Pange ise kokku ideaalne moodne jalgratas! (1)

Priit Pullerits
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hawaii Expressi klienditeenindaja Allar Pähn mõõdab rattapuki juures laseriga ratturi õiget asendit.
Hawaii Expressi klienditeenindaja Allar Pähn mõõdab rattapuki juures laseriga ratturi õiget asendit. Foto: Margus Ansu / Postimees

Tahate suveks head kaherattalist kaaslast? Siin on suur spikker puhuks, kui tahate tõepoolest moodsat ja innovaatilist sõiduvahendit. Ja loomulikult sellist, mis teeb sõitmise tõesti kergeks ja mõnusaks.

Jalgratta ostmine pole kunagi olnud nii keeruline nagu praegu. Ja järjest keerulisemaks läheb, sest tehnoloogilisi uuendusi tuleb üha juurde. Selleks et teil rattapoes silme eest mustaks ei läheks ja te tasakaalu ei kaotaks, tasub end mõnede laialt levinud uuendustega aegsasti kurssi viia. Siis mõistate paremini, mida müügimehed teile seletavad ja pakuvad.

Hawaii Expressi müügimees Allar Pähn ning rattamehaanikud Priit Kudre ja Rain Vestmann (alias Kodanik Männik) ning A&T Spordi mehaanik Jaano Verbu tutvustavad värskeid (ja ka veidi vähem värskeid) tehnilisi uuendusi jalgrataste arengus.

Foto: Margus Ansu / Postimees

Shimano elektrooniline käiguvahetaja

Võrreldes traditsioonilise, mehaanilise käiguvahetajaga töötab elektrooniline käiguvahetaja kiiremini ja täpsemini. Nagu kogenud rattasõitjad teavad, võivad mehaanilisel käiguvahetajal minna kõrid umbe ning trossid kuluda ja välja venida, mistõttu see kaotab  töökindluse. Siis pole teha muud kui minna hooldusse – kui just ise pole kuldsete kätega.

Kuna elektrooniline käiguvahetaja töötab aku jõul, tuleb selle puhul vaid hoolt kanda, et aku oleks sõitma minnes alati laetud. Sest kui see ootamatult tühjaks saab, pole käike enam mingil moel võimalik vahetada: sõidad edasi selle käiguga, mis viimati peale jäi. Õnneks ei pea raami peidetud aku pärast muretsema liiga sageli. Ühe laadimisega peab aku vastu 3000–5000 kilomeetrit. Seega peaks lihtinimesele piisama, kui suve algul aku ära laadida, aga innukamad pedaalijad peavad seda hooaja jooksul tegema kaks-kolm korda.

Rattamehaanikud ei soovita mehaanilisest käiguvahetajast tundlikumat elektroonilist käiguvahetajat panna maastikurattale, sest juurikad ja kivid põrutavad ratast sedavõrd, et võivad võrdlemisi õrna mehhanismi rivist välja lüüa. Seevastu maanteel töötab see niivõrd lollikindlalt, et enamik tipp-proffe on vahetanud mehaanilise käiguvahetaja elektroonilise vastu.

Tavainimesele ei pruugi elektroonilise käiguvahetaja juures üks asi siiski sobida. Nimelt ulatub hind 2500 euro kanti.

Foto: Margus Ansu / Postimees

Srami elektrooniline käiguvahetaja

Srami elektroonilise käiguvahetaja peamine erinevus Shimano omast seisneb selles, et pole mingeid juhtmeid. Ehk teisisõnu: sõrmega leistangi juurest antav signaal liigub nii esimese kui ka tagumise käiguvahetajani juhtmevabalt.

Teine erinevus on veel: Srami käiguvahetaja väike aku ei ole peidetud raami sisse, nagu Shimanol, vaid asub käiguvahetaja enda küljes.

Ja kolmas erinevus: Srami käiguvahetaja maksab 1900 eurot.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles