Juhtkiri: kiirlaen – põrgutee algus või täiesti tavaline teenus?

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Urmas Nemvalts

Traditsiooniliselt on sedasorti tegevust nimetatud liigkasu võtmiseks ja ilmselt pole ühtegi kultuuri, kus liigkasuvõtjaid peetaks positiivseteks tegelasteks, maa soolaks ja ühiskonna tugisammasteks. Kas meie kiirlaenukontorid on ainult põrguväravate avajad, suured sõlmed sotsiaalsete hädade võrgus või on tegu teenusega nagu iga teinegi, mille järele on vajadus ja mille eest küsitakse lihtsalt hinda, mida kliendid on valmis maksma? Võib öelda, et mõlemad variandid on selles äris esindatud.

Kiirlaenuäri on nende firmade omanike jaoks kasumlik, aga selle rahaline maht pole nii suur ja tegevuse ulatus sedavõrd kõiki hõlmav, kui vahel kurbi lugusid kuulates või lugedes mulje võib jääda. Nende laenufirmade kasum võrreldes müügituluga pole kaugeltki ulmeline. Ilmselt saavad hea osa rahast, mida võlgnikelt küsitakse, võlanõudmisele keskendunud ettevõtted. Iga televaataja näeb, kui palju näidatakse kiirlaenufirmade reklaame – turunduskulud klientide värbamiseks on ilmselgelt suured ja loomulikult saavad sellest siis oma osa meediafirmad.

Postimees.ee palus lugejatel kirjutada kogemustest kiirlaenudega. Üks osa rääkis ühekordsest laenuvõtmisest – järgmise palgapäevani – auto remondiks või mõne muu ootamatu kulu katteks. Intressid on aasta peale arvutades tõepoolest röövellikud, ent lühikeseks ajaks võetud mõnesaja euro eest ei maksa klient siiski üle jõu käivaid summasid. Järeldus võiks olla, et kiirlaene võtavad vahel ka inimesed, kes ei kukugi selle peale kohe hädaoru mutta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles