Hardo Pajula: sipelgate vahelaager

Hardo Pajula
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hardo Pajula
Hardo Pajula Foto: Postimees.ee

Arthur Koestler laseb oma romaanis «Saabumine ja lahkumine» Teise maailmasõja alguspäevil ühes neutraalses Euroopa riigis kohtuda Stalini terrori hammaste vahelt pakku pääsenud ekskommunistil ja Saksa saatkonna funktsionääril. «Mis on teie kahvatu ja ebamäärane klassideta ühiskond – majandusteadlase verevaene unistus – selle kõrval, mida meie taotleme?» küsib heledapäine natsionaalsotsialist. «Teie probleem on selles, et 19. sajandi materialismi peal üles kasvanutena suutsite te ka unistada üksnes poliitilise ökonoomia raamistikus, samal ajal kui meie tegutseme juba bioloogilise revolutsiooni tasandil.»

Kuigi siin tehakse kommunistidele nende unistuste lennuvõimetuse osas pisut liiga, on tõsi, et natsid läksid elu teaduslikus uueks loomises enamlastest veel kaugemale. Nende eesmärgid ei piirdunud üksnes ühiskonna poliitilise ümberehitamisega, vaid nad püüdsid eugeenika jõul parandada inimest kui bioloogilist liiki. Lisaks usule teaduse ammendamatusse ümberkujundavasse võimesse iseloomustab natsionaalsotsialiste aga veel üks keskne idee: romantiline veendumus, et ühiskond on olnud kord orgaaniline tervik ning et seda seisundit on võimalik taastada.

Kui natside arvates pidi maailma harmoonilise ühtsuse proletariaadi asemel taastama das Volk, siis ökonoomilise otstarbekuse osas olid totalitarismi kahe põhivormi taotlused äravahetamiseni sarnased. Nii visandab Koestleri innustunud nats oma vestluskaaslasele ulja pildi allutatud Euroopa tulevasest ülimalt ratsionaalsest majanduskorrast, kus tootlike jõudude optimaalset paigutust ei piira mingid filosoofilised, religioossed, eetilised või esteetilised kaalutlused. «Me usume tõesti, et ühes teaduse ja tehnika kiire arenguga on inimkond jõudnud oma murdeikka – radikaalsete, globaalsete eksperimentide ajajärku, kus pole mingit kohta ei indiviidil, tema niinimetatud õigustel ja privileegidel ega muul säärasel liberaalsel plämal … Me alustame tühjalt lehelt.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles