Skip to footer
Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Eesti perefirma betooni nõutakse Fääri saartest Jaapanini

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Top Marine’i tegevjuht Andry Prodel tutvustab tehases betoonist monoliitkai valamise tehnoloogiat. Ettevõtte käive on tänavu 3,5 miljonit eurot.

Ujuvkaitootja Top Marine valab Rakveres Näpi tehases 4,5 kilomeetrit monoliitbetoonist paadisildu aastas. Tellijaid on leidub kaubal Fääri saartest Jaapanini, Eestisse jääb viiendik ettevõtte toodangust.

«15 aastat kestis vundamendi ladumine, nüüd hakkame jõudma etappi, kus me ei ela enam peost suhu. Täna võib juba proovida teha aega vabaks merehobi jaoks, käia purjetamas ja sukeldumas,» võttis Top Marine’i asutaja ja juht Andry Prodel ettevõtte loo lühidalt kokku. Tootearenduse ja sadamaehituse insener Prodel on mereinimene olnud eluaeg. Tema laevastikku kuuluvad seitsmemeetrine kaater, mootorparv, aerupaat, katamaraan, purjelaud ning teisi veesõidukeid. Sukeldumisvarustus leiab võrdselt kasutust puhkereisidel koralle pildistades ja sadamates ujuvkaide ankrukette paigaldades. Rotosplastist meremärkide ja ankrupoide tootmist alustas Prodel üsna pea pärast TTÜ lõpetamist, viimased 15 aastat on ta koos abikaasa Anneliga juhatanud perefirmas Top Marine sadamate ujuvkaide projekteerimist, tootmist ja paigaldamist.

Allhankijast rahvusvaheliseks tegijaks

Kunagisest allhankijast on saanud iseseisva kaubamärgiga ettevõte, kes kuulutati 2014. aastal Eesti parimaks eksportijaks ja saab kutse enamikule Läänemere piirkonna suurtele hangetele. See pole olnud lihtne. Alustamisest esimese Soome suurtellimuseni kulus kaheksa aastat. Prodel meenutas, et enne Soome turul läbimurdeliseks osutunud Baggö Marina töö saamist 2012. aastal tuli viis aastat käia Soome paadimessidel oma tooteid tutvustamas.

Top Marine arvudes

200 monoliitkaid ehk 4,5 kilomeetrit pontooni toodab tehas aastas.

1500 tonni tooteid ehk 80 veokitäit ujuvkaisid tarniti ainuüksi Kakumäe sadamasse.

24 meetrit puitraamil laudist päevas valmib tehases päevas.

Top Marine’i käive 2019. a on 3,5 miljonit eurot.

«Ega keegi meid Soomes avasüli ei oodanud. Kui saime allhankija staatusest välja, iseseisvaks tootjaks, pidime hakkama võistlema oma varasemate tööandjatega. Meie eelis oli, et lisaks oma tootele tundsime hästi ka konkurentide omi, mida olime ise aidanud valmistada,» kirjeldas Prodel oma kaubamärgi arendamist.

Ujuvkai paigaldamine on palju odavam kui statsionaarse kai või lainemurdja ehitamine.

Laienemine rahvusvahelisele turule oli Top Marine’i jaoks möödapääsmatu samm. Tehas toodab 200 monoliitkaid aastas, Eesti vajadus on 10–20. Kokku on nende ujuvkaisid tarnitud 22 riiki. Õigupoolest on Prodelil tänaseks kaks betoonifirmat. Top Marine Infra projekteerib, müüb, paigaldab ja hooldab ujuvkaisid, kuid moodulid toodetakse ja komplekteeritakse viimase kruvi ja seibini Top Marine’i tehases Rakveres. Üle maailma hallatakse aga äri üheksa riigi koostööpartnerite kaudu.

Laste mängu eeskujul valmis projekteerimisäpp

«Protseduuridest kinnipidamine on mulle väga tähtis,» rõhutas Prodel. Voogdiagramm võimaldab tellijale nii paberil kui ka tehases täpselt näidata, kuidas toode valmib. Tänu keskkonnajuhtimise süsteemile ei teki tehases tootmisjääke ja kogu sisse tulnud materjal läheb kuidagi kasutusse, prügisse ei jõua midagi. «Betoonivalu jäägid lähevad betoonist ankruteks,» tõi Prodel näiteks.

Betoonist monoliitkai valamise vormi kokkupanek Top Marine tehases Näpi külas Rakvere lähistel

Kuidas betoon ujub?

Valmis 4,2 m laiune ujuvkai Top Marine'i tehase hoovil

Ujuvuse annab betoonist monoliitkaile selle sees olev vahtpolüstürool ehk penoplast. Armeeritud betoonist väliskest ja ujuk on omavahel tihedalt seotud. Kaikonstruktsiooni sisse on valatud kanalid vee- ja elektritrassidele, ankrukettide ning pollarite kinnituskohad. Monoliit-ujuvkai eeliseks on penoplasti ümbritseva betooni massiivsus, mille tõttu pool betoonkai kõrgusest jääb allapoole veepinda ning teine pool moodustab ujuvkai vabaparda. Selline kai on stabiilsem ja kõigub lainetuses vähem kui kergetel plastist ujukitel paadisillad.

