Uut autot ostes jälgi energiamärgist

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Keskkonnaministeerium

Sellest aastast peab Eestis müüdavatel uutel autodel olema energiamärgis, mis annab ostjale infot auto kütusekulu ja süsihappegaasi heitekoguse kohta.

Tarbija teavitamine sõiduauto kütusekulust ja süsinikdioksiidi (CO2) heitest on kohustuslik olnud juba 2005. aastast, aga tänavu 1. jaanuarist peab igal uuena müüdava auto näidisel olema energiamärgis, mida tuleb automüüjatel iga aasta 1. aprilliks uuendada.

Energiamärgise info koostatakse maanteeameti liiklusregistri andmete põhjal ja seda saab teha maanteeameti kodulehel. Kasutatud autode müümisel on energiamärgise kasutamine vabatahtlik.

«Energiamärgis on hea abivahend otsustamaks, kas konkreetne auto on ostja jaoks sobiv või mitte. Märgis annab kiirelt ja lihtsalt ülevaate, kas tegemist on ökonoomse sõiduautoga või kütuseröövliga, mis ka keskkonda märkimisväärse jälje maha jätab,» ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.

Sõiduautod on klassidesse jagatud absoluutse CO2-heite põhjal ehk väikese CO2-heitkogusega auto kuulub olenemata auto tüübist A-klassi ja suure heitkogusega auto G-klassi. Energiaklassid on määratud, arvestades eri huvigruppide arvamusi, teiste riikide kogemusi, Eesti autoparki ja selle ajaloolist CO2-heite muutust ning Euroopa Parlamendi ja Euroopa Nõukogu määruse kohast uute sõiduautode keskmist CO2-heitkoguse taset.

2014. aastal oli euroliidu keskmise uue sõiduauto süsihappegaasi heitkogus 123 grammi kilomeetri kohta, Eestis oli samal aastal CO2-heitkogus 140 grammi kilomeetri kohta.

«Eesti autopargi CO2-heitekoguse viib üles see, et autode keskmine vanus on kõrge ja see trend pigem kasvab. Eesti autopargi keskmine vanus on 14 aastat, ELis alla kümne,» selgitas Pomerants.

Euroliit on seadnud aastateks 2015 ja 2021 eesmärgid vähendada uute sõiduautode CO2-heitkogust. Euroopa Parlamendi ja Euroopa Nõukogu määruse järgi ei tohi 2015. aastast alates esmaregistreeritud autode keskmine CO2-heitkogus olla rohkem kui 130 grammi CO2 kilomeetri kohta. See vastab kütusekulule ligikaudu 5,6 liitrit 100 kilomeetri kohta bensiinimootori ning 4,9 liitrit 100 kilomeetri kohta diiselmootori korral.

2021. aastaks tuleb uute sõiduautode CO2-heitkogust vähendada 95 grammini kilomeetri kohta, mis vastab kütusekulule ligikaudu 4,1 liitrit 100 kilomeetri kohta bensiinimootori ja 3,6 liitrit 100 kilomeetri kohta diiselmootori korral. Kui eesmärgid saavutatakse, ennustatakse euroliidus vastavalt 18- ja 40-protsendilist CO2-heitkoguse vähenemist võrreldes aastaga 2007.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles