Andmekaitse Inspektsioon koostas riigi ja omavalitsuse asutustele avaliku teabe seaduse täitmise üldjuhise, milles selgitatakse avaliku teabe seadusest tulenevate kohustuste täitmist enim probleemsetes küsimustes.
Ametnikud said avaliku teabe seaduse täitmise juhendi
«Avaliku teabe seaduse järelevalveasutusena oleme ammu avaldanud ühest arvamust, et seadus ise on hea, ent murelikuks teeb selle ühetaolise ja kasutajasõbraliku täitmise puudumine. Täitmise koordineeritusel on riigi tasemel tervikuna tõsiseid probleeme,» selgitas AKI peadirektor Viljar Peep.
Mahukasse juhisesse on koondatud tõlgendused ja selgitused nii asutuste dokumendiregistrite pidamise nõuete ja juurdepääsupiirangute aluste kui ka asutuste personaliteabe ja töötasude avalikustamise kohta.
«Praktikas esineb probleeme avaliku sektori töötajate palgaandmete avalikustamisel – avaliku raha kasutamist ei saa kuidagi varjata,» märkis Peep.
Ta lisas, et teabe piirangu alusena on üleekspluateeritud ärisaladuse mõiste, samas ei saa ükski leping olla ärisaladusega kaetud kogu ulatuses. «Hooletus ja läbimõtlematus internetipõhises asjaajamises riivab aga tihti eraelu puutumatust. Sotsiaaltoetuste või alaealiste asjade komisjoni dokumendid võivad olla tunnistatud asutusesiseseks kasutamiseks, kuid sama asutuse kodulehel kuvatakse dokumendiregistris nii kinnise dokumendi täpne pealkiri kui saaja/saatja täisnimi,» rääkis Peep.
Lisaks kirjeldab kasutajale suunatud 81-paragrahviline juhend muuhulgas nõudeid planeeringudokumentide avalikustamisele ja kontaktteabe avaldamisele asutuste võrgulehtedel.