Maanteeamet tahab ise maaliinide bussivedu korraldada

Sulev Valner
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Plaani kohaselt hakkaks tulevikus maavalitsuse asemel maanteeamet otsustama, milliseid bussiliine üldse vaja      on ja  kui sageli kuskil bussid sõidavad.
Plaani kohaselt hakkaks tulevikus maavalitsuse asemel maanteeamet otsustama, milliseid bussiliine üldse vaja on ja kui sageli kuskil bussid sõidavad. Foto: Silver Kommusaar

Varasemaga võrreldes niigi nõrkade maavalitsuste tiibu võidakse veelgi enam kärpida, kui teostub plaan viia maakondliku bussitranspordi korraldamine regioonidel põhinevale süsteemile. 


Esimene samm ses suunas tehti paar aastat tagasi, kui maanteeameti tegevusaladesse lisati ühistranspordi korraldamine. Sel eesmärgil loodi maanteeametis ka ühistranspordi osakond, mis peaks tegelema kõigi ühistranspordiliikidega – nii busside, rongide, praamide kui ka regionaal­sete lennuliinidega.

Nüüd on plaanis ühistranspordiseaduse muudatustega anda maanteeametile maakonna bussiliikluse korraldaja ülesanded. Ehk maanteeamet peaks maavalitsustelt üle võtma nii riigihangete korraldamise kui lepingute sõlmimise bussifirmadega.

Terav kriitika

Vastavat seadusemuudatust plaanitakse arutama hakata kohe uue aasta alguses, ütles majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.

Korra on selline seadusemuudatus – umbes aasta tagasi – juba kooskõlastusringil käinud. Siis sai see maavalitsustelt päris terava vastureaktsiooni. Eitaval seisukohal oli toona ka regionaalminister Siim Kiisler.

Maa- ja vallavanemad kardavad, et ühistranspordiliikluses ei arvestata enam piisavalt kohalike inimeste vajadustega.

Minister Juhan Parts aga kinnitab, et maakondliku bussiliikluse puhul on eesmärk ikka inimeste liikumisvõimalusi paremini korraldada. Parts märgib, et temale kurdetakse just seda, et iga maakond vaatab asju eelkõige oma piirides ja selline olukord tervikuna pole kõige ökonoomsem.

Samas rõhutab Parts, et tsentraliseerimine oleks kindlasti vale sõnum, ministeeriumil ei ole mingit huvi hakata ise otsustama, mis kell ja kuhu peab kohalik buss sõitma.

Partsi sõnul ei ole kindlat plaani koondada asi edaspidi just nimelt nelja regionaalsesse keskusesse. Tema sõnul uus seadus seda veel ära ei otsustaks, muudatus annaks valitsusele võimaluse moodustada bussiliikluse korraldamiseks lihtsalt suuremaid piirkondi kui üks maakond.

Majandusministeeriumi teede ja raudteede osakonna juhi Ain Tatteri sõnul on praeguse süsteemi puuduseks see, et iga maavalitsus mõtleb ja korraldab ühistransporti eelkõige oma territooriumi piires ja sellest tulenevalt on ühendus naabermaakondadega ebaefektiivne. Seega ei kasutata riigi toetust just kõige otstarbekamalt.

«Rõhutan, et eesmärk pole liiniteenust vähendada, vaid vahendeid konsolideerides (sh omavalitsuste toetused, võimalusel koolibussiliinid jms) saada sõitjate vajadustele paremini vastavad lahendused ehk sama raha eest rohkem ja paremaid teenuseid,» ütleb Tatter.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles