Eesti motomatkajad noppisid rahvusvahelisel FIM Rallyl mitu esikohta

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Eesti Motomatkajate Klubi ja Eesti Vanamootorrattaklubi Unic-Moto osalesid sel suvel ühismeeskonnana Slovakkias rahvusvahelisel motomatkajate kokkutulekul, saades erinevates kategooriates kaks «kulda» ja neli «hõbedat». Kogu FIM Rally ajalugu arvestades saavutasid eestlased kõigi aegade teise tulemuse ehk 8. koha.

«Unic-Moto jaoks oli FIM Rallyl osalemine esmakordne. Ettepaneku ühismeeskond moodustada tegi meile tegi Eesti Motomatkajate Klubi FIM Rally veteran Urmas Kauniste, sest tänavu täitus 80. aastat Berliini Olümpiamängude auks peetud FIM Rally esimesest kokkutulekust, mille eestlased kõigi teiste riikide eest väga suure edumaaga võitsid,» ütles Unic-Moto juhatuse liige Priit Pedak.

«Otsustasime, et nii tähtis võit Eesti motomatkamise ajaloos väärib tõesti tähistamist ning esile toomist,» lisas ta.

Juubelisõiduks pani Unic-Moto kokku 19 vanamootorrattast koosneva esinduse, kus 17 meesjuhi kõrval asusid teele ka kaks naisjuhti ning lisaks kaassõitjad. Kokku osales Slovakkias 27 Eesti mootorratturit. Kõige vanem tänavusel üritusel osalenud ratas oli 1932. aasta Harley Davidson, mille analoog võttis osa ka 1936. aasta Tähesõidust.

Berliini olümpiamängude eel korraldatud Tähesõitu peetakse motomatkajate iga-aastase suurürituse, FIM Rally alguseks. Eestlased saavutasid seal tookord endilegi üllatusliku võidu 15 727 punktiga. Võrdlusena, et teise koha saavutanud luksemburglased kogusid vaid  2610 punkti ning hollandlastel oli näiteks 44 meeskonna liiget Eesti 14 vastu. Tollal toimus auhindamine valemi põhjal, kus oli otsustavaks võistkonna mootorrataste arv võrdluses elanike üldarvuga riigis, mootorrataste üldarv klubi koduriigis ja distants stardist finišini kilomeetrites. Arvestades, et tänapäevaseid navigatsiooniseadmeid tollal polnud, pidi meeskonna juht õppima marsruudi pähe ning oskama vilunult ja kiirelt maakaarti lugeda. Lähemalt saab tollasest võidukast sõidust lugeda siit.

Teel toimusid nii käigukastiremont kui ka raamiparandus

Tänapäeval paraku enam suhtarvusid riigi elanike ja mootorrataste vahel ei arvestata, kuid sellegipoolest said eestlased võidu kui enim kõige vanemate rataste ning suurima arvu külgkorviga ratastega tulijad. Slovakkiasse sõideti kohale omadel ratastel, kokku tuli distantsiks ca 1800 kilomeetrit, sest välditi kiirteid ja suuremaid maanteid. Teekond kestis vanade rataste jaoks viis päeva ning kuigi teel juhtus nii mõnigi äpardus, finišeeriti siiski täiskoosseisus. Seejuures pälvis Eesti meeskond väga suurt tähelepanu ja tunnustust, sest tavapärane motomatkamine toimub reeglina tänapäevaste mootorratastega.

«Nii teel kui ka kohapeal meile pööratud tähelepanu oli väga meeldiv ning tunnustavaid käesurujaid leidus nii Baltimaades, Poolas kui ka muidugi kohapeal Slovakkias. Pika reisiga suutsime tõestada, et vanad mootorrattad on matkamiseks kõlbulikud ning sama tõsiselt võetavad kui kaasaegsed. Tõsi, nendega sõitmine on vast veidi keerulisem seoses väiksema kiirendusvõime, kehvemate pidurite, madalama lõppkiiruse ning suurema vibratsiooniga, kuid see-eest on sõit ka selle võrra huvitavam. Teel sai remonditud ratta käigukasti, vahetatud silindripea tihendit, oli nii laadimis- ja käivitusprobleeme ning vibratsiooni ja teeolude tõttu läks isegi pooleks ühe mootorratta raam, mis sai käepäraste vahenditega üheskoos ära remonditud, et teekond saaks jätkuda,» meenutas Pedak.

Ta lisas, et tehnika võimaliku lagunemisega oldi siiski arvestatud ja selleks olid iga tsikligrupi taga saatebuss tööriistade ning seadmetega. Et pealtvaatajad teaksid, kust selline omamoodi tsiklirongkäik pärit on, olid rattad varustatud suurte sini-must-valgete lippudega.

Eesti ühismeeskonna saavutused FIM Rally 2016:

FIVA karikas, I koht. Enim 20 aastat ja vanemaid mootorrattaid esinduses.

Hollandi karikas, I koht. Enim korvitsiklite juhte esinduses.

Austria karikas, II koht. Klubi, kel enim juhte ja kaassõitjaid kokku.

Itaalia karikas, II koht. Enim kuni 21aastaseid juhte esinduses.

San Marino karikas, II koht. Enim juhte ja kaassõitjaid naisi esinduses.

Böömimaa karikas, II koht. Enim 125-250 ccm mootorrattaid esinduses.

Tänaseks on Eestisse jõudnud ka võidetud klaasist karikad, mis on rahvale näitamiseks väljas Kurtna mootorrattamuuseumis.

2016. aasta FIM Rally üldvõitjaks tuli Itaalia, järgnesid Rootsi ja Soome. Kokku osalesid kokkutulekul 25 riigi mootorratturid.

Unic-Moto liikmetest osalesid FIM Rallyl tsiklijuhtidena:

Aivar Michelson     Jawa 350/361 (1966)

Andrus Lüüding Ariel NS (1939)

Arno Jõemaa     KMZ K750M (1966)

Avo Kompus    IZ Planeta (1963)

Edgar Aadusoo     IZ Planeta Sport (1974)

Gerli Ramler     AWO Simson 425 (1957)

Heiki Vint     Jawa 360/350 (1969)

Ivar Lindla     Indian Chief (1946)

Jaan Sild     Zündapp K800 (1935)

Janno Kase     IMZ M62 (1965)

Kaspar Noor     BMW R26/1 (1956)

Meril Närep     Minsk M104 (1967)

Priit Pedak     IZ Jupiter III (1974)

Reigo Vilu     JAWA 354/350 (1969)

Rein Kork     Honda VT600 (1995)

René Toome     KMZ K750M (1964)

Uko Truu     IZ 49 (1956)

Urmas Teearu     Harley Davidson 32V (1932)

Vello Närep     KMZ M72N1 (1958)

Laupäeval, 20. augustil 2016 kell 12-16 on EVMK Unic-Moto oma näitusega esindatud Haapsalus Valge Daami Bike Showl, kus osalevad ka mitmed Slovakkias käinud vanarattad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles