Ossinovski lubab tanklates napsu edasi müüa
Uudist täiendatud kell 14.44.

  • Väikepoed ei pea hakkama müüma alkoholi letist
  • Poodides ei tohi teha alkoholi degustatsioone.
  • Naps tuleb 2018. aastaks tõsta poes muust kaubast eraldi.
  • Õlle kuuspakk peab hakkama maksma sama palju kui kuus eraldi õlut.

FOTO: Toomas Huik

Kui veel detsembri alguses kinnitas tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski, et tanklates keelatakse alkoholimüük, siis nüüd esitas ta valitsusele eelnõu, mis lubab seal napsu edasi müüa, väiksemad poed ei pea alkoholi peitma  läbipaistmatu seina taha. Alkoholireklaam sotsiaalmeedias keelatakse.

«Alkohoolsed joogid peavad edaspidi olema teistest kaupadest eraldi ega tohi olla nähtavad õuest,» tutvustas töö- ja terviseminister Jevgeni Ossinovski uut versiooni alkoholiseaduse eelnõust. Uus seaduseelnõu ei kohusta väikepoode alkoholi müügisaalis seina taha peitma. See hakkab puudutama üksnes poode, millel on müügi- ja laopinda kokku enam kui 600 ruutmeetrit.

Ühtlasi loobuti alkoholimüügi keelust tanklapoodides. Tanklate alkoholimüügi piirangutest otsustati sotsiaalministeeriumi selgituste kohaselt loobuda pärast seda, kui alkoholieelnõu oli eraldi arutanud valitsuse alamtöögrupp, kuhu kuuluvad majandusminister Kadri Simson (Kesk), justiitsminister Urmas Reinsalu (IRL) ja töö ning terviseminister Jevgeni Ossinovski.  «Tanklamüügi jätkumine on eelnõus koalitsioonierakondade ühine kompromissettepanek,» ütles ministeeriumi pressiesindaja Birjo Must.

Vaheseinte rajamiseks erisusi ei tehta

Kui varem oli alkoholiseaduse eelnõus poodidele läbipaistmatute vaheseinte rajamiseks ette nähtud pikem tähtaeg, siis nüüd otsustasid ministrid, et erisusi enam ei tehta ning seadus jõustub 2018. aastast.

Alates 2015. aasta sügisest alkoholiseaduse kõigis senistes versioonides olnud nõue, et väiksemates poodides tohib alkoholi müüa vaid letist, on valitsusele esitatud eelnõust  välja jäetud.

«Eelnõu kohustab paigutama alkoholi teistest kaupadest eraldi ning üle 600 m2 üldpinnaga kauplustest ka müügisaalis silma alt ära,» kinnitas Must. U 600-ruutmeetrised müügipinnaga on väiksemad mini-Rimid ja Maximad.

«Mis puudutab õllekülmikuid, siis, kui tegu on (alla 600 m2 üldpinnaga) väikepoega ning see on nende alkoholimüügi ala, siis on see lubatud. Oluline on, et külmikus ei oleks läbisegi alkohoolsed ja mittealkohoolsed joogid,» ütles Must.

Keelatakse reklaam sotsiaalmeedias

Ehkki alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu varasem versioon internetireklaami ei käsitlenud, leidis valitsus, et eelnõu peab arvesse võtma ka internetis toimuvat ja sotsiaalmeedia suurt populaarsust. «Alkoholireklaamil on tõendatult oluline mõju inimeste tarbimisharjumustele ning seda eriti noorte puhul. Arvestades sotsiaalmeedia kasvavat mõju, otsustasime keelata alkoholireklaami sotsiaalmeedias täielikult,» selgitas tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.

Pärast seaduse jõustumist 2018. aastal on alkoholireklaamides lubatud edastada vaid neutraalset teavet, sealhulgas välistades inimeste näitamist, atmosfääri kirjeldamist ja lugude jutustamist.

Uus eelnõu keelab alkoholi degustatsioonid poodides ja happy houri ehk võimaluse pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt. Samuti ei tohi alkohoolse joogi multipakendi ostmine olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.  Keelustatakse välireklaam, pikendatakse kellaajalist reklaamipiirangut raadios ja teles kella 21-lt 22-ni, keelatakse alkoholireklaam ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel jm.

Karmistatakse müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega lubatakse kontrollostud nii alaealistele alkoholimüügi keelu täitmise kontrollimiseks kui ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.

Juriidiliste isikute puhul hakkab reklaamiseaduse rikkumise trahvi ülemmäär olema 50 000 eurot. Trahvide ülemmäärasid suurendatakse juriidilistele isikutele ka alkoholiseaduses.                                                                              

Valitsus andis tervise- ja tööministri juhitud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõule kabinetis heakskiidu eelmise aasta lõpul. Seejärel moodustati täiendavate ettepanekute arutamiseks töörühm, kuhu kuulusid lisaks Ossinovskile ka majandus- ja taristuminister Kadri Simson ja justiitsminister Urmas Reinsalu.

 Eelnõu vastuvõtmisel riigikogus jõustub see täies ulatuses 1. jaanuarist 2018.

2015. aasta sügisel tegi ETV hommikusaade «Terevisoon» video, milline peaks hakkama välja nägema neutraalne alkoholireklaam.

Posted by Eesti Televisioon on Tuesday, 20 October 2015

Tagasi üles