Hiina megaettevõtte president käis minister Aabi juures tunnelist rääkimas

China Railway International Groupi president Chen Shiping sisenemas superministeeriumi. Taustal Finest Bay Area Developmenti esindav Soraineni advokaat Paul Künnap.

FOTO: Tairo Lutter

Maailma suurimate ehitusettevõtjate hulka kuuluva China Railway International Groupi president Chen Shiping, kelle juhitav ettevõte on peamine kandidaat ehitamaks Tallinna-Helsingi merealust raudteetunnelit, kohtus reedel, 11. oktoobril, Eesti riigihalduse ministri Jaak Aabiga.

Kohtumisel osalesid ka tunneliprojekti jaoks 15-miljardi eurost investeeringut lubanud Touchstone Capital Partnersi esindaja, Finest Bay Area Developmenti esindajad ning Soome projekteerimisettevõtte A-Insinöörit esindaja.

Finest Bay Area initsiatiivil toimunud kohtumisel tutvustas Hiina raudtee-ettevõtte president Chen Shiping enda esindatavat ettevõtet ning väljendas huvi Tallinna-Helsingi projektis osalemise suhtes. Minister Aab selgitas Eesti seisukohti: tunneli arendamisega seonduvaid riigi huve ja vajadust riskide väljaselgitamiseks, planeeringu koostamise taotlusega seotud info vajadust ning käimasolevaid tegevusi.

Hiina ettevõte China Railway International Group on Hiina riigi kontrolli all olev raudtee planeerimise, projekteerimise ja ehitamise ettevõte, mida hinnatakse maailma suurimate hulka kuuluvaks.

18 000 kilomeetrit tunneleid

Finest Bay Area osaniku Kustaa Valtoneni sõnul jäi president Shipingile kohtumisest hea mulje. Hiina partneritele oli ministriga kohtumine oluline. Valtoneni kinnitusel on hiinlaste pagasis 18 000 kilomeetrit raudteetunneleid, millele Soome partnerid, projekteerimisettevõtted A-Insinöörid ja Pöyry, saavad lisada enda kogemuse.

Sel nädalal teataski Finest Bay Area Development raamlepingu sõlmimisest Soome projekteerimisettevõtetega A-Insinöörit ja Pöyry. Raamlepingu toel loodetakse merealuse raudteetunneli projektile kiirem hoog sisse lükata.

«Oleme rõõmsad selle raamlepingu üle, sellega saame märgatavalt kiirendada hanke tehnilist projekteerimist ja edendada keskkonnamõjude hindamist ja keskkonnakonsultatsioone,» ütles Pöyry esindaja Markku Oksanen.

Hiina ettevõte China Railway International Group on Hiina riigi kontrolli all olev raudtee planeerimise, projekteerimise ja ehitamise ettevõte, mida hinnatakse maailma suurimate hulka kuuluvaks.

«Keskendume nüüd turvaliste, keskkonnasõbralike ja säästlike projekteerimislahenduste otsimisele. Ehitame maailma pikimat merealust raudteetunnelit ja samas arendame megaprojekti tegemiseks täiesti uut kontseptsiooni, mille vastu tuntakse maailmas huvi juba praegu,» ütles projektiarendusjuht Timo Saanio A-Insinööridest.

Eesti pool aga ootab juba juuli keskpaigast Finest Bay Area Developmenti vastuseid küsimustele, mis esitati pärast eriplaneeringu taotluse juba mitmendat esitamist. Enne kui küsimustele ei ole saadud rahuldavaid vastuseid, ei saa edasi minna riigi eriplaneeringu algatamisega, mis oleks oluliseks verstapostiks tunneliprojekti edenemisel.

Vastused valmivad koos ametnikega

Valtoneni väitel on peatselt valmimas ammendav vastuste pakett kõigi võimalike küsimuste osas. «Oleme selles osas teinud väga head koostööd Eesti ametnikega,» sõnas Valtonen. Finest Bay Area Developenti esindajatega kohtumist kinnitas ka ministeerium: «1. oktoobril toimus FinEst Bay Area Development esindajate ning ministeeriumite esindajate osalemisel kohtumine, kus ettevõtte esindajatel oli võimalik saada selgitusi 28.07.2019 riigihalduse ministri saadetud kirjas esitatud küsimuste kohta,» kinnitas ministeeriumi pressiesindaja Kadri-Ann Sutt.

«Tunneli rajamiseks vajaliku riigi eriplaneeringu teemal riik veel kujundab oma seisukohta. Võtmetähtsusega on info, mida suvel arendajalt küsisime ja millele praegu vastust ootame. Näiteks soovime teada, millel põhinevad taotluses esitatud reisijate ja kaubavedude mahud, mis kordades erinevad riikide tellitud FinEst Link projekti tasuvusanalüüsi prognoosidest,» ütles Aab.

Kustaa Valtonen oli kindel, et kõik Eesti poolelt küsitud täpsustavad küsimused saavad ammendavad vastused. «Usun, et vastused valmivad peatselt ja jõuavad hiljemalt oktoobri jooksul ministeeriumisse.»

Skeptiline on minister Aab tunneliarendajate ajakava osas. Arendaja soovib tunneli käiku lasta 2024. aasta lõpuks, Aabi hinnangul aga võib ainuüksi riigi eriplaneeringu menetlus kesta aastani 2024.

Tagasi üles