Jää võib Pärnu lähedal laevaliikluse katkestada

Madis Filippov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Repro

Kaks Eesti jäälõhkujat murravad ööd-päevad läbi tööd. Kui Soome lahel on olukord talutav, siis Pärnu lähedal kisub keeruliseks – tuule suuna muutudes võib laevaühendus seal katkeda.

«Praegune jääolukord on väga raske, sest ebasoodsad edelatuuled pressivad jääd kangesti kokku,» kinnitas jäälõhkuja Eva-316 kapten Rein Peetrisoo. «Üks torm ajab teist taga ja kõik on ebasoodsa suuna pealt.»

Eestil on ainult kaks jäälõhkujat. Kui Soome lahel aitab laevadel liigelda jäämurdja Tarmo, siis Eva-316 tööpõld jääb Pärnu lahe lähedale.

Mõne päeva eest oli Liivi lahel jääs korraga kinni koguni kuus kaubalaeva. Laevad ootasid vabanemist üle kolme päeva; eilegi tegi sealkandis üks Hollandi laev aega parajaks. Peetrisoo sõnul saab Eva-316 praegu veel teiste aitamisega hakkama, aga raskustega.

Veeteede ameti talvise navigatsiooni talituse juhataja Martin Kaarjärv võttis praegused jääolud kokku nii: Pärnu lahes on väga raske, Soome lahe idaosas raske. Soome lahes olevat kinni Sillamäe ja Kunda piirkond. Paari nädala jooksul on jäälõhkuja Tarmo aidanud rohkem kui 20 alust, Eva-316 detsembrist alates 88 laeva.

«Kuna rüsijääd on palju, peab laevu Pärnu sadamasse aitama 40 miili kauguselt,» rääkis Kaarjärv. «Sellest 15 miili on sellist rasket jääd, kust on väga keeruline läbi saada.»

Ilmaprognoos lubas eile õhtuks läänetuult kiirusega 18 meetrit sekundis, mis paneb Pärnu lahele jälle pressi peale. «Siis ei aita miski asi. Laevad ei jaksa jäämurdjale järele rühkida,» seletas Kaarjärv.

Kuigi jäämurdja lükkab laeva ees tee lahti, tekib uus jääkiht juba mõne minutiga ning tuule mõjul jäätub kanal uuesti.  

Pärnu lahel on laevad hädas igal aastal, sest seal tekib jää juba 0 kraadi juures, Soome lahes hakkab vesi külmuma –0,5 kraadi juures.

Pärnu lahele saab Tallinnast tellida ka varujäämurdja, ent vaid juhul, kui Eva-316 rikki läheb või peab mingit muud tööd tegema – raha on vaid kahe jäämurdja käigushoidmiseks.

«Eesti jäämurdmise võimekusest jätkub vaid pehme talve jaoks,» tunnistas Kaarjärv. Kuigi räägitud on ka uue jäämurdja tellimisest, jäi see plaan 2008. aastal rahapuudusel toppama.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles