Tee-ehitaja: liiga odavalt head asja ehitada ei saa

Tiina Kaukvere
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mäo liiklussõlm. Illustratiivne foto.
Mäo liiklussõlm. Illustratiivne foto. Foto: Aldo Luud / Õhtuleht

Tee-ehitusega tegeleva ettevõtte Lemminkäinen Eesti AS juhataja ja Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimees Sven Pertens tõi välja, et ebapiisava kvaliteediga töö taga on mitmed põhjused ja kõik protsessis osalejad peaksid selgusele saama, millises osas on kvaliteet seotud nende tegevusega või tegevusetusega.

Sven Pertens kinnitas, et tema teada on maanteeamet uurinud kõigi suurema tee-ehitusettevõtjate viimastel aastatel valminud objekte, kuid tulemusi ta veel kommenteerida ei oska, sest need tehakse ettevõtjatele teatavaks alles 8. oktoobril.

«Kvaliteedikõikumistel on mitmeid põhjusi. Üks sagedasemaid on projekteerimistööde vahelduv, sageli ebapiisav kvaliteet,» selgitas Pertens.

Ta lisas, et enamjaolt on hankemenetluses tehniline projekt tellija poolt pakkujatele ette antud ning riigihangete seadus ei võimalda seda projekti enam tööde teostamise käigus muuta.

«Teiseks sagedasemaks põhjuseks on ehitusjärelevalve teostamise kvaliteet. Tellija maksab järelevalvefirmale järelevalve teostamise eest ja ehitusjärelevalve peaks tagama ehitaja-poolse kvaliteedinõuete järgimise nii materjalide kui tööde osas. Kui hilisemalt selgub, et tehtud on ebakvaliteetset tööd või kasutatud nõuetele mittevastavaid materjale, peaks selle eest vastutama nii tööde teostaja kui ka järelevalvet teostanud ettevõte,» selgitas Pertens.

Kvaliteedikõikumisi põhjustab tema hinnangul ka rahastamise taseme järsk muutus. «Rahastamise järsu vähenemise korral konkurents töödele tiheneb ja kui turulangus ületab kriitilise piiri, kannatab tööde kvaliteet, sest liiga odavalt head asja ehitada ei suudeta,» selgitas Pertens.

Samuti on mõju avaldav faktor ka tellija kompetents. «Tellija peab teadma, mida ta soovib, oskama oma soove piisava täpsusega kirjeldada ja hiljem nõudma ning kontrollima enda poolt esitatud tingimuste täitmist.»

«Eks kõik protsessis osalejad peavad selgusele jõudma, millises osas on kvaliteet seotud nende tegevusega või tegevusetusega. Maanteeamet tellijana peaks tagama kõigepealt selle, et nõudmised on põhjendatud ja mõistuspärased ning järgnevalt selle, et neid nõudmisi ka praktikas täidetakse. Nii projekteerimise, ehitusmaterjalide, tehnoloogilise protsessi, järelevalve kui kokkuvõttes ka töö lõpptulemuse osas,» lõpetas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles