Reklaami kadumine ETVst raputab reklaamiturgu, Telereklaami hinnad kahekordistuvad

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
HANS VÄRE

17. novembril ETV ja erakanalite vahel sõlmitud leping, millega ETV loobub reklaamist, võib põhjustada suuri muutusi Eesti reklaamiturul alates telereklaami hinna võimalikust kahekordistumisest ja lõpetades selle mahu vähenemisega.

«Reklaamibüroole on see kahtlemata halb uudis,» ütles reklaamibüroo ZOOM loominguline juht Sirli Tarve «Postimehele». «Me kaotasime sellega küllaltki arvestatava ja huvitava osa auditooriumist.»

«Reklaami hinnad hakkavad kindlasti tõusma,» prognoosis Tarve. «Arvatakse, et hinnad kahekordistuvad. Arvestades, kui odavad on praegu reklaami hinnad televisioonis võrreldes pressiga, tõusevad need tõenäoliselt veelgi rohkem.»

Tarve ei usu, et ETVst vabanenud reklaamiraha liiguks trükimeediasse, kuna sealne reklaam on tegelikult palju kallim. «Pigem hakatakse senisest enam kasutama tänavareklaami ja otsepostitust. ETV kaduvast reklaamiosast läheb tuleval aastal tõenäoliselt 40% TV 3 ja Kanal 2 tuludesse ning 20% jääb TV 1-le,» ennustas Tarve. «Telereklaami kogumaht võib siiski mõnevõrra väheneda, sest juba praegu pole piisavalt saateid, kuhu võiks reklaami panna.»

Reklaamifirma Media House tegevdirektori Prima Annuse arvates suundub küll osa ETV reklaamirahast väljapoole telemeediat, kuid seda ei põhjusta niivõrd ETV loobumine reklaamist, kui uued lähenemisvõimalused, nagu tänavareklaam ja otsepostitus.

Meeste seebikale pole aseainet

«Kui järgmisel aastal oleks reklaam riigitelevisioonis edasi olnud, liikunuks osa rahast ikkagi televisioonist ära,» väitis Annus.

Annuse kinnitusel on ETVl väga hea auditoorium. ««Aktuaalset kaamerat» kutsutakse juba meeste seebiks. Nüüd me sinna enam reklaami paigutada ei saa ja tuleb leida mingid meetodid, millega sedasama auditooriumi kõige efektiivsemalt püüda.»

Uusi raskusi tekitab reklaamiostjatele ka paratamatu vajadus reklaami killustada, sest üks eratelekanal ei kata kogu elanikkonda.

Annuse sõnul saab lõviosa ETV reklaamirahast see eratelevisioon, mis suudab kõige kiiremini parandada üldist kvaliteeti ja muuta oma saated ning kogu programmi vaatajale ligitõmbavamaks.

«Kõige kergem on sellist tõusu saavutada TV 1-l,» arvas Annus. «Nad on suutnud turule tulla. Kas nad ka jäävad, näitab lähitulevik,» ütles Media House’i tegevdirektor.

Selektsioon tuleb ka reklaamibüroode hulgas

Reklaamituru ümberjaotumine mõjutab Annuse kinnitusel ka reklaamiagentuure. «See teeb tugevamad tugevamaks ja nõrgemad nõrgemaks,» ütles Annus. «Selle tendentsi põhjustavad suurte reklaamiagentuuride suuremad kulutused koolitusele ja oskusteabele.»

Erakanalite poolt ETVle makstud summat pole pooled seni avalikustanud, see kõigub erinevatel andmetel 36 ja 73 miljoni krooni vahel.

Ka TV 3 asejuhataja Andres Jõesaar keeldus summat ütlemast, viidates lepingu konfidentsiaalsusele.

«Kui tegu oleks 36 miljoniga, tasuks leping ennast kindlasti ära,» vihjas Jõesaar lepingu tunduvalt suuremale mahule. «Millegipärast arvavad kõik, et see on väga odav.»

Jõesaare arvates oleks telereklaami hind tõusnud ka ilma ETVga sõlmitud lepinguta.

«Kui võtta aluseks praegune turusituatsioon, saab kõige suurema osa riigitelevisiooni reklaamist endale TV 3, sest meil on praegustel andmetel kõige suurem turuosa. Reaalselt paneb asja paika programm,» selgitas Jõesaar.

Erakanalid parandavad programmi kvaliteeti

Jõesaare sõnul kavatseb TV 3 teha 1. jaanuarist ulatuslikke muudatusi nii originaalkava mahu suurendamise kui kvaliteedi parandamise osas. Muudatused avalikustatakse paari nädala jooksul.

«Ma loodan, et seoses sõlmitud lepingu ja reklaamihindade tõusuga väheneb telereklaami hulk,» lausus Jõesaar. «On ebanormaalne vaadata 6-8-minutilist reklaamipausi. Ka reklaamija peaks aru saama, et telereklaam on küll mõjus, kuid nagu vitamiinidki on see liiga suures koguses vastu näidustatud. Reklaamipausi pikkus ei tohiks olla üle kolme minuti,» rääkis TV 3 asejuhataja.

«Reklaami mahu vähenemise televisioonis peaks tagama juba hinnatõus. Oma osa on ka kogu makromajandusliku kliima muutustel,» kinnitas Jõesaar.

Tallinna Panga avalike suhete ja reklaamiosakonna juhataja kohusetäitja Sigre Parmi sõnul näitas Tallinna Pank suuremat osa oma telereklaamidest just ETVs. «Ma pole kindel, et reklaami kaotamine avalik-õiguslikust televisioonist oli õige, kuid selle maht läks juba nii suureks, et kindlasti oli seda vaja kärpida,» ütles Parm.

Parmi kinnitusel tõuseb reklaami hind telemeedias. Praegu ei ole see tema hinnangul siiski liiga odav, nagu on telejuhid pidevalt kurtnud.

«Hinna dikteerivad rahvusvahelised firmad, mille reklaami- eelarved on väga suured. Põhiline osa ETV reklaamist läheb tõenäoliselt TV 3-le. Kanal 2 on rohkem koduperenaiste televisioon,» leidis Parm. Tema sõnul annab telereklaamituru ümberjaotumine häid shansse ka TV 1-le.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles