Skip to footer
Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Monopol Euroopas hääbub

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

RIINA KALLAS

Monopoolsed ettevõtted kaovad üha enam, riigid tõukavad soositud telekommunikatsiooni-, energia- ning lennuettevõtteid rohkem ja rohkem halastamatusse konkurentsi.

Esimesest jaanuarist kaotati Saksamaal juhtiva telekommunikatsioonifirma Deutche Telekom monopoolne seisund. Frankfurdis alustanud TelePassport kogus esimese 20 päevaga üle 19 000 kliendi, plaanides reklaamikampaaniat alustada alles veebruaris. Firma plaanib ka noteerida end börsil, mis võib juhtuda lähiaastatel.

Konkurentsist ei sattunud vaimustusse senine monopol Telekom, mis lubas tõsta nende majapidamiste maksu, mis peaksid ühinema ükskõik millise uue firmaga. Alanud aastal kaotas Telekom ka nii katoliku kui luteri kiriku oma klientide nimekirjast, sest need teatasid, et peavad üle vaatama oma kahanevad eelarved. Uut olukorda jälgivad ka teised kliendid, näiteks Berliini linnavalitsus, mis on levitanud jutte võimalikust lahkumisest Telekomi kliendinimekirjast.

Uustulnukaid ei oodata

Varem kaitstud turule sisenemine on raske. Nii on Suurbritannia British Telecommunications hoidnud pärast monopolide järkjärgulist kaotamist 17 aasta jooksul 90 protsenti turust enda käes. Peamine kartus seisneb ikka veel selles, kas monopolide lõhkumine sotsiaalselt olulistes valdkondades on ikka rentaabel, seda eelkõige tarbijale.

Riikliku monopoli telekommunikatsiooni alal kaotas hiljuti ka Hispaania, mille tulemusena võivad tarbijad riigifirmaga konkureeriva firma arvel esialgu teha tasuta kõnesid.

Euroopa tasandil on tegeldud lennukompaniide rahvusliku monopoli vähendamisega. Nii omandasid Ryanair ning Deutsche BA, mida kontrollib British Airways, õiguse vastava maa lipu all sõitmiseks Iiri AerLingus ja Lufthansas Saksamaal. Deutsche BA-l on nüüd Saksamaal 14 protsenti turuosast, mis on 9 protsenti rohkem kui kaks aastat tagasi.

Itaalias on rahvusliku lennukompanii Alitalia turuosa vähenenud 90 protsendilt 75 protsendile.

Energia maksab

Kõige visamalt ilmnevad muutused energeetikasektoris. Rootsi ja Norra on turu selles valdkonnas juba avanud, ehkki Euroopa Liidu tasandil võib see kõne alla tulla 1999. aastal.

Mitmed masinatööstusfirmad on otsinud võimalusi kulude vähendamiseks. Nii sulges Opel firmale kuuluva soojust pakkuva ja 40 protsendi ulatuses Rüesselsheimi tehast elektrienergiaga varustava ettevõtte. 18 firmat soovisid omandada ettevõtet. Võitjaks osutus RWE, mis jätkas tegevust. Opeli esindajate sõnul oleks tulnud tariife vähendada umbes 35 protsenti.

Eelmisel aastal lõi USA Enron Corp ühisettevõtte Itaalia riikliku energiahiiglasega ENEL. Peaeesmärgiks oli suurendada võimsust riigisiseselt. Samas aga ei välistata liikumist teistele turgudele.

Pall veereb

Surve monopolidele tuleneb eelkõige teistelt majandusettevõtetelt. Muutudes ise efektiivsemaks, ei saa nad kaasa minna üleskruvitud hindade ning uuendustele allajääva teenindusega.

Paratamatult, vaadates üle oma kulutusi, hakatakse otsima teid, kuidas neid veelgi vähendada.

Teine surveavaldaja monopolidele on globaliseerumine, mis on riikide tasandil üha rohkem hakanud mõju avaldama.

Kui pall hakkab veerema, annab konkurents sellele veelgi hoogu juurde, ennustavad ettevõtjad monopoosete kartellide kadumist. Suund on igatahes sinnapoole.

Kommentaarid
Tagasi üles