Seppeli sotsmeediakommentaar: Keskerakonna kahurid tulid välja (2)

Aarne Seppel
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keskerakond väga ei vali, korraga saab sarnase reklaamiga võimendust ligi 30 kandidaati.
Keskerakond väga ei vali, korraga saab sarnase reklaamiga võimendust ligi 30 kandidaati. Foto: Postimees

Vanal aastal näitasid erakonnad sotsmeedias kihvu ja urisesid, uuel aastal enam pelgalt urisemisega läbi ei saa. Keskerakonnal on alates 2. jaanuarist iga päev 25–30 Facebooki reklaami üleval.

Nii sotsid, Vabaerakond kui ka Reformierakond tegid detsembris Facebooki vahekampaania, aga keegi neist ei jõudnud kvantiteedilt isegi mitte Keskerakonna lähedale. Huvitav on vaadata, kuidas erakondade strateegiad üksteisest erinevad.

Reformierakond parteina on peamiselt ostnud reklaami oma videoklipile ja üksikutele kandidaatidele, kes võibolla järeleaitamist vajaksid. Enamik kandidaate aga teeb endale ise kampaaniat. Kõik n-ö esimese ešeloni oravad ostavad oma Facebooki-profiilidel endale ise reklaami.

Seevastu SDE ja nüüd ka Keskerakonna strateegia on pigem vastupidine. Natuke panustavad ja toetavad kandidaadid ka ise enda sõnumitesse, kuid massiline reklaamivoog lähtub erakonna Facebooki lehelt.

EKRE raatsib reklaamiraha Facebookis kulutada vaid Mart ja natuke ka Martin Helme peale. Ükskõik, keda valid, saad ikka Helme.

Detsembri kampaaniates suutis nii SDE kui ka Reformierakond ühel päeval näidatavate eri reklaamide arvu ajada üle kahekümne, kuid uue aasta kampaaniaga lõi Keskerakond kõik massiga lihtsalt üle. Kahjuks ei ole teada, kui palju erakonnad Facebookis oma sõnumite levikule laiendamisele raha kulutavad. Äärmiselt huvitav oleks näha ka konkreetseid tulemusi.

EKRE reklaamib peamiselt oma esimeest.
EKRE reklaamib peamiselt oma esimeest. Foto: EKRE / Facebook

Hoopis lõbusam on EKRE, mis on ka reklaamikampaaniat alustanud. Tundub, et konkurentide ja analüütikute väited konservatiivide valimisnimekirja kesisusest võib tõsiselt võtta. EKRE raatsib reklaamiraha Facebookis kulutada vaid Mart ja natuke ka Martin Helme peale. Ükskõik, keda valid, saad ikka Helme. Oma isiklikku kampaaniat teeb ja ajab ka ajaloolane Jaak Valge.

Postituste sisu sotsmeedias, kui nüüd puhast reklaami ja kandidaadi nime tutvustust mitte vaadata, oli eelmisel nädalal veel uueaastaõnne soovimise toonides. Selfid, perepildid, lumepildid, ilutulestikupildid, udused, teravad, naturaalsed ja julgelt töödeldud. Suur osa neist pälvis palju interaktsioone, sest kui inimene või erakond just ülisuurt negatiivset emotsiooni ei tekita, siis vähemasti halastuslaik pannakse ikka ära.

Hoopis omapärane on aasta algus Viimsi reformierakondlase Vladas Radvilavičiuse lehel – peamiselt naisteteemalised aforismid.

Vladas Radvilavičius postitas uue aasta esimestel päevadel omapäraseid mõtteterasid.
Vladas Radvilavičius postitas uue aasta esimestel päevadel omapäraseid mõtteterasid. Foto: Vladas Radvilavičius / Facebook

Aasta lõpp ja uue algus on tekitanud Facebooki juurde päris palju poliitikuprofiile. Täpsemalt küll poliitikukandidaadiprofiile. Võib alustada nagu näiteks Jaak Valge nullist ja siis aktiivse süstemaatilise tööga enda jälgijate arvu kasvatada ning neid enda mõtetesse kaasa haarata.

Aga on ka hoopis huvitavam ja kiirem variant. Kui sa oled mees nagu näiteks Toomas Uibo ja sul on personaalsel profiilil umbes 1500 sõpra, siis võid luua poliitik Toomas Uibo lehekülje ja ühendad selle enda personaalse lehega. Ja nagu naksti ongi verivärskel poliitikul 1500 jälgijat, mis Eesti poliitilises Facebookis päris kõva sõna, eriti kui see juhtub ühe päevaga.

Iseasi muidugi, mida arvavad ja kas ka kaasa tulevad kõik personaalse konto sõbrad, kui avastavad, et nad on hoopiski poliitprofiili jälgijaks muudetud. Facebooki reeglite järgi on see igatahes täiesti lubatud tegevus.

Väike, aga siiski erinev sõnum Oudekki Loonelt eesti ja vene keeles.
Väike, aga siiski erinev sõnum Oudekki Loonelt eesti ja vene keeles. Foto: Oudekki Loone / Facebook

Üldjuhul ei ole kõrvalt jälgides võimalik sihtgrupistamist ja sellele sobivate sõnumite levitamist väga hästi tuvastada. Õnneks aga on mõni poliitik teinud endale eraldi venekeelse ja eestikeelse lehe. Oudekki Loone, kes vahelduvalt ostab reklaami nii enda eesti- kui ka venekeelsele lehele, on postitanud kena teejoomispildi. Eesti lehel teatab ta lakooniliselt, et piparmünditee meega on väga hea, aga vene keeles soovib häid jõule ja teatab, et vene jõulud peaksid ikka olema riigipüha. Ei midagi kriminaalset, aga selliseid erisusi peaks jälgima.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles