Päevatoimetaja:
Ulla Länts
+372 666 2307
Saada vihje

Kuidas valida jalgratast?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

EVA LUTS

Jalgratta valimisel tuleks arvestada, et alla 3000 krooni maksnud ratast loetakse odavamasse hinnaklassi kuuluvaks ja seega ka vähem vastupidavaks.

Tartu Vanalinna Spordikooli treeneri Rein Pruuli sõnul lagunevad kõige rutem Hiina, Korea, Singapuri ja Taivani firmade rattad. Eristada tuleks Taivani firmade ja Taivanis kokku pandud maailmafirmade rattaid, mis on kvaliteetsemad.

Poest jalgratast ostes soovitab Rein Pruuli eelistada firmat, mis teeb ka garantiiremondi ja hoolduse.

Oleneb kasutajast

Rattaid on nii lastele, naistele kui noortele, linna-, mägi- ja maanteesõiduks. Retrostiilis sõiduvahendi soovijaile sobivad cruiserid. Samas on rattaid ka näiteks trikisõiduks või spetsiaalselt mäest alla sõitmiseks.

Laiemale tarbijaskonnale on mõeldud nn rahvarattad, sportlikele treeningurattad, tippmeestele mägi- ja maanteerattad.

* Mägiratas on mõeldud nii metsas, rannas, linnatänaval kui ka mäest üles ja alla sõitmiseks. Sellisel jalgrattal on laiad kummid, 18-24 käiku ja kerge raam.

* Linnarattal on kitsamad kummid ja suuremad rattad, sellega saab sõita linnatänavatel ja metsateedel. Ka on sellel laiem ja raskem sadul.

* Trikirattal on teistest vastupidavam raam ja rattaosad, see sobib nt rattaga hüppamiseks vms.

Ratta ja kasutaja suurus

Täiskasvanud valivad rattaid raami suuruse järgi. Jalgratta raame on kuues suuruses ja neid mõõdetakse tollides, mis on rattale märgitud ja mida saab ka poest küsida.

* 14-15-tollise raamiga jalgratas on noortele pikkusega 140-160 cm

* 16-17-tollise raamiga jalgratas on keskmise pikkusega inimestele (160-175 cm).

* 19-tollise raamiga jalgratas on pikkadele inimestele (170-185 cm).

* 20,5-21-tollise raamiga jalgratas on 180-195 cm pikkustele ratturitele.

* Raam suurusega 22-23 tolli on üle 190 cm pikkustele jalgratturitele.

Sadula õige kõrgus

Jalgratta sadula kõrgus on õige siis, kui varbaotsad ulatuvad mõlemalt poolt korraga maapinnani, lastel võib sadul olla veelgi madalam.

Lastejalgrattaid valides tuleb teada lapse pikkust ja küsida ratta kõrgust, mis on samuti tollides.

* 12-tolline ratas on alla 90 cm lapsele,

* 16-tolline ratas sobib 90-110 cm lapsele,

* 18-tolline ratas sobib 110-120 cm lapsele,

* 20-tolline ratas on 120-130 cm lapsele,

* 24-tolline ratas on 130-150 cm lapsele,

* 26-tolline ratas on üle 150 cm lapsele.

Rein Pruuli sõnul algavad korralike täiskasvanutele mõeldud jalgrataste hinnad 3500 kroonist.

Ratta hinna määrab selle otstarve, käiguvahetajad, raami sulam ja kaal, pidurid, kummid, veljed ning lisavarustus.

Jalgratta hind

Kallis ratas on tavaliselt odavast kergem. Harrastusratta raam on terasest, hea harrastusratta või trenniratta raam kroomi ja molübdeeni sulamist, võistlusratta raam alumiiniumisulamist, plastikust või süsinikust.

Eri tüüpi jalgrataste umbkaudne hind ja kaal:

* tavaline ratas 3500 krooni, 14-15 kg;

* harrastaja mägiratas 4500 krooni, 14 kg;

* sportmägiratas 7000 krooni, 13 kg;

* võistlusmägiratas 10- 15 000 krooni, 12 kg;

* tippmägiratas 20 000- 60 000 krooni, 10 kg.

Ratta käiguvahetus võib olla kas kangidega (võistlusratastel, nn Rapidfire) või keeratav (rahvaratastel, nn Gripshift).

Uuematel ratastel on V-pidur, vanadel tavaline pidur. Tootjad soovitavad V-pidurit, mis on peamiselt trenni- ja võistlusratastel.

Odavad rattad pole peensusteni viimistletud. Näiteks vahetavad need küll käike, kuid mitte nii kiiresti ja täpselt kui mägirattad, ekstreemolukordades (nt eriti järsul mäenõlval) võivad seetõttu hätta jätta.

Kaitsevahendid

Jalgratta ostmisel tasuks mõelda ka selle turvalisele kasutamisele. Soovitatav on kanda kiivrit, sest liiklus on tihe ja mõned autojuhid väga hoolimatud.

Rattasõiduks tuleks kiivri rihmad täpselt parajaks rihtida, see ei tohiks liikuda oluliselt ette- ega tahapoole. Rihmad ei tohiks ulatuda üle kõrvade. Jalgratturikiivrit ei tohi kasutada nt mootorrattasõiduks.

Enne sõitu tuleks kontrollida, et kiivril ei puudu ühtki osa ja see pole vigastatud. Kiivrile ei tohi midagi omalt poolt lisada või asendada selle koostisosi.

Samuti võiks rattasõitja kanda kindaid, mis kaitseksid kukkumisel käsi. Põlvekaitsmed pole tavasõitjale eriti soovitatavad, sest need võivad veresooned kinni suruda ja ei lase jalal vabalt liikuda. Põlvekaitsmed on mõeldud rohkem vigursõitjatele.

Kommentaarid
Tagasi üles