Austraalia konkurentsiamet nõuab reegleid sõltumatu meedia kaitseks

Tormine taevas Sydney ooperiteatri kohal.

FOTO: Risto Prii

Austraalia konkurentsiameti juht hoiatas esmaspäeval, et vaja on uusi karme reegleid tehnoloogiahiidude nagu Google ja Facebook suhtes, et kaitsta sõltumatu ajakirjanduse tulevikku. 

Austraalia konkurentsi- ja tarbijakomisjon (ACCC) esimees Rod Sims märkis, et Google'i ja Facebooki turujõul on laastav mõju Austraalia uudistemeediale. 

Samal ajal kui Austraalia ajalehtedes töötavate ajakirjanike hulk langes reklaamitulu vähenedes aastail  2014-2017 kahekümne protsendi võrra, hõivasid Google ja Facebook 70 protsenti kogu veebireklaami turust.

"See muutus online reklaami tuludes on kärpinud meediaettevõtete suutlikkust uudiseid ja ajakirjandust rahastada," tõdeb Sims. 

"Me ei saa uudiste ja ajakirjanduse tootmist lihtsalt turujõududele jätta," lisas Sims, kelle amet on pikka aega uurinud digitaalsete platvormide mõju Austraalia uudistetööstusele.

Samas kui need platvormid võtavad valdava osa reklaamitulust, ei loo nad ise originaaluudiseid, märkis Sims. 

Tema sõnul soovitab konkurentsiamet kehtestada uued ulatuslikud reeglid internetihiidudele ja nende läbipaistmatutele algoritmidele, mida nad uudiste levitamisel ja reklaamimisel kasutavad. 

"Sisuliselt ükski meediaregulatsioon digitaalsetele platvormidele ei kehti ja see loob meediasektorite vahel ebavõrdsust, mis annab digitaalplatvormidele ebaõiglase eelise," ütles Sims.

Lõpuks tegi Sims ka mitmeid ettepanekuid kohaliku ja sõltumatu ajakirjanduse toetamiseks, muu hulgas maksusoodustuste kehtestamiseks inimestele, kes tellivad teatud kvaliteedistandarditele vastavat uudismeediat.

Tagasi üles