Rein Veidemann: elu müütidega

Rein Veidemann
, TLÜ/Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rein  Veidemann
Rein Veidemann Foto: PEETER LANGOVITS/PM/EMF

Mu põhitööks on eesti kirjanduse ja kultuuri uurimine ning õpetamine. Loen juba aastaid kursust nimega «Eesti kultuuri alused ja tähendus». Alustasin uue sajandi algul Tartu Ülikoolis ja olen jätkanud nüüd Tallinna Ülikoolis. Sel nädalal jõudsin järjega eesti rahvuse kujunemiseni, millest alates võime rääkida ka eesti kultuurist kui rahvuskultuurist. Kuid pidin puudutama taustana ka seda, et rahvused iseenesest on maailma ajaloos noor nähtus, et nad on kujutluslikud kollektiivid (Benedict Anderson), milles ajalugu ja kultuuri kasutatakse ideoloogilisel eesmärgil. Et kujunemise poolest on olemas kultuur- ja riigirahvusi. Et rahvuslik ideoloogia ise kasutab ajalugu ideologeemide, st ideoloogia «tükikeste» ehk struktuuriüksustena.

Müüdid on rahvusliku eneseteadvuse kujunemise seisukohast loomulikud. Ajalugu konverteeritakse müütideks. Kaugem, nii antiik- ja osaliselt keskajalugu on nendeks tihenenud niigi. Aga lähiajaloo sündmusedki võivad saada mütoloogilise värvingu. Nii nagu inimese eluloos tihenevad episoodid isiksuse müüdiks, nii saab rahvaste ajalugudest nende (rahvuslik) biograafia.

Mis on siis loomulik? Eesti rahvuse kujunemises näiteks see, mismoodi baltisaksa literaat Schultz-Bertram 1839. aasta oktoobris Õpetatud Eesti Seltsis peetud ettekandes küsib, kuidas peaks selts «ühe täisealiseks kuulutatud, pärisorjusest vabastatud ja ometi mittetäisealisuse ja julgusetuse koorma all edasi ägava rahva valgustamist ja vaimset taassündi kõige jõudsamini edendama»? Ja vastab ise: «Anname rahvale eepose ja ajaloo, ja kõik on võidetud!»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles