MAIO VANIKO
Procter & Gamble´i pesupulbri Ariel reklaamikampaania «Kas ka teil on kodus kare vesi?» ahvatleb mõõtma vee karedust, kuid jätab märkimata, et vesi ongi Eesti kodudes kare.
«Te ei saa vett muuta, kuid Ariel kindlustab laitmatu puhtuse ka kareda vee puhul!» on kirjas reklaamlehel. «Kui tegemist on kareda või keskmiselt kareda veega, pakub lahendusi Ariel, mis annab Teie pesule ihaldatud laitmatu puhtuse paremini kui kunagi varem. Kui Ariel toimib isegi karedas vees, siis teeb ta seda ka pehmes!»
Pehme vesi on haruldane
Tartu Ülikooli orgaanilise keemia instituudi dotsent Tullio Ilomets väitis, et nii kraanist tulev vesi kui ka kaevuvesi on kare. Seega ei saagi kraanist pehmet vett tulla.
Kui Kasu testis kraanivee karedust, näitas testpaber eri piirkondades sama tulemust - testpaber värvus oranzhikaspruuniks, st vesi oli kare. Ka keedetud vesi ning soojaveeboilerist võetud vesi osutus karedaks. Testpaber ei muutnud värvi vaid destilleeritud vee korral.
«Pehme vesi oleks niisiis neil, kes pesevad pesu kas vihmavee või destilleeritud veega,» nentis Tullio Ilomets. «Seetõttu on vee kareduse testimine sel moel üsna mõttetu.»
Vee kareduse mõõtmiseks on kindlad meetodid, kodus pole seda Tullio Ilometsa hinnangul võimalik teha. Ka ei saa määratleda keskmiselt karedat vett ja karedat vett. Keemias tuntakse vee üldkaredust (jäävkaredus pluss mööduv karedus), jäävkaredust ja mööduvat karedust.
Tullio Ilometsa sõnul jääbki arusaamatuks, mida mõeldakse reklaamlehes keskmiselt kareda vee all. «See võiks olla osa jõgede vesi või vesi, kus mööduvat karedust on vähe - näiteks keedetud vesi,» ütles ta.
Firmal teised andmed
Firma Procter & Gamble Eesti Liini informaatori Imbi Strenga hinnangul ei tähenda see midagi, kui miljonist paar inimest leiab, et vee kareduse testimisel reklaamlehest saadud testriga pole mingit mõtet. «Meile on saabunud teateid nii kareda, keskmiselt kareda kui ka pehme vee kohta,» ütles ta. «Seega ei saa ju öelda, et kraanivesi on alati kare.»
Reklaamlehe tekst pärineb Imbi Strenga andmetel Procter & Gamble´i emafirmast Ameerikast. Nende hoolitseda jääb ka, et see oleks korrektne.
Reklaamikampaania «Kas ka teil on kodus kare vesi?» pole Imbi Strenga sõnul pesu pesemisel puhtaima pesu saamiseks, vaid hoopis pesumasina säästmiseks. «Ariel sisaldab spetsiaalset vee pehmendajat, mistõttu ei teki kareda veega pesemisel pesumasinasse katlakivi,» väitis ta.