Statsionaarse kai ehitus on ujuvkai omast kümme korda kallim, lisaks liigub ujuvkai veetasapinnaga kaasa. Betoonkai peaks vastu pidama 50 aastat, ankruketid 20 aastat. Laudis, vendrid ja teised puitmaterjalid kestavad vee peal 15 aastat.

Protsesside ja toodete täpsed kirjeldused on süsteemsust hindava insenerist firmajuhi sõnul abiks ka teenusedisainis ja müügiprotsessi digiteerimisel. Top Marine’i veebirakenduses saab huviline oma ujuvkai või paadisilla ise komplekteerida. Mõne minutiga valmiv projekt arvestab moodulite tegelikke mõõtmeid ning äpp kalkuleerib hinna. Enne tellimuse vormistamist vaatavad Top Marine’i spetsialistid üle, et olemas oleksid kõik vajalikud ankrud, ketid ja ühenduslülid.

Senine kogemus näitab, et sadamas võivad õigesti paigaldatud ujuvad lainemurdjad vähendada lainete kahju.

«See mõte tuli mul laste arvutimängu jälgides, kus nad virtuaalsetest klotsidest maju ehitasid ja tube sisustasid,» selgitas Prodel. Arhitektidele ja projekteerijatele on sarnased võimalused loodud proffidele mõeldud tasuta ProdLib CAD-kataloogis.

Tänavu sügisel alustas Top Marine koos mereinstituudi ja Lainemudel OÜga eksperimenti, et teha kindlaks, kui palju pakuvad monoliitbetoonist ujuvkaid kaitset tormilainete eest. Ujuvkai paigaldamine on palju odavam kui statsionaarse kai või lainemurdja ehitamine ning senine kogemus näitab, et mitmeski sadamas võivad õigesti paigaldatud ujuvad lainemurdjad vähendada lainete tekitatavat kahju. Nüüd loodetakse välja arvutada, missugune on ujuva lainemurdja tegelik efektiivsus.

KODA ujuvmaja pälvib palju tähelepanu..

Aga kaidega Top Marine ei piirdu. Paadisildades kasutatavate ujukite peale on Prodel projekteerinud ja ehitanud mootorparvesid ning ujuvmaju. Väiksemad parved sobivad suplemiseks ja piknikuplatsiks, suurematega saab väikesaartele vedada koguni traktoreid ning veiseid. Ujuvmaju saab teha nii liikuvaid kui ka ankurdatuid. Parvsaunad ja väiksemad ujuvsuvilad suudavad mootori jõul iseseisvalt kulgeda, ujuvate elumajade ja kontorite jaoks on vaja puksiiri.

«Ehkki Eestis neid seni palju müüdud ei ole, muutuvad mootorita ujuvelamud Euroopa linnades järjest populaarsemaks,» märkis Prodel. Näiteks pälvis koos firmaga Kodasema ehitatud 6 x 12 meetrise pindalaga pontoonidel KODA Light Float kahekorruseline ujuvmaja Helsingi paadimessil palju tähelepanu. Suurim Top Marine’i valmistatud ujuvmajade kompleks valmis aga Riia City Marina tellimusel. Jõele ankurdatud kahekorruselises ehitises on sadamakontor, jahtklubi, õppeklassid, paadielling, WCd ja duširuumid.

Tööjõupuudus teeb peavalu

Kõige uhkem on Prodel aga hiljuti veekatsetused läbinud motoriseeritud tõstukparve üle. Hüdraulilise tõstemehhanismiga veesõiduk on disainitud Top Marine Infra paigaldusmeeskonna töövahendiks, sellega pukseeritakse ujuvkaid õigesse asukohta ning lastakse vette kuni kuus tonni kaaluvad betoonist ankrud.

Kakumäe jahisadama ujuvkaid kaaluvad kokku 1500 tonni

Suurima probleemina tõi Prodel esile hooajalise tööjõu leidmise. Et põhiosa tellimustest on sesoonsed, kasvab ettevõtte töötajaskond aprillis kuni kuueks kuuks poole suuremaks. «Top Marine’i Eesti püsimeeskond on 18 inimest ning nende kohtade täitmisega probleeme pole, kuid ajutist tööjõudu on keeruline leida. Töö on huvitav, saab ringi reisida, paadiga sõita ja sukelduda,» loetles Prodel lisahüvesid. Olukorda leevendab Rakvere ametikool, kus õpetatakse kolme ettevõttele sobivat eriala: puidutisler, üldehitaja ning betooni- ja kivitööde spetsialist.

Top Marine'i välja töötatud ujuvtõstuk ankrute paigaldamiseks ja ujuvkaide pukseerimiseks

«Paradigma on pöördunud. Täna teen ametikoolis presentatsiooni, pakun parimatele välja stipendiumi ja meelitan neid sellega tööle. Vanasti valisid ettevõtted töötajaid, täna valivad juba praktikandid töökohti,» selgitas Prodel. