Politoloog: IRLi küsitlus on lihtsalt valimisreklaam

Veiko Pesur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valimisreklaam või küsitlusleht?
Valimisreklaam või küsitlusleht? Foto: Toomas Huik

Politoloogi hinnangul on postkastidesse jõudnud Isamaa ja Res Publica Liidu üleriigilise küsitluse lehed, millega saab tutvuda ka erakonna veebilehelt, lihtsalt valimisreklaam, sest küsimustest on näha, et tegelikult ei paku inimeste arvamus parteile huvi.

Tallinna ülikooli riigiteaduste instituudi üldpolitoloogia lektori Mari-Liis Jakobsoni sõnul ei ole küsitluses kui inimeste eelistuste koondamise vormis midagi negatiivset või halvamaigulisele mõistele populism viitavat. Jakobson toonitas, et erakond ongi poliitilise tahte koondamise instrument, ükskõik, kas seda tahet koondatakse siis lähtuvalt ideoloogilisest programmist või huvirühmade sisendist lähtuvalt.

«Küsimus on pigem selles, mida küsitluse tulemustega peale hakatakse. Kas neid üldse kasutatakse ja kui, siis kuidas,» selgitas ta.

Jakobson tõi esile, et IRLi küsimustikud on kaht sorti küsimusi: avatud ja vastusevariantidega küsimusi. Tema hinnangul pole avatud küsimuste küsimises midagi halba, sest nii saab igaüks esile tõsta enda põhiprobleemi. Midagi sellist on varem teinud ka Rahvaliidu noored, kes julgustasid inimesi välja pakkuma nende jaoks olulisi teemasid.

«Mis puudutab vastusevariantidega küsimusi, siis sealt on näha, et ega erakonda tõenäoliselt kodaniku arvamus niiväga ei huvita, sest probleemide kohta uurimise asemel on nad sinna oma valmislahendused juba üles pannud,» lisas Jakobson.

Jakobsoni hinnangul viitab erakonna huvi puudusele ka valikvastusega küsimuse ette pandud suunav lause.

«No kuidas ma ütlen, et riik ei tohi üksikemasid alimentide sissenõudmisel abistada, kui ma olen just lugenud, kui keeruline see nende jaoks on?» nentis ta. «See on inimeste sotsiaalsel empaatial mängimine.»

Jakobsoni sõnul võib seega öelda, et IRL nende küsimustega tegelikult enda jaoks erilist infot kogugi.

«Pigem on see interaktiivne valimisreklaam. Tutvustab punkte IRL-i valimisplatvormist ning võimaldab veel kuhugi klikata ka,» kirjeldas ta.

Jakobson arvas ka, et selline küsimustik võib tekitada pigem negatiivse eelhäälestuse nendes inimestes, kes tarbimismängude fännid ei ole ning tõesti teatava arutelu algatamise võimalusi ootasid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles