Hamburgis esietendus saksa-eesti ühisprojekt

Harry Liivrand
, kunstiteadlane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Harry Liivrand

29. jaanuaril esietendus Hamburgi Thalia-teatris eesti-saksa ühisprojekt «Die+Wir=Europa» ehk «teatraalne-musikaalne kohtumine» (nagu etendust tutvustatakse), teksti autorid vastavalt Eero Epner ja Sandra Küpper. Ligi kolmetunnise etenduse (lavastaja Maria Ursprung) sisuks peaks olema Eesti ja Saksamaa ajaloo paralleelne vaatlus läbi sündmuste ja ühiskondlike arengute alates 20. sajandi algusest tänapäevani, põhirõhuga rahvuslikele kompleksidele ning klišeemõtlemisele.

Tekstid provotseerivad kindlasti vaatajaid, kel puuduvad sügavamad teadmised tegelikult toimunust, ning ärritab ka neid, kellel on villand näiteks Eesti ja Eesti praegusaja interpreteerimisest vaid negatiivse kaudu.

Kohati on mõlema kirjutaja tekstid siiski täitsa vaimukad ja huvitavad ning satiirilised lõigud (Münchenis Raadio Vaba Euroopa toimetuses ennast tulevase Eesti presidendina tituleeriv Ilves, Berliini Eesti saatkonna asukoht Tiergartenis  jne, videokronoloogias ka paar faktiviga: Tallinna ei asutanud sakslased 1230 ja eestlasi pole 600 000) jõuavad pärale ka saksa publikule.

Oli ka muljetavaldav, et sakslased talusid vapralt pikki eestikeelseid monolooge-dialooge, pidades nende tõlget lugema lavakaare ekraanilt. Teatraalsust ja performatiivsust etendusel õieti pole, sest nähtav meenutas teatrilavale kolitud raadiostuudiotes (lavanurkades vastakuti laua taga istuvad diktorirollides Tambet Tuisk ja saksa näitleja Sebastian Rudolph, pildil) vaoshoitud otseülekannet (NO99 esteetika – n-ö lugemisetendused – tuleb tuttav ette). Eraldi ooperi – ja etenduse meelelahutusliku kõrghetke üldse – moodustab saksa poliitilise laulukabaree hiilgav number (BART-Vokalensemble).

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles