Suured muutused meediamaastikul: ligi 30 aastat kehtinud piirangud telereklaamile leevenevad

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Teler.
Teler. Foto: SCANPIX

Valitsus toetas neljapäeval Euroopa Liidu direktiivi eelnõu, mis leevendab Eestis ja mujal ELis ligi 30 aastat kehtinud rangeid nõudeid telereklaami edastamisele.

Kultuuriminister Indrek Saar nentis valitsuse pressikonverentsil, et Euroopa Liidus on käsil audiovisuaalmeedia direktiivi ajakohastamine, mida viimati tehti kümme aastat tagasi. «Valdkonnas muutub turg kiiresti ja täna kehtiv direktiiv hakkab ajale jalgu jääma,» lisas Saar, kelle sõnul on vaja tagada valdkonna areng ja erinevatele audiovisuaalteenustele võrdsed võimalused.

Saar kinnitas, et seejuures lihtsustatakse ka reklaamidele seatud nõudeid. «Muuhulgas tähendab see seda, et telekanalitel on suurem vabadus oma ajalisi mahtusi äriteadete puhul ise otsustada ja paigutada.»

Kui muidu lubab seadus televisioonis pikemaid saateid katkestada kord 30 minuti kohta, siis tulevikus peab olema vaid tagatud, et äriteated ei moodustaks päeva jooksul rohkem kui 20 protsenti programmi mahust, kinnitas Saar.

«Sellega kaasneb võimalus, et prime time’i ajal uputatakse programm äriteadetega üle, aga üldine arvamus on, et selle probleemi lahendab tarbija ise. Kui konkurents on piisavalt suur ja talle muutub (reklaam - toim.) tüütuks, siis ta vahetab kanalit.»

Tehnilise järelevalve ameti side- ja meediateenuste osakonna nõunik Peeter Sookruus selgitas, et jäävad kehtima Euroopas alates 1989. aastast audiovisuaalvaldkonda reguleeriva direktiivi (mida uuendati 1997 ja viimati 2007) ja ka sarnase konventsiooni üldpõhimõtted reklaamile. Näiteks, et reklaam peab olema selgelt eristatav muust osast programmist ning filme ei tohi reklaami näitamiseks liiga tihti katkestada. Kehtima jääb ka teleprogrammis lubatud reklaamimahu ülemmäär (20 protsenti), kuid kui see täna kehtib ühe saatetunni arvestuses, siis uues direktiivis on reklaamimahu ülempiir arvestatud aktiivsema saateaja kohta hommikul kella 7-st kuni kella 23-ni hilisõhtul.

«Tänane jäik piirang, et reklaami ei tohi teleprogrammi olla rohkem kui 12 minutit tunnis, kaob ära. See teeb teleprogrammides reklaamile seatud reeglid paindlikumaks ja lubab telekanaleil vabamalt otsustada millal ja kuidas reklaamiplokke näidata,» lisas Sookruus.

Tema  sõnul on EL direktiivi uuendamise üks sihte võrdsete võimaluste ja ausa konkurentsi tagamine kõigile samal turul tegutsevaile audiovisuaalmeedia teenuse osutajaile, kus täna on kujunenud olukord, et mitmed telekanalid on sattunud ebavõrdsesse seisu teiste konkurentidega võrreldes.

Näiteks kui Kanal 2, TV3, Tallinna TV, Kanal 11, Kanal 12, TV6 ja teised Eesti loaga telekanalid peavad järgima direktiivi reeglitele lisaks ka Eesti telekanaleile seatud kultuuripoliitilisi nõudeid, näitama omatoodangut ja kodumaiseid filme ning andma programmis oma uudistesaateid, siis meie turul tegutsevad teiste riikide telekanalid on sellest priid, saades nii põhjendamatuid konkurentsieeliseid.

«Nende poolt meie reklaamiturul korjatud raha võrra jääb meie telekanaleile vähem võimalusi toota erinevaid omasaateid ja muud sisu ning arendada uusi meediateenuseid.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles