Skip to footer
Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Kuidas ja mille järgi valida oma sõidukile sobilikke rehve, HOIATUSI JA NÕUANDEID

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

LIIVO VOZNESENSKI,

ASi Hinkus-K juhataja

Kõik, mis liigub, kulub. Kevadel tuleb paljudel autoomanikel talverehvid suverehvide vastu vahetada. Millised rehvid osta?

Auto tehnilistes tingimustes on ära näidatud sobivad velje- ja rehvimõõdud. Kui sõiduki omanik neid mingil põhjusel ei leia, siis enamasti on ka igas korralikus rehvitöökojas selline informatsioon olemas.

Kui soovite rohkem teada rehvidest, siis rehvi välisküljel on selle kohta alati teave olemas, näiteks 185/65 R 13 91 V. See info tähendab:

• 185 - rehvi laius millimeetrites,

• 65 - rehvi külje kõrgus väljendatuna protsentides laiusesse (kõnealusel juhul 65% 185-st on 120,25 mm),

• R - tegemist on radiaalrehviga,

• 13 - velje diameeter tollides (1 toll = 25,4 mm),

• 91 - koormusindeks (rehvile lubatud maksimaalne koormus) 91 lubab rehvile koormust 615 kg,

• V - kiirusindeks (rehvile lubatud maksimaalne kiirus) V lubab kiirust kuni 240 km/h.

Koormusindeksi määramiseks on olemas eraldi tabel. Näiteks indeks 0 lubab koormust 45 kg, indeks 199 aga 13 600 kg. Kui auto üle koormatakse, lüheneb ka rehvi kasutusiga.

Ka kiirusindeksi määramiseks on olemas eraldi tabel. Näiteks A1 lubab kiirust 5 km/h, G=90 km/h, J=100 km/h, Z aga üle 300 km/h.

Märge M+S (aasta ringi kasutatavad rehvid) näitab, et rehv on mõeldud sõitmiseks kehvades tingimustes (inglise keeles M - muda, S - lumi). Soojal ajal on selliste rehvide pidamine kõvakattega teedel kehvem kui suverehvidel ning need kuluvad kiiremini.

Veljed

Kindlasti tuleb jälgida, et rehv sobiks veljega. Kasutatavad rehvid ja veljed määrab ära veereraadius (ratta keskpunkti ja maa vaheline kaugus). Kui rehvid on kõrgemad, siis peavad veljed olema väiksemad, ja vastupidi.

Tavaliselt tähistatakse velge kahe arvuga, näiteks 7 x 15. Esimene number näitab velje laiust ja teine velje diameetrit tollides. Velje laius on tavaliselt rehvi laiusest ühe tolli võrra väiksem. Velgede puhul tuleb jälgida ka kinnituspoltide arvu (tavaliselt 4 või 5).

Kui rehvide parandamine ei tee neid liikluskõlblikuks, tuleb hakata valima uusi.

Mida valida?

Ei soovitata osta kasutatud rehve, sest neil pole garantiid. Kui uute ostmiseks ei jätku raha, tuleks valida täielikult taastatud või protekteeritud rehvide vahel. Protekteerimiseks nimetame siin ainult rehvi maapinnaga kokkupuutuva pinna katmist uue kummilindiga.

Kui rahakott lubab, võiks osta uued rehvid. Nende ostmisel jälgige kaubamärki. Teada-tuntud kvaliteetrehvide valmistajate (Michelin, Good Year, Bridgestone) toodete soetamisel on küll väljaminekud suuremad, kuid seda heastab garantii (mustri kulumiseni), parem juhitavus ja suurem läbisõit.

Kui pole võimalik osta parimaid, siis võiks huvi tunda tuntud rehvifirmade tütarfirmade toodete vastu. Emafirma tagab kvaliteedi. Hind on enamikul juhtudel aga märgatavalt odavam. Näiteks Michelini kontsernile kuuluva kaubamärgiga BFGoodrich rehvid on USAs väga populaarsed.

Maailmas on selle suve soosik sõiduauto suverehv Michelin Energy XT2, mis on võitnud ka Põhjamaade ja Venemaa autoajakirjade korraldatud suverehvide ühistesti.

• Naastrehvidega sõidu eest on tänavu alates 1. maist trahv kuni 360 krooni.

• M+S tähistusega (aasta ringi kasutatavad) rehvidega on sõitmine lubatud.

• Talverehvid kuluvad soojal ajal kiiresti, hoidke neid järgmiseks talveks.

• Vaadake üle suverehvide muster ja võimalikud kahjustused. Kui rehvid ei vasta ootustele, viige need remonti - ehk saab neid korda teha.

• Alla 1,6 mm sügavuse mustriga sõitmisel on trahv kuni 360 krooni.

• Liikluspolitsei võib tõlgendada rehvide kehva seisu kui sõiduki mittekorrasolekut ja saata teid 10 päeva jooksul erakorralisele tehnoülevaatusele (160 krooni).

• Kulunud rehvidega sõites seate ohtu enda ja kaasliiklejate tervise ning sõiduki seisundi.

Kommentaarid
Tagasi üles