Fotod: Tivoli laevavraki äravedu lükati viimasel hetkel edasi

Uwe Gnadenteich
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kadriorus Tivoli elamurajooni ehitustööde käigus leitud sajandite vanuse laevavraki äravedu lükati edasi, sest kraana, millega taheti vrakk süvendist välja tõsta, hakkas vajuma.

Kahe vraki jäänused on ehitusplatsilt juba ära viidud, aga kolmas, kõige paremini säilinud laev jäi praegu oma kohale. Laevavrakk koos selle ümber tõstmiseks ehitatud terasraamiga kaalus hinnanguliselt paarkümmend tonni. Seda täna paigast ei liigutatud, sest kraana ühe tugijala all hakkas pinnas vajuma juba siis, kui kraanale olid peale tõstetud selle paigal hoidmiseks vajalikud raskused.

Kuna niisugustes tingimustes oleks tõstmine olnud ohtlik nii sellega tegelevatele inimestele kui iidsele laevale endale, otsustatigi üritus täna katki jätta ning minna uuele katsele siis, kui süvendi serval on pind kraana jaoks piisavalt ette valmistatud. Tõenäoliselt tõstetakse vrakk süvendist välja ja veetakse Lennusadamasse järgmisel nädalal.

Kadriorus Tivoli elamurajooni ehitustöödel leiti tänavu laevavrakkide jäänused, mis pärinevad tõenäoliselt 14.-17. sajandist. Tegemist on endise sadamaalaga, kus varem asus merelaht, kuid 1930. aastate lõpus ala täideti. Kunagise merepõhja setetes paiknesid kolme kompaktsema vraki jäänused, mis on seni olnud kaetud ligi nelja meetri paksuse täitepinnasega.

Muuseumi direktori Urmas Dreseni sõnul pole veel selge, kas tegu on ikka koge või lihtsalt «kogelaadse laevaga». «See tuleb loomulikult täpsemalt identifitseerida. Praegu saame öelda, et see on midagi kogelaadset. Siitkandist pole ühtegi sellist vrakki leitud. Viimane koge leiti Poolast umbes 15 aastat tagasi. Kogesid on leitud ka Hollandist ja Taanist, üks on leitud Saksamaalt ning kolm Rootsist. Eelkõige on see leid unikaalne seetõttu, et ta sisaldab nii palju erinevat materjali ja esemeid, mis olid laeva juures ja mis aitavad laeva dateerida ja tema lugu jutustada,» rääkis Dresen.

Ta lisas, et ükskõik, millise laevaga tegu, on see muuseumi jaoks üsna suur väljakutse, sest selliste leidude puhul kiireid lahendusi ei ole. Näiteks kõige terviklikuma, Bremeni koge konserveerimine kestis kokku 18 aastat.

Tulevane Tivoli elamurajoon, kust ajaloolised laevavrakid leiti, asub Tivoli nime all tuntud alal Kadrioru pargi vahetus läheduses, Pirita promenaadi juures vaid 200 meetri kaugusel merest. Esimese etapi arenduse käigus rajab Metro Capital 2016. aasta sügiseks kaks viiekorruselist maja 39 korteriga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles