Skip to footer
Päevatoimetaja:
Loora-Elisabet Lomp
+372 5916 2730
Saada vihje

Turvaauto rajaletulek röövis võidu? See on Macau!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jüri Vips pritsis küll poodiumil šampanjat, kuid sisimas oli ta pettunud, et ei suutnud võita.

Jüri Vips oli möödunud nädalalõpul Macau tänavaringrajal peetud iga-aastasel vormel 3 võidusõidul kõige kiirem ja stabiilsem sõitja, kuid lõpptulemus ei pakkunud 19-aastasele eestlasele rahulolu.

Red Bulli noorteakadeemiasse kuuluval Vipsil oli suurepärane šanss kerkida Riccardo Patrese, Ayrton Senna, Michael Schumacheri, David Coulthardi, Ralf Schumacheri ja paljude teiste nimekate sõitjate kõrvale, kes on legendaarsel Macau Grand Prix’ võidusõidul triumfeerinud.

Paraku seda ei juhtunud, kuid kohaliku vormelispordi ajalugu kirjutas Vips sellegipoolest, sest eestlaste eelmine parim tulemus Macaus oli Ralf Aroni saavutatud kolmas koht 2017. aastal. Vips sai tänavu teise koha.

Uus rajarekord

Alustame algusest. Vips (Hitech) oli neljapäeval esimeses kvalifikatsioonis kolmas ja reedel teises kvalifikatsioonis esimene. Esikoha toonud tulemus 2.04,997 tähistab Macaus vormel 3 klassi rajarekordit, mis kuulub nüüd Vipsi nimele. Ta edestas konkurente vormelikeeles kalendriga, sest teise koha saanud venelane Robert Shwartzman (Prema) kaotas 0,379 ja kolmanda aja kihutanud britt Callum Ilott (Charous) 0,538 sekundiga.

Ma olen väga pettunud, sest arvan, et tegime ideaalse nädalavahetuse, aga kahjuks ei suutnud me põhisõitu võita.

Eesti vormelisõitja Jüri Vips

Need tulemused panid paika stardijärjekorra laupäevaseks kvalifikatsioonisõiduks, mida Vips kontrollis täielikult, olles liider starditulede kustumisest kuni ruudulise lipu langemiseni. Tal ei tekkinud probleeme esikoha kindlustamisel, mis tagas parima stardipositsiooni ka pühapäevaseks põhisõiduks. Eesti mehele järgnesid tänavu vormel 3 sarja meistriks kroonitud Shwartzman ja taanlane Christian Lundgaard (ART). Kvalifikatsioonisõidu kiireim ringiaeg kuulus samuti ­eestlasele.

Vips pakatas laupäeval pärast kvalifikatsioonisõitu enesekindlusest. «Ma ei ütleks, et ma domineerisin kogul võistlusel, sest Shwartzman jõudis lõpuks mulle järele. Ausalt öeldes ma ei tea, kas tal oli ka varu, aga minul oli kindlasti. Sellel võistlusel on kõige olulisem lihtsalt lõppu jõuda, mitte seina panna. Ma arvan, et tegin päris hea võistluse, suutsin eksimusi vältida ja edumaad kontrollida,» rääkis Vips.

Macau GP

1. Richard Verschoor (MP Motorspot)

2. Jüri Vips (Hitech Grand Prix) ​+0,792

3. Logan Sargeant (Carlin Buzz Racing) +1,540

4. Christian Lundgaard (ART Grand Prix) +2,241

5. Alessio Lorandi (Trident Motorsport) +5,020

6. Callum Ilott (Charouz Racing) +5,922

Kui ajakirjanik küsis pressikonverentsil Vipsilt, kas kõik on läinud plaanipäraselt ja ta on seni saavutatuga rahul, siis sai selgeks, et konkurendid astuvad hirmkõva mehe vastu, sest Vipsi eesmärk oli esimesena finišeerida ka pühapäevasel põhisõidul. Eesti vormelipiloodi konkreetne vastus kõlas niimoodi: «Ei. Ma tahan võita ka põhisõidu. Tunnen ennast kindlalt, sest auto on hea ja kiirus on olemas. Me suudame võidu nimel heidelda.»

Red Bulli värve esindav Jüri Vips Macau tänavaringrajal.

DRS-süsteem ei toiminud

Start antud. Macaus ei pruugi esimene startikoht alati parimat positsiooni tähendada, kuid Vips sai igati korraliku lähte ja säilitas esikoha. Juba esimesel sirgel konkurendiga kokku põrganud Shwartzmani autol purunes rehv ja soosikute hulka kuulunud venelane pudenes hoobilt kõrgest mängust. Vips asus jälitajate ees edumaad suurendama, kuid neljandal ringil kihutas seina austerlane Ferdinand Habsburg (ART) ja rajale tuli turvaauto.

Turvaauto lahkumise järel ei suutnud Vips tõrjuda neljandalt kohalt startinud, kuid head kiirust näidanud ja esikohaheitlusesse sekkunud hollandlase Richard Verschoori (MP Motorsport) rünnakut. Vips langes 15-ringilise põhisõidu keskosas teiseks. Ta proovis järelejäänud ringide jooksul hollandlasest mööduda, kuid mittetoimiv DRS-süsteem ja kulunud rehvid tegid olukorra keeruliseks. Verschoor sai tema tõrjumisega eeskujulikult hakkama ja Vips ületas finišijoone teisel kohal. Kolmanda koha sai ameeriklane Logan Sargeant (Carlin).

DRS-süsteem – vormeli tagumine tiib avaneb ja võimaldab saavutada parema tippkiiruse – oli Macaus vormel 3 klassi autodel kasutusel esimest korda. Terve nädalavahetuse kimbutasid sõitjaid sellega seoses mitmesugused probleemid. Vipsi masinal tõrkus DRS-süsteem põhisõidus. «Ma olen väga pettunud, sest arvan, et tegime ideaalse nädalavahetuse, aga kahjuks ei suutnud me põhisõitu võita. DRS-süsteem ei töötanud,» kommenteeris Vips auhinnatseremoonial.

«See hakkas küll hiljem tööle, aga siis oli liiga hilja, sest mu auto rehvid olid juba kulunud. Ma jõudsin Richardile lähemale, aga tema auto rehvid olid paremas seisus ja mul ei tekkinud möödumiseks võimalust,» lisas Vips. «Ma tänan meeskonda, sest mul oli suurepärane auto, aga kahju, et seekord nii läks. Richard vääris võitu. Ta tegi suurepärast tööd ja kasutas tekkinud võimaluse ära, aga ma olin temast palju kiirem.»

Ferdinand Habsburg tegi avarii, mistõttu tuli rajale turvaauto ja Jüri Vipsi edu sulas kokku.

Ei jätka vormel 3 sarjas

Kui Vips on Red Bulli noorteakadeemia praegune liige, siis 18-aastane Verschoor kuulus sinna paari aasta eest, kuid sai madalamates sarjades nigelate tulemuste pärast hundipassi. Tänavu esimest korda vormel 3 sarjas sõitnud Verschoor kogus 34 punkti ja sai sõitjate arvestuses alles 13. koha. Vips oli 141 punktiga neljas.

Kus jätkub Vipsi karjäär järgmisel hooajal, pole teada, kuid kindel on see, et vormel 3 sarjas on eestlase sõidud sõidetud. Nüüd tuleb teha samm edasi ja kuninglikule vormelisarjale lähemale saada. Suvel sõnas Vips, et reaalsed variandid on vormel 2 sari või Jaapani super-Formula. Jaapani sarja pluss on vormel 2st märksa kiiremad autod, aga miinus see, et seal ei sõideta vormel 1 radadel. Vipsi tulevikuküsimus saab peagi vastuse.

Macau on eriline. Miks?

Macau Grand Prix’ võidusõidul poodiumi kõige kõrgemale astmele kerkimine on ilmselt iga noore vormelisõitja unistus. Peamine põhjus on selge: sellel legendaarsel tänavaringrajal on osalenud kõik maailma parimad sõitjad läbi aegade ja olnud ka edukad. Ainuüksi seal osalemine on märkimisväärne saavutus.

Varasemate võitjate hulka kuuluvad Riccardo Patrese (1977, 1978), Ayrton Senna (1983), Michael Schumacher (1990), David Coulthard (1991), Ralf Schumacher (1995) ja paljud teised. Läinud pühapäeval lisandus nimekirja 18-aastane hollandlane Richard Verschoor.

Macau GP on igal aastal toimuv autospordipidu ja võistlusnädalavahetuse kõrghetk kuulub vormel 3 klassi sõidule, kus saavad kokku maailma paremad vormel 3 sõitjad. Macau GP on vormel 3 sarja mitteametlik MM, kuhu pääseb ainult tulemuste ja kutsete alusel.

Macau tänavaringrada koosneb kiiretest sirgetest ja aeglastest kurvidest. Macau on oma olemuselt kitsas ja möödumisvõimalusi on vähe. Seda peetakse üheks nõudlikumaks ringrajaks maailmas.

Kommentaarid
Tagasi üles