Seadusemuudatus tõi tavapärasest enam traktoriste sõidueksamit sooritama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Maarja Otsa

Kui varem piisas suurema traktori juhtimiseks ka C1-, C- ja D-kategooria juhiloast, siis uuest aastast on üle 18-tonnise täismassiga traktori juhtimiseks vaja T-kategooria luba. Seadusemuudatus on toonud T-kategooria sõidueksamit sooritama  tavapärasest enam inimesi ning aasta lõpus oli neid poole rohkem.

Maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialist Tarmo Terrepingu sõnul käis 2014. aasta detsembris T-kategooria sõidueksamitel 178 isikut – seda on tunduvalt rohkem kui 2014. aasta novembris (81 inimest). «Hetkel veel 2015. aasta jaanuari täpne statistika puudub, kuid tundub, et ka jaanuaris 2015 käis T-kategooria sõidueksamitel tavapärasest rohkem isikuid,» rääkis ta.

Raul Kell Võrumaa autokoolist ja Tarmu Pajula Maarja autokoolist rääkisid, et huvi T-kategooria lubade vastu oli suurim aasta lõpus. Jaanuar on alanud mõnevõrra rahulikumalt. «Detsembris 2014 tunti kõnealuse kategooria vastu märkimisväärset huvi. Uus aasta on alanud jällegi vaiksemalt. Hetkel on neli inimest ootamas, kuna grupp avatakse,» nentis Väike-Maarja piirkonna autokooli omanik ja õpetaja Tarmu Pajula.

Põllutöödeaeg veel ees

Sirje Küüt osaühingust Autokoolitus märkis, et aastalõpus sooviti rohkem teha just lihtsustatud korras kategooriat, mida saavad taotleda need, kellel on olemas C1-, C- või D-kategooria.

Samas arvasid nii Sirje Küüt kui Tarmu Pajula, et ulatuslikum T-kategooria lubade tegemise laine võib tulla ka veel enne põllutööde algust, sest paljud ei ole seadusemuudatusest siiani päris täpselt aru saanud. «Hetkel on vaikus enne tormi, aga kui põllutööd algavad, küll siis avastatakse, et olemasolevate lubadega ei tohi enam sõita,» lausus Sirje Küüt.

Järvamaa kutsehariduskeskuse koolitusjuht Ruth Türk tõdes, et neilgi oli aasta lõpp väga kiire, kuna T-kategooria lubade vastu tundis huvi tavapärasest poole rohkem inimesi.

Järvamaa kutsehariduskeskuses õpivad põllumajandust ka täiskasvanud põhitöö kõrvalt, valmistudes põllumajandustöötaja neljanda taseme kutseeksamiks. «Enamik sellel kursusel osalenutest on pärit taludest ja neile andsime juba sügisel võimaluse valikainena T-kategooriat õppida, sest paljudel oli olemas B-kategooria ja siis said meilt juurde T-kategooria teooriaõppe ja õppesõidu,» sõnas Ruth Türk ning nentis, et huvi selle võimaluse vastu oli suur.

Põllumajandusettevõtted

Tartumaa Põllumeeste Liidu esimees Jaan Sõrra leidis, et antud liiklusseaduse muudatuse kohta jagati piisavalt infot ning üldjuhul on suuremates ettevõtetes traktoristidel vajalikud load olemas.

Sama meelt oli osaühingu Voore Farm tegevjuht Indrek Klammeri, kes tõdes, et nende ettevõttes on ametis kvalifitseeritud tööjõud, millest tulenevalt ei tekitanud kõnealused muudatused suuri probleeme. «Minu teada vajas täiendavat koolitust meie ettevõttes ainult üks töötaja,» kõneles ta.

Vändra OÜ juhataja Ilmar Teevet nentis, et tõstatas töötajate seas lubadega seonduva küsimuse, kuid töötajatel olid kõik vajaminevad load olemas ja keegi ei vajanud lisakoolitust. «Ma olen alati öelnud, et kui vaja, siis saadame kooli,» rääkis Teevet.

Valgamaa Põllumeeste Liidu juhataja Jaan Bachmann nentis, et tegemist on olulise ja vajaliku liiklusseaduse muudatusega. «Tehnika on nii kallis. Sa võid osata küll traktoril rooli keerata, aga koos haakeriistadega on selle juhtimine ikka väga keeruline ja raske,» tõdes ta.

Valgamaa Põllumeeste Liidu eestvedamisel pannakse huvilistest praegu kokku üht T-kategooria gruppi ning koostööd tehakse Järvamaa kutsehariduskeskuse autokooliga. Sarnaselt autokoolidega leidis ka Jaan Bachmann, et suuremaid üllatusi on oodata alles märtsi lõpus, kui masinad hakkavad rohkem teedel liikuma. «Paljud ei tunneta seda muudatust enne, kui teel kinni peetakse,» arvas ta.  

Suur läbisaamise protsent

T-kategooria sõidueksamite sooritajate üldine ettevalmistus on maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialist Tarmo Terrepingi sõnul olnud läbi aastate hea. «Seetõttu sooritab enamasti 80–90% eksamineeritavatest sõidueksami edukalt,» sõnas ta.

Kõrge läbisaamise protsent tuleneb ka ilmselt sellest, et LS § 108 lg 8 sätestab, et T-kategooria mootorsõiduki ja masinrongi juhtimisõiguse saamiseks peab isik, kellel on C- või D-kategooria mootorsõiduki või C1- või D1-alamkategooria mootorsõiduki juhtimisõigus, sooritama üksnes sõidueksami.

«Seega käib T-kategooria sõidueksamitel palju kutselisi juhte, kellel on eelnevalt olemas piisavalt suur sõidupraktika,» rääkis maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles