Meremehed nõuavad jäämurdjale Botnica Eestis aastaringset tööd

Andres Einmann
, Eesti uudiste päevatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jäämurdja Botnica.
Jäämurdja Botnica. Foto: Toomas Huik

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing (EMSA) soovib majandusministeeriumi abi jäämurdjale Botnica aastaringse töö leidmiseks, kuna laeva hoidmine suvel kai ääres läheb riigile palju kallimaks, kui laeva tööshoidmine.

EMSA juht Jüri Lember saatis majandus- ja taristuminister Kristen Michalile kirja, milles märkis, et jäämurdjal Botnica on juba teist aastat järjest probleeme aastaringse töö leidmisega.

«Seetõttu on laevapered ehk ettevõtte töötajad juba teist aastat ärevas ja stressitekitavas olukorras, kus ei ole teada eelseisva suveperioodi tööga kindlustatus,» märkis Lember.

Ta nentis, et Botnica meeskonna koondamine suveks ja enne uut hooaega taasvärbamine on oluliselt kulukam, kui laeval töötava laevaperega kokkuleppele jõudmine. See tagaks Lemberi sõnul nii spetsialistide töölejäämise kui ka jäämurdja igal ajahetkel ekspluatatsioonis oleku.

EMSA hinnangul ei pruugi Botnica probleemile lahenduse leidmine peituda vaid majandusministeeriumi haldusalas. Näiteks saaks laeva kasutada ka reostustõrje ja pääste alal või merekeskkonna seireks.

«Meile on jäänud mulje, et lahenduste otsimine on jäetud pelgalt TS Shippingu juhtkonna õlule, kuid see ei ole päris adekvaatne. Jooksvalt on vaja katta nii laeva peale võetud laenumaksed kui ka ekspluatatsiooni kulud ning lisaks veel on juhtkond kaasatud korruptsioonisüüdistuste keerisesse,» märkis Lember.

Tema sõnul oleks isegi laeva kahjumiga väljarentimine TS Shippingule soodsam, kui laeva seiskamine kai ääres. «Pool kahju on väiksem kui kogukahju, mis tekiks kui laev täielikult seisma jätta olukorras, kus pangalaenu tagasimaksed jooksevad nii või teisiti,» kirjutas Lember.

Botnica püsikulud on umbes 8000 eurot päevas. 2014. aastal töötas Botnica suveperioodil Kara meres Arktika naftaväljadel, kuid eelmisest aastast ei saa laev Venemaale kehtestatud sanktsioonide tõttu sealsetel töödel osaleda.

Kaks aastat tagasi sõlmis Botnica jäälõhkuja omanik, ASi Tallinna Sadam tütarfirma TS Shipping nelja-aastase lepingu Vene ettevõtte Rosnefti ja USA firma Exxon Mobil ühisfirmaga Karmor­neftegaz SARL. Botnica töötas leppe alusel 26-liikmelise meeskonnaga 2014. aasta juulist oktoobrini Vene territoriaalvetes Novaja Zemlja lähedal Kara meres. Laev oli valmis jäärmurdetöödeks, kuid soodsate ilmade tõttu seda tarvis ei läinudki. Jäämurdja pardalt juhiti hoopis Norra allveeroboteid.

Eelmisel suvel Botnical aga tööd ei olnud ning laev seisis Eestis kai ääres.

TS Shippingu tegevdirektor Ülo Eero ütles rahvusringhäälingu raadiouudistele, et ettevõte osaleb praegi kahel riigihankel, mis tagaks Botnicale suveks töö Eesti piiridest kaugel, samuti on käimas otseläbirääkimised 5-6 firmaga. Eero tõdes, et turul on ülepakkumine, laevade rendihinnad on madalad ja ühtegi lepingut seni allkirjastamisel ei ole.

MSV Botnica

• AS Tallinna Sadam soetas jäälõhkuja Botnica 2012. aasta oktoobris.

• Laev maksis 50 miljonit eurot.

• Alus on talvisel navigeerimisperioodil veeteede ameti kasutuses kuni 2022. aastani.

• Laeva ülesanne on abistada laevu ja laevakaravane peamiselt Muuga, Tallinna lahe, Kopli lahe, Paldiski lahe, Kunda ning Sillamäe sadamasse sisenemisel ja väljumisel.

• Botnica valmis 1998. aastal Soomes Raumas asuva Aker Finnyardi laevatehases.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles