Evelyn Kaldoja: ettevaatust, Euronews!

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Evelyn Kaldoja.

FOTO: .

Euroopa Liit maksab kinni Vene propagandat

Möödunud laupäev. Pildid bussidel Venemaa suunas pagevatest lõunaosseetidest ja Vene tipp-poliitikute argumendid sinna kõrvale. Seejärel lühike sutsakas pilti Gruusia presidendist, kelle juttu refereerides kasutatakse sõnu «väidab» ja «vaidleb». Ja sinna otsa pilt ühest ulguvast lõunaosseedi tädist, kes räägib, kui hirmsad on naisi ja lapsi ründavad Gruusia sõdurid. Kõige tipuks refereering USA presidendi George W. Bushi kõnest, millest jääb mulje, justkui oleks ta vaid grusiinide peale pahane.



See peaks olema hoopiski poliitiliselt täiesti neutraalne ülevaade toimunust. Telekanalist nimega Euronews, milles osalus nii Venemaal kui päris mitmel Lääne-Euroopa riigil.



Venelaste suu läbi räägitakse «erapooletult», mis juhtus, ja näidatakse kannatajatest pilti juurde. Seejärel lubatakse «paharetil» ehk Gruusial kah natuke kobiseda. Siis näidatakse veel kannatajaid. Ja lõpuks seda, mida arvab Thbilisi tegevusest Gruusia tähtsaim liitlane. Hoolimata sellest, et osseete kujutatakse ainsate kannatajatena, pole Euronewsilgi samas pilti reaalsetest inimestest või kodudest, mis saanuks Gruusia sõdurite käe läbi reaalselt kannatada, vaid põgenikud ja süüdistused. Ainsad laibad ekraanil on venelaste tapetud Gruusia sõdurid.



Samal ajal näitab brittide BBC venelaste poolt puruks pommitatud Gori linna ning seal pere ja lähedased kaotanud grusiinide ahastust katkiste majade ja surnud inimeste juures. Ja ameeriklaste CNNis pealerefereeritud jututa sõna saav Bush hurjutab hoopis Gruusiasse tunginud Venemaad. Lisaks lasevad nii britid kui ameeriklased vaheldumisi eetrisse otseintervjuusid analüütikute ja mõlema vaenupoole esindajatega.



Mõni mu tuttav loobus Euronewsi usaldamisest juba pronks­ööde ajal, eriti need, kes vaatasid venekeelset versiooni. Sest pilt ja jutt ei meenutanud seda, mida võis näha Tallinna tänavail. Õnnelikud on eestlased, kel kaablivõrgus erinevaid variante. Muidu on Euronews Euroopa levinuim uudistevõrk. Miljonid inglise, prantsuse, hispaania, saksa, portugali, itaalia ja vene koduperenaised saavad sealt infot maailmas toimuva kohta oma emakeeles.



Ja Eestigi maksumaksja toetab seda läbi Euroopa Komisjoni, mis annab aastatel 2005–2010 Euronewsile igal aastal viis miljonit eurot ehk pisut üle 78 miljoni krooni.


Tõsi, internetileksikoni Wikipedia teatel olla komisjonist kõlanud kahtlustusi kanali erapooletuse suhtes. Äkki on need õigustatud? Äkki peaksid nad laskma ekspertidel natuke analüüsida Euronewsi pildiinfo tasakaalustatust ja seal kasutatava retoorika tonaalsust? Kui erakanal CNN ja Briti rahvusringhääling BBC võivad teha, mis nemad tahavad, siis kas kaudselt Euronewsi toetav Eesti maksumaksja tahab ikka oma raha eest seda juttu kuulda?

Tagasi üles