/nginx/o/2016/06/17/5522371t1hb890.jpg)
Kunagi – heal juhul kolme, aga võib-olla ka kümne aasta pärast – tõused sa Musumäe äärele rajatud astmetelt ja sead sammud Tallinna Ülikooli poole. Pärnu maanteel nühivad, pedaal pedaali kõrval, mere poole hipsterid, autosid on vähe ning needki sõidavad aeglaselt. Narva maantee alguses kajab linnulaulust roheline puudesalu, mille varjus pinkidel pargivad tagumente rauged huvireisijad.
Just sellised plaanid on kevadel toimunud arhitektuurivõistluse võitjail, kelle kätte usaldati Pärnu ja Narva maantee alguse ümberehitus ehk Tallinna peatänav. Võidukas meeskonnas on Toomas Paaver (OÜ Linnalahendused), Siiri Vallner, Indrek Peil, Kristel Niisuke, kaasautorid Valdis Linde ja Riin-Kärt Ranne (Kavakava OÜ) ning teedeinsener Indrek Kustavus (EXTech Design OÜ).
Seda, kuidas Pariisi ja Viini õhustikust saadud ideed elustada kilulinna tuiksoonel, selgitavad Kalamajas asuva Soo tänava ümberehitust nõustanud Toomas Paaver ning Narva kolledži projekteerinud Siiri Vallner ja Indrek Peil.
Inspiratsioonist
Vallner: 150 aastat tagasi tehti Viinis mööda vanalinna ümbritsenud bastionivööndit Ringstrasse. Selle 5,3-kilomeetrise bulvari ääres on muuhulgas Viini riigiooper ja parlament, aga ka ohtralt muuseume.
Ka Tallinnas taheti Viini eeskujul teha vanalinna ümber parkide vöönd ja bastionivööndit mööda tänav, aga tehti ainult osaliselt. Nii on bastionivööndis ilusaid kohti, kuid ühendav potentsiaal on kasutamata. Nüüd, rohkem kui sajand hiljem, tundus peatänavat kavandades see idee jälle oluline. Eks linnad kujunevadki aeglaselt, vahepeal lihtsalt ei tohi häid mõtteid ära unustada!
Bulvaritest
Vallner: Võtsime ette maailma linnade armastatud tänavad. Võrdlesime proportsioone. Oli selge, et Narva maantee alguse laius on selline, et kahe puuderea asemel saaks kasutada nelja. Narva maanteel pole praegu muidugi üldse puid ja see on väga kõle.