Parvlaevade hilinemine tõi TS Laevadele neli miljonit eurot tulu

Nelja uue parvlaeva hilinemine lõppes TS Laevadele kasumlikult, kuna laevatehastelt saadud leppetrahvid ületasid asenduslaevade tellimiseks kulutatud rahasumma ligi nelja miljoni euro võrra.

Postimehe käsutuses olevate andmete järgi tasusid Türgi Sefine laevatehas ja Poola Remontowa laevatehas TS Laevadele parvlaevade hilinemise eest leppetrahve kokku ligi 11 miljoni euro ulatuses.

Samas kulutas TS Laevad alates mullu oktoobrist mandri ja Lääne-Eesti suursaarte vahele asenduslaevade hankimiseks seitse miljonit eurot. Seega jäi Tallinna Sadama tütarfirma parvlaevade hilinemisega seotud tulude ja kuludega nelja miljoni euroga plussi.

Kumbki Türgis ehitatud parvlaev läks Eesti maksumaksjale maksma 22,8 miljonit eurot ja kumbki Poolas ehitatav parvlaev 31,5 miljonit eurot. Nelja parvlaeva lepingujärgne hind on kokku 108,6 miljonit eurot. Kui sellest lahutada leppetrahvid 11 miljonit eurot, kujunes Leigri, Tõllu, Tiiu ja Pireti lõplikuks ostuhinnaks veidi üle 97 miljoni euro.

TS laevad võttis Saaremaa Laevakompaniilt parvlaevaliikluse üle mullu 1. oktoobril. Kuna juba augustis oli selge, et ükski uus parvlaev oktoobriks Eestisse ei jõua, sõlmis ettevõte lepingud kolme asenduslaeva tellimiseks Virtsu-Kuivastu ja Rohuküla-Heltermaa liinile.

Saaremaa Laevakompaniiga sõlmiti kokkulepe  parvlaevade St. Ola ja Harilaid ajutiseks rentimiseks. Kokkuleppel  firmaga Saaremaa Ferry Erste Beteiligungs  sai kolmandaks asenduslaevaks parvlaev Hiiumaa. Kui St. Ola ja Harilaiu rendilepingud on praeguseks lõppenud, siis Hiiumaad saab TS Laevad kasutada kuni 1. oktoobrini.

Mullu juulis ostis TS Laevad Saaremaa Laevakompaniilt parvlaeva Regula, mis jääb nelja uue laeva liinile tuleku järel asenduslaevaks, mida saab kasutada teiste laevad hoolduse või võimaliku rikke korral. Laeva ostuhind oli neli miljoni eurot ehk sama palju, kui oli laevatehastelt saadud leppetrahvide ja asenduslaevade tellimiseks kulutatud summa vahe.

TS Laevade juhi Kaido Padari sõnul on TS Laevad saanud Türgi Sefine laevatehaselt ja Poola Remontowa laevatehaselt kätte kõik laevade hilinemisega seotud leppetrahvid.

«Viimase osa saime kätte, kui käisime eelmisel nädalal Poolas Remontowa laevatehases Piretit üle võtmas. Tegime viimase maksega tasaarvelduse, kõik käis väga lihtsalt. Istusime laua taga, vaatasime lepinguid ja leppisime kokku, et TS Laevad teeb laevatehasele viimase makse suuruses, mis jäi leppetrahvust üle,» lausus Padar.

Padar leppetrahvide suurust ei kommenteeri, kuna tegemist on TS Laevade ja laevatehaste vahel sõlmitud konfidentsiaalsete lepingutega. «Igal juhul võib öelda, et laevatehastelt saadud leppetrahvid katavad ära kõik varulaevad, mille me pidime seoses uute laevade valmimise viibimisega tellima,» ütles Padar esmaspäeval.

Tiiu läheb liinile nädalavahetusel, Piret järgmisel nädalal

TS Laevad saadab parvlaeva Tiiu liinile reisijaid teenindama nädalavahetusel ning Piret alustab praeguse kava järgi liinisõite järgmise nädala teisel poolel.

Praegu seisavad mõlemad parvlaevad Tallinna Vanasadamas ning TS Laevad lepingupartnerid paigaldavad laevadele viimaseid seadmeid – wifi võrku, televiisoreid, köögi ja kaupluse sisustust ning Saaremaad ja Hiiumaad kujutavat sümboolikat.

TS Laevade juht Kaido Padar ütles Postimehele, et enne liinile minekut peab veeteede amet tegema mõlemal laeval veel inspektsiooni. Tiiu ristimine toimub laupäeval, 8. aprillil kell 12 Hiiumaal Heltermaa sadamas. Pireti ristimine on plaanis järgmise nädala kolmapäeval, 12. aprillil Tallinna Vanasadamas.

Kava järgi hakkab Tiiu Rohuküla-Heltermaa liinil sõitma pühapäeva, 9. aprilli hommikul. Piret hakkab Virtsu-Kuivastu liinil reisijaid vedama järgmise nädala neljapäeval või reedel ehk kas 13. või 14. aprillil.

«Eesmärk on, et kõik uued parvlaevad on liinil suureks reedeks, kui mandri ja suursaarte vahele on oodata tavapärasest rohkem reisijaid,» ütles Padar.

Regula jääb varulaevaks, Hiiumaa jääb TS Laevadele oktoobrini

TS Laevad ostis eelmisel suvel Saaremaa Laevakompaniilt varulaevaks parvlaeva Regula. Pärast seda, kui uued parvlaevad mandri ja suursaarte vahelised sõidud üle võtnud, on TS Laevadel kavas viia Regula remonti.

Parvlaev Regula jääb TS Laevade varulaevaks ja hakkab alaliselt seisma Virtsu sadamas. Foto: Mihkel Maripuu.

FOTO: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

«Me kõpitseme Regulat veidi ja seejärel jätame ta varulaevaks. Praegu võtame pakkumisi ning aprilli lõpus või mai alguses läheb Regula remonti. Eesmärk on laev suveks korda teha, et seda vajadusel kasutada,» rääkis Padar.

TS Laevad prahtis Saaremaa Laevakompaniilt uute parvlaevade valmimise edasilükkumise tõttu parvlaeva Hiiumaa, leping kestab tänavu 1. oktoobrini. TS Laevad ei ole veel otsustanud, mida laevaga kuni sügiseni peale hakata.

«Otsime erinevaid lahendusi, üks võimalus on Hiiumaa kuni oktoobrini välja prahtida, aga selle kohta pole praegu otsust langetatud. Igal juhul võib öelda, et reisija seisukohast on praegu olukorda eriti hea, kuna olemas on neli uut parvlaeva, lisaks on meil vajadusel tagavaraks olemas Regula ja Hiiumaa. Kui uutel laevadel peaks ilmnema mingeid tõrkeid, on varulaevad kohe olemas,» rääkis Padar.

Parvlaev Hiiumaa jääb TS Laevade käsutusse 1. oktoobrini. Foto: Mihkel Maripuu.

FOTO: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

Kuni Hiiumaa on TS Laevade valduses, seisab laev Virtsu sadamas ja Regula hakkab paiknema Rohuküla sadamas. Pärast seda, kui Hiiumaa prahtimisleping on lõppenud, hakkab Regula alaliselt paiknema Virtsu sadamas.

TS Laevad on saanud MKMilt trahvi 500 000 eurot, üks trahviotsus on veel tulemas

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) on seni teinud TS Laevadele seoses uute parvlaevade hilinemisega kaks leppetrahvi, ühe 100 000 euro ja teise 400 000 euro ulatuses.

Ministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda ütles Postimehele, et vastavalt riigi ja TS Laevade vahelisele lepingule pidi 1. oktoobril 2016 Saaremaa ja Hiiumaa liinidele tulema neli uut parvlaeva.

«Kuigi TS Laevad täitis lepingus ettenähtud punkte reisijate vedamise osas ja laevaühendus saartega toimis, ei vastanud laevad siiski lepingus sätestatud nõuetele ehk polnud uued, nagu lubatud. Maksimaalne trahvinõue TS Laevadele oli 5 miljonit eurot, mis rakendunuks juhul, kui laevaliiklus oleks täiesti seiskunud,» selgitas Ruuda.

Ministeerium leidis, et arvestades lepingu rikkumise asjaolusid, on õiglane esialgne trahvisumma 400 000 eurot. Teise leppetrahvi õiglaseks suuruseks arvestas MKM 100 000 eurot.

Ministeerium vaatab TS Laevadega sõlmitud lepingu üle korra kvartalis, seega on kolmandat trahviotsust oodata suvel.

Laevad jõudnud tasahilju

Kui Leiger detsembri algul jõudis, olid paljud tulnud Rohuküla sadamasse uut laeva tervitama. Foto: Jaanus Lensment.

FOTO: AFP / Scanpix

Ehkki esialgu pidid uued laevad liinile asuma juba oktoobris, ei läinud kõik päris plaanitult ja laevad hakkasid ükshaaval «tilkuma». Esimesena jõudis kohale Türgis ehitatud parvlaev Leiger.

Laeva esimene peatus Eestis oli ööl vastu 10. detsembrit Kuivastu sadamas. Seejärel proovis Leiger ära rambid oma kodusamates Heltermaal ja Rohukülas. Esimese graafikujärgse reisi tegi Leiger vahetult enne jõule, 22. detsembri varahommikul.

Loe veel: 

Teisena jõudis pärast mõnepäevast teekonda Poolast kohale Virtsu-Kuivastu liinile plaanitud Tõll. 9. jaanuaril jõudnud laeval tekkisid Virtu sadamas sildumisel kohe ka rüsijää tõttu tõrge. Ligi kaks nädalat hiljem tegi laev oma esimese liinireisi.

Loe veel: 

Tõll Virtsu sadamas 9. jaanuaril. Foto: Toni Läänsalu.

FOTO: Toni Läänsalu

Kaks viimast laeva, Piret ja Tiiu jõudsid Eestisse väga väikese vahega. Tiiu jõudis Tallinna vanasadamasse laupäeval, Piret täna hommikul.

Türgis valminud parvlaev Tiiu jõudis laupäeva keskpäeval Tallinna Vanasadamasse. / Foto:

FOTO: Erik Prozes

Tagasi üles