/nginx/o/2019/10/25/12684990t1h22b8.jpg)
Uus elektriautode toetusskeem ähvardab välja kukkuda nõndamoodi, et maailma ühe enim müüdava elektriauto Tesla omanikud peavad 5000-eurosest stardirahast suu puhtaks pühkima.
«Minu arvates on see paras sigadus!» ütles Eesti esimene Tesla omanik ja elektriautode rendiäri Tesla Rent OÜ ajav Mario Kadastik, leides, et seadus teenib praeguses sõnastuses vaid n-ö vanakooli autodiilerite huve.
Mäletatavasti otsustas valitsus suvel, et hakkab pärast viie aasta pikkust pausi taas särtsuautode soetamist doteerima. Iga eraisik või ettevõte, kes otsustab keskkonnasõbralikuma sõiduki kasuks, saab riigilt 5000 eurot.
Muuhulgas on üks toetuse tingimustest, et elektriauto ostu-müügileping peab olema sõlmitud Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) poolt tunnustatud automüüjaga, mis peaks tagama ostjale suurema turvalisuse. Kui selle nõude täitmine ei valmista näiteks populaarse elektriauto Nissan Leafi edasimüüjale Fakto Autole ja paljudele teistele vähimatki peavalu, siis Tesla jaoks osutub see ületamatuks takistuseks.
Ei taha muutuda nende sarnaseks
Legendaarse ettevõtja Elon Muski asutatud ja juhitud Tesla pole klassikaline autofirma. Neil pole enamikes riikides mitte ühtegi müügiesindust ega hoolduspunkti. Meile lähim Tesla esindus asub Soomes Vantaas. Kui Eesti inimene tahab Teslat, tuleb tal masinale järgi sõita kas Soome või Hollandisse, kus asub Ameerika Ühendriikide autotootja Euroopa tehas.
Tesla on loonud oma jaotusahela – salongide asemel keskendutakse rohkem internetimüügile, traditsiooniliste autodiileritega koostööd ei tehta. See on ettevõtte teadlik hoiak. Kuna nad pole AMTELi järelevalve all, jäävadki Tesla tellijad toetusest ilma.
«Eesmärk on ju tuua Eesti teedele rohkem keskkonnasõbralikke autosid, mitte AMTELi liikmetele käivet genereerida,» pahandas Kadastik.
Kuigi Eesti teedel kulgeb praegu üsna vähe Teslasid – arvele on võetud vaid 89 sõidukit –, peaks Kadastiku sõnul tulevik olema helgem, kuna paisu tagant on hakanud pääsema n-ö esimese rahva elektriauto, Model 3 tootmine. See tähendab paremat kättesaadavust ning ka väiksemat hinda. Esimesed mudelid jõudsid Eestisse paar nädalat tagasi.
Samas: kui Tesla sõidukite hinnad algavad ligikaudu 40 000 eurost, võib küsida, et kas 5000-eurone toetus üldse midagi päästab – kui entusiast tahab Teslat, soetab ta selle nagunii. Kadastiku sõnul ei vasta selline arusaam päris tõele, kuna toetusskeem on loodud pigem ettevõtjatele, kes ostaksid autosid hulgi. Seadus näeb ette, et abiraha saab küsida kuni 15 auto soetamisel, mis tähendab, et ettevõtja võidaks juba 75 000 eurot.
Eesti esimesele Tesla-omanikule sekundeerib ka Rando Säinas, kelle katusematerjalide müügifirma kaalub kollektiivile Teslade ostmist. Väikeettevõtja leidis, et seadus peaks olema kaasaegsem ja usaldama rohkem auto soetajat. «AMTELi liikmelisus ei taga automaatselt läbipaistvust ja riskivabadust, vaid lihtsalt välistab ühe tootja,» märkis ta.
Säinas on veendunud, et automüük liigub füüsilistest salongidest internetti, kuna see toob väiksema CO2 jalajälje – mida lühem müügiahel, seda väiksem koormus keskkonnale. «Seetõttu on eelnõu praegune sõnastus oluliselt turgu moonutav,» lausus ta.
Üks lahendus võiks olla see, et mõni kohalik Tesla-entusiast – kasvõi Mario Kadastik – taotleb AMTELi liikmelisust või vähemalt tunnustatud automüüja staatust. Kuid see ei sobi Kadastikule teps mitte. Esiteks võtaks see tema sõnul kaua aega, mistõttu esialgu jääks nad ikkagi toetuse saajate ringist välja. Teiseks ei talu ta kohalikke automüüjaid.
«Nende ärimudel on ajast ja arust, mistõttu ma ei soovi nende lobiorganisatsiooni astuda,» ütles Kadastik.
Eestis on veel väga vähe Teslasid
Praegu on Eestis arvele võetud 1513 elektriautot. Kokku on registreeritud 592 000 sõiduautot, mis tähendab, et nn särtsukate osakaal jääb alla 0,3 protsendi. Populaarseimad elektriautod on Mitsubishi i-MiEV ja Nissan.
Teslasid on Eestis arvel 89 ehk nende osakaal elektriautodest jääb alla kuue protsendi.
Populaarseim on Tesla Model S (71 tk), järgnevad Model X (15) ja Model 3 (3).
Allikas: maanteeamet
Tesla-meestel ninad püsti?
AMTELi juht Arno Sillat peab etteheiteid absurdseks. Tema sõnul on tee Tesla-fännidele pärani lahti: tehku ettevõte, astugu AMTELi liikmeks või taotlegu tunnustatud edasimüüja kvaliteedimärki. Kui kõik vastab nõuetele, siis liit kätt ette ei pane. Üks võimalus on ka see, et esindusõigust taotleb Soome Vantaa punkt.
«Kui Tesla kohalik kogukond seda ei taha, peavad nad küll ainult iseendale otsa vaatama!» on Sillat veendunud. Samas ei tulnud talle selline suhtumine üllatusena, kuna Tesla inimesed peavad end tema sõnul teistest paremaks.
«Mul ei ole Elon Muski vastu midagi, ta on maailma parim müügimees, aga päris niimoodi ei saa, et kohalikele tavadele vilistatakse,» rääkis Sillat.
Aga miks ei võiks toetust saada ikkagi inimene, kes tellib Tesla internetist?
AMTELi juht vastas, et ta ei keskenduks ainult Teslale, kuna Eestis on tegemist väheolulise margiga, vaid kõigile autodele, mis jõuavad meile kohaliku diilerita. Tema sõnul on otsetellimused tavaliselt, kuigi mitte alati, seotud skeemitamisega. «Kes skeemitada ei taha, ostab kohapealselt diilerilt,» leidis ta.
Sillat tõi näiteks, et riigil ehk toetuse jagajal ei ole ilma AMTELita täit kindlust, et välismaalt ostetud auto hind jääb ikkagi toetuses nõutava 50 000 euro sisse (loe lisaloost). «Mis siis, kui see hind on võltsitud ja tegelik hind oli 72 000 eurot?» küsis ta.
Järgmine häda olevat see, et Tesla ei paku Eestis ametlikult autode hooldust ja remonti, mistõttu on löögi all sõidukite jätkusuutlikkus. Kuigi hoolduse ja varuosade pakkumisega tegeleb näiteks Autoks Grupp, ei pea AMTELi juht seda piisavaks.
«Põhiline on aga see, et riigil oleks toetuste jagamisel ülevaade. Ei ole nii, et keegi tuleb siia ja hakkab kõike ümber tegema. Miks peaks riik toetama mingit välismaa müüjat, kelle üle kontroll puudub?» küsis Sillat. «Need, kes ajavad äri teistmoodi, võivad seda teha, aga neid ei pea ilmtingimata toetama.»
AMTELi juhi sõnul on kahtlane, kas, millal ja mis hinnaga Tesla Model 3d üldse Eestisse jõuavad. «See kõik on tegelikult teoreetiline, nagu enamus Tesla ettevõtmisi, kus on suur šõu, millele järgneb väike susin. Nad on oma usaldusväärsust oluliselt vähendanud,» ütles Sillat.
Mida ütleb aga seaduseandja? Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna nõunik Kadri Sipp andis «nii ja naa» vastuseid. Ühelt poolt nõustus ta AMTELiga, et ministeerium ei saa teha erandit ühele autotootjale, kes ei vasta nõuetele. Samas lubas ametnik, et ministeerium kogub kõik muudatusettepanekud kokku, vaatab veel kord toetuse andmise tingimused läbi ja teeb seejärel otsuse.
«Kui selle tulemusel täidab toetuse saamise tingimused mõni mudel, mis enne ei kvalifitseerunud, on see tervitatav, kuid see ei saa olla eesmärk omaette,» lausus Sipp.
Kes ja mis tingimustel saab elektriauto toetust?
- Toetust maksab Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK).
- Toetust saavad küsida nii eraisikud kui ka ettevõtjad.
- Toetuse suurus on 5000 eurot ühe elektrisõiduki kohta.
- Eraisik saab toetust küsida ühe auto ostmiseks, ettevõtja aga 15 auto soetamiseks.
- Elektriauto hind ei tohi olla suurem kui 50 000 eurot (käibemaksuta).
- Autoga tuleb nelja aasta jooksul sõita 80 000 kilomeetrit, mida mõõdab autosse paigaldatud GPS-seade.
- Toetuse suurus on kokku 1,2 miljonit eurot, mis tähendab, et toetatakse 240 auto ostmist.
- Toetuse eesmärk on vähendada Eesti transpordi CO2 ja teiste saasteainete emissiooni ning edendada alternatiivsete kütuste kasutuselevõttu, et vähendada sõltuvust fossiilsetest kütustest.