Riigikogu otsustab uue apteegipiirangu seadmise homme

Karin Kangro
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Peeter Langovits / Postimees

Riigikogus läbis täna teise lugemise palju vaidlusi tekitanud apteegikorraldust muutev eelnõu, mis jõuab lõpphääletusele homme.

Eelnõusse viidud muudatuse kohaselt kehtestatakse apteekidele ajutine, järgmise aasta suveni kestev piirang, et takistada kuni uue regulatsiooni loomiseni apteekide massilist asutamist linnadesse ja nende sulgemist maal. Muudatus lubab kuni 2015. aasta 9. juunini suuremates ehk üle 4000 elanikuga asulates uue apteegi avada ainult omavalitsuse soovil ja ravimiameti nõusolekul. Kui taotlusi laekub rohkem kui üks, heidetakse esitajate vahel liisku.

Sotsiaalkomisjoni sotsiaaldemokraadist juhi Heljo Pikhofi sõnul lükkas riigikohus apteekide seniste asutamispiirangute tühistamise kuue kuu võrra edasi, leides, et kui piirangud muutuvad kehtetuks ja muid meetmeid ei kehtestata, pole välistatud maa-apteekide sulgemise hoogustumine.

«Asutamispiirangute päevapealt kehtetuks tunnistamine võib halvendada apteegiteenuse kättesaadavust. Samuti asutataks hulgaliselt apteeke selliselt, et apteekide pidamine Eestis tervikuna muutuks suurenenud tööjõukulude, apteekide kogupinna jms tõttu suuresti kahjumlikuks. Kahjumit suudaksid kanda tõenäoliselt üksnes suured apteegiketid ja apteekritel võiks muutuda apteekide pidamine praktikas võimatuks,» ütles ta riigikogus.

Pikhofi sõnul on praeguses eelnõus küll mitmeid sätteid, millega muu hulgas võimaldatakse käiku panna apteegibuss, maksta maal töötavatele apteekritele lähtetoetust, lihtsustatakse apteegi avamist väikesaartel, lahutatakse ravimite jae- ja hulgimüük ning keelatakse haruapteekide pidamine linnas, kuid siiski pole need meetmed piisavad, et tagada apteegiteenuse kättesaadavus maal. Tema sõnul pole kuus kuud olnud kõigi meetmete analüüsimiseks ja sätestamiseks piisav.

«Selletõttu arutas sotsiaalkomisjon muudatusettepanekut kehtestada ajutine üldapteekide asutamise piiramise regulatsioon suure nõudlusega piirkondades üheks aastaks, et selle aja jooksul töötada välja põhjendatud regulatsioon apteegiteenuse kättesaadavuse tagamiseks maapiirkondades,» ütles ta.

Piirangu vastu on sõna võtnud õiguskantsler Indrek Teder, kes leiab, et kui kehtestada üleminekuaeg ja muuta linnadesse uute apteekide asutamine sel ajal sisuliselt võimatuks, jääks ravimituru lukk püsima ja põhiseadusvastane olukord jätkuks. «Selle tulemusel jääks tegelikult turg tänaste turuosaliste jaoks samaks ehk nad oleks konkurentsi eest seadusega kaitstud,» ütles ta.

Samal seisukohal on vandeadvokaat Allar Jõks, kes analüüsis eelnõu apteegituru liberaliseerimist pooldava Ülikooli Apteegi palvel. Ka tema hinnangul soovitakse nii riigikohtu otsuse kui ka põhiseadusega vastuollu mineva uue piiranguga «olemasoleva ja domineeriva turuosaga ravimikaubanduse gruppi konkurentsi tervistava mõju eest kaitsta».

Ajutise piirangu kehtestamist on samas toetanud näiteks riigikohtu endine esimees Märt Rask, kelle ametiajal apteegipiirangute arutelu kohtus algas, apteekrite liidu ettepanekul eelnõu analüüsinud vandeadvokaat Jüri Raidla ja kohtus väikeapteeke esindanud vandeadvokaat Ants Nõmper.

Samuti pooldas piirangu pikendamist eile antud arvamuses riigikogu põhiseaduskomisjon, kelle sõnul saab ajutise regulatsiooni põhiseaduspärasuse suhtes lõpliku ja siduva hinnangu anda vastava protseduuri alusel üksnes riigikohus.

Sotsiaalkomisjoni esimehe sõnul soovivad komisjon ja sotsiaalministeerium tellida nüüd rea analüüse ja mõjuhinnanguid, mille abil järgmise aasta suve alguseks välja töötada uus regulatsioon, mis tagaks ravimite kättesaadavuse ka maal.

Nii soovitakse analüüsida kaht lahendusvarianti, mille on oma mulluses otsuses välja pakkunud ka riigikohus. Neist esimese kohaselt loodaks maapiirkondades tegutsevate apteekide tegevustoetuse süsteem ehk makstaks neile toetust kas riigieelarvest, apteekide tegevusloa tasu kogumise kaudu või mõnel muul viisil.

Teise lahendusvariandi järgi pandaks suuremates omavalitsustes tegutsevatele apteekidele kohustus osutada teenust ka maapiirkonnas. Kohustus võidakse panna näiteks ravimiameti kaudu kohaliku omavalitsuse taotlusel, riikliku miinimumvõrgustiku alusel või apteekrite koja kaudu.

Samuti soovitakse proviisorite ja farmatseutidega arutada apteekrite koja asutamist, millele saaks delegeerida apteegiteenuse korraldamise ülesandeid. Sotsiaalministeerium tahab hinnata ka eri korralduslike mudelite puhul apteekide tööjõuvajadust ning kokku leppida loetelu tervishoiuteenustest, mida proviisorid ja farmatseudid peaksid apteekides osutama.

Pikhof ütles eile Postimehele, et sotsiaalkomisjon kohtub ministeeriumi esindajatega ilmselt juba juuni alguses, et paika panna täpsem tegevus- ja ajaplaan.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles