Kolmandaks tuleks meil senisest tõsisemalt tegeleda valdkondliku rahvusvahelise koostööga, mille vajalikkus küberjulgeoleku tagamisel on isegi märksa elulisem, võrrelduna teiste julgeolekuvaldkondadega.
Maldre soovitas Balti riikidel panna rõhk omavahelisele koostööle. Siin on olulised sammud nüüdseks juba astutud – nimelt sõlmisid Balti riigid *pärast pikka ettevalmistust novembri algul leppe, mis loob eeldused tugevamaks koostööks küberjulgeoleku valdkonnas.
Kuid ainuüksi kokkuleppest on vähe. Nagu ka uuringus tõdetakse, peab tekkima reaalne ja senisest sisukam infovahetus kolme riigi pädevate asutuste vahel. Ja just sellel, kas pikalt ettevalmistatud lepingu raames tekib ka reaalne tegevus, peaksid lepingu sõlminud ministrid ka tulevikus silma peal hoidma.
Kui selle oleme saavutanud, tasub kohe siht seada kaugemale, kui kolme Läänemere-äärse väikeriigi koostöö.
Nimelt ei sõltu tänapäeva maailmas nii mõnegi Eesti jaoks olulise teenuse toimimine enam üldse mitte ainult meist, vaid ka Põhjamaadest, ning ka sellega on vaja järjest enam tegeleda. Oluliseks saab selle küsimuse lahendamisel olema EL ning Brüsselis valmistatakse ette teemakohast direktiivi, mis loodetavasti saab juba üsna pea liikmesriikide heakskiidu. Seejärel on Eestil üsna ühemõtteline kohustus piiriüleste sõltuvustega otsekoheselt tegeleda.
Kuid lõpetuseks tasub lisaks küberõppusel õpitule vaadata ka laiemat perspektiivi küberjulgeoleku valdkonna ümber Eestis.
Kaitseuuringute keskus esitab oma uuringus arvamuse, et Balti riigid peaksid senisest suurema osa oma riigikaitsekuludest eraldama konventsionaalsete relvade kõrval küberjulgeoleku valdkonnale. Sääraseks soovituseks on Eestit vaadates kindlasti alust – olukord, kus praegu rahastab Eesti suurt osa valitsuse kinnitatud küberjulgeoleku arengukava elluviimist ELi ressurssidele toetudes, ei paista kuidagi kooskõlas valdkonna retoorilise tähtsusega Eesti poliitikute jaoks.
Oleks ju omajagu naljakas, kui Eesti – isegi vastava võimaluse olemasolu korral – oma sõjalist kaitset või sisejulgeolekut sama suures mahus ELi või mistahes välise abiallika kaudu rahastaks. Seega: miks peaks küberjulgeolekule teisiti lähenema? Siin tuleb nõustuda meie kaitseministriga, kes hiljuti rõhutas kübervaldkonna olulisust modernses sõjas, mistõttu võib ehk ka vast loota, et Eesti hakkab juba üsna pea küberjulgeoleku reaalset tagamist ka laiapindse riigikaitse üheks osaks pidama. Ning seda lisaks retoorilisele tähtsustamisele esimese sammuna ka selliselt lähenedes rahastama. See oleks Eesti jaoks põhimõtteline muutus.