõigu müümisel on siiani olnud selle sihipärase kasutamise tagamine, kinnitas teede- ja sideminister Raivo Vare. Erastamisnõukogus tekkisid eelmistel kordadel kahtlused, kas uued omanikud ei kisu rauteerööpaid lihtsalt üles ega vii neid metallikokkuostu.

Vare rõhutas, et praeguse erastamislepingu tingimused kindlustavad tugevate juriidiliste abinõudega raudteeliikluse jätkumise Riisipere ning Haapsalu vahel. Seejuures kohustub ostja tagama ka vara tehnilise seisukorra vastavalt raudteerajatistele esitatud nõuetele. Samuti ei tohi ostja vara võõrandada, rentida ega olulist osa neist riigist välja viia.

Praegu käib Riisipere-Haapsalu liinil suhteliselt hõre kaubavedu. Ainult üksikud firmad veavad oma toodangut sealtkaudu välja.

Ta lisas, et reisijateveoks on Riisipere-Haapsalu raudteelõik väga halvas seisundis, sest ei taga normidega ette nähtud kiirusi. Kaubaveo puhul on tingimused leebemad ja nõutav kiirus väiksem, mistõttu raudteelõigu korrastamine vajab vähem investeeringuid.

Erastamisagentuuri ekspertide hinnangul on Riisipere-Haapsalu raudteelõigu taastamisväärtus umbes 30 miljonit krooni. Eesti Raudtee peab selle lõigu jääkväärtuseks 6 miljonit krooni.

Erastamisagentuuri peadirektori Väino Sarneti väitel oli raudteelõigu müügihind jääkväärtusest oluliselt väiksem, sest erastamisleping seab ostjale vara kasutamisel suuri piiranguid, mis vähendavad selle väärtust.

«Nende rööbaste, liiprite ja maaga saab osutada vaid raudteeteenust,» lisas ta. «Kui ostja üritab teha midagi muud, on erastamisagentuuril õigus leping tühistada.»

Vare rõhutas, et Riisipere-Haapsalu raudteelõigu oleks võinud müüa kasvõi sümboolse hinnaga, näiteks 1 krooni eest. Igal juhul oleks see olnud majanduslikult otstarbekas, sest raudtee ekspluatatsioon on isegi kaubaveo puhul piisavalt kallis.

AS Taavi omanik Aarne Taal on BNSi vahendusel öelnud, et ta pakkus Riisipere-Haapsalu raudteelõigu eest tõesti sümboolset hinda, pannes põhitähelepanu investeeringutele kaubaveo jätkamiseks. Äriplaanis pakkus ta kaheks aastaks minimaalse investeeringuna pool miljonit krooni.

    Tagasi üles