Linnabussid on kitsastel teedel ohtralt kriime ja mõlke saanud

Kadri Ratt
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Liinibuss sõitis Tööstuse tänaval otsa tee äärde pargitud Mercedesele.
Liinibuss sõitis Tööstuse tänaval otsa tee äärde pargitud Mercedesele. Foto: Karli Saul.

Tallinna liinibussid on tänavu talvel rohke lume tõttu kohati väga kitsaks jäänud teedel tekkinud pisiavariides kõvasti räsida saanud.

Tallinna Autobussikoondise (TAK) juhatuse esimees Enno Tamm rääkis Postimees.ee´le, et rohkem lumesaju järel üritasid teehooldajad kõigepealt tagada tänavate läbitavuse ja lumi lükati teede äärtesse, mistõttu jäid need väga kitsaks.

Seal, kus liiklus toimus tavapäraselt kolmes reas, jäi sõiduradasid järele kaks või isegi poolteist ja autod ei mahtunud enam tänavatele ära. Kui tänaval said kokku kaks bussi või buss ja veoauto või kaubik, ei mahtunud sõidukid Tamme sõnul teineteisest mööda ja selle tulemusena suurenes oluliselt väikeste avariide arv - tekkisid külgriivamised, värvikraapimised, peeglite mahasõitmine jms.

Tamm nentis, et kuigi manööverdamine oli oluliselt raskendatud, olid tänavad kogu tuisuperioodi vältel bussidele siiski läbitavad ja tänu bussijuhtide professionaalsusele ei jäänud reisijad teenindamata, olgugi, et graafikust polnud sageli võimalik kinni pidada.

Samas leidus Tamme sõnul ka kohti, kus bussijuhid olid manööverdamisega tõsiselt hädas, seda eelkõige naabervaldadesse ulatuvatel liinidel - näiteks Pääsküla tagasipöördekohal, Harku järve taga ja Viimsi vallamaja juures.

Ekstreemsetes lumeoludes kujunes veel üheks teravaks probleemiks ristmike ummistamine. «Kuna tänavate läbilaskevõime oli lume tõttu oluliselt väiksem, sõideti valgusfoori rohelise tsükli lõppedes ristmikud lihtsalt umbe, sest eessõitvad autod ei suutnud tavapärases rütmis ristmikult eest ära liikuda. Selliselt blokeeriti liiklus ka külgsuundadest,» nentis Tamm.

Näiteks aasta lõpus pidid bussijuhid Viru bussiterminali kahel korral mupo appi kutsuma, sest bussid ei pääsenud ummikute tõttu ei terminali sisse ega ka sealt välja.

«Lume tõttu ei tohi busside liikumist linnas võimatuks teha, mis veab korraga 50-100 inimest ja ühissõidukitega võiks rohkem arvestada. See on eelkõige linnaliikluse prioriteetide seadmise küsimus,» märkis Tamm.

Tema sõnul tuleb ühistranspordile igas olukorras tekitada liiklemiseks eelis ja võimaldada bussidel liikuda ilma suurtesse ummikutesse kiilumata. «Viru terminali läbib tööpäevadel igas tunnis 60 bussi, mis suunduvad kõikidesse linnaosadesse. Kesklinna ummikute tõttu oli Lasnamäe ja Pirita suunal toimiv bussiliiklus tund kuni poolteist halvatud. Selliste seisakute tulemuseks on, et bussid sõidavad ummikutest pääsedes gruppidena koos ega püsi graafikus,» rääkis Tamm.

Mis puutub väikestesse ringristmikesse, mida viimastel aastatel on Tallinnasse päris ohtralt rajatud, siis Tamme arvates need üldiselt küll rahustavad liiklust, kuid samal ajal kiputakse unustama, et need peavad olema sõidetavad ka suuregabariidilistele sõidukitele.

«12- ja 18-meetrine buss on suur ja kohmakas sõiduk, millega ei saa teha järske manöövreid. Teede projekteerimisel peab tingimata arvestama ka suurte liigendbusside pöörderaadiuse ja bussi gabariitidega,» märkis Tamm.

Tallinna transpordiametist öeldi Postimees.ee´le kommentaariks vaid niipalju, et nende hinnangul on nii linn kui ka vedajad oma ülesannetega toime tulnud ning ühistranspordiliikluse tagamisel olid rasketes ilmaoludes abiks nii mupo kui ka tänavapuhastajad.

Bussijuhtidelt oleks transpordiametnike sõnul palju nõuda, et nad saaksid lumistel tänavatel muust liiklusvoolust ette sõita ja graafikus püsida. Samuti ei ole nende sõnul võimalik ette prognoosida liiklusavariisid, mis halvavad liikluse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles