Eesti piiri kiireks ületamiseks jagab lubasid Vene toll

  • Mercedestele kehtib piiril mitte eelisjärjekord, vaid hõlbustus.
  • Tühjadele veokitele eelisjärjekorda loodud ei ole, on eraldi järjekord.
  • Eesti eripära on, et järjekord on virtuaalne.

Mercedese luksusautosid vedavad treilerid saavad Eesti-Vene piiri ületada teistest kaubavedajatest hõlpsamalt.

FOTO: Evgeny Biyatov / Sputnik/Scanpix

Mercedese luksusautosid Paldiskist Venemaale vedava Palsteve juht Aleksandr Kovaljov lükkab ümber etteheited, justkui kasutaks tema ettevõte Eesti-Vene piiri ületades konkurentide arvelt eelisjärjekorda.

Postimees kirjutas kolmapäeval Eesti-Vene piiril kasvavast segadusest: autovedajate väitel lasevad Venemaa tollipunktid läbi vaid piiratud hulgal sõidukeid ning erinevalt Eesti piiriametnikest, ei kasuta veokite kontrollimisel nn eri järjekordi. Seetõttu moodustub Eestist justkui eri järjekordade kaudu lahkuvatest veokitest Vene poolel üks järjekord, milles osale veokitele kehtib eelis, osa aga peab piiriületust ootama prognoosimatult kaua.

Aleksandr Kovaljov:

Mercedese vedajate kiirem piiriületus ei ole seotud eelisjärjekorraga. Tegemist on AEO sertifikaadi omanikele Euroopa Liidu tolliseadustiku alusel võimaldatud soodustuste ja hõlbustustega. 

AEO sertifikaadi näol on tegemist tolliorgani tunnustusega ettevõtetele, kes järgivad  kõrgeimaid turvalisuse ja julgeoleku nõudeid. Maksu- ja Tolliamet on selle sertifikaadi võimalusi reklaaminud ettevõtetele alates 2012. aastast.

Ka Paldiski Sadamate ASi tütarettevõte Palsteve OÜ, kes korraldab Mercedese logistikat, omab ühena paljudest Eesti ettevõtetest nimetatud sertifikaati, mis võimaldab kiirliini kasutamist ehk läbida piiripunkt ning suunduda seejärel otse Venemaa Föderatsioonis asuvasse tolliterminali. 

Kuna piiriületusel on vaja läbida mõlema riigi tollikontroll, siis kiirliini kasutamine on võimalik üksnes juhul, kui vedaja on saanud Venemaa Föderatsiooni tollilt lihtsustatud tollivormistuse loa. Palsteve OÜ-l on kõik vajalikud eeldused kiirliini kasutamiseks täidetud. Tegemist on sisuliselt protsessiga, mis piiril järjekordi ei tekita.

Seega käsitlus, et tegemist on eelisjärjekorraga, ei ole õige. Tegemist on Euroopa Liidu tollipoliitikast tuleneva soodustuse või hõlbustusega ja see rakendub kõikidele sertifikaadi omanikele ühetaoliselt, mitte üksnes Mercedese vedudele.

Toonitame, et AEO sertifikaadi taotlemisel puuduvad igasugused õiguslikud takistused ja seda saavad taotleda kõik autovedajad ühtsetel alustel, mistõttu siin kellegi erikohtlemine või eelistamine võimalik ei ole.

Mis puudutab Eesti Energia ja Eesti Gaasi tühjade veokite piiriületust, siis meile teadaolevalt on maksu- ja tolliamet kõikidele tühjadele Vene Föderatsiooni suunduvatele veokitele kehtestanud tollikontrolli puudumise tõttu piiriületuse erikorra.

Tühjadele veokitele eelisjärjekorda loodud ei ole. On eraldi järjekord kaubaga veokitele ja eraldi tühjadele veokitele. Tühjade veokite eraldi järjekorra rakendamisel lähtuti tõsiasjast, et põhiline osa veokite piiriületuse ajast kulub kaubaga seotud tolliformaalsuste täitmisele ja vajadusest piiriületuse sujuvuse tagamiseks hajutada tühjad veokid nii, et nad ei mõjutaks kaubaga veokite piiriületust ja vähendaks elava järjekorra ooteaja prognoosi täpsust. Mujal maailmas on tavaline praktika, kus on tehtud eraldi rajad tühjadele veokitele. Eesti eripära on, et järjekord on virtuaalne. Peale tühjadele veokitele eraldiseisva järjekorra käivitamist on teostatud korduvalt analüüse ning kogutud statistikat, mis toetab seda seisukohta.

Tagasi üles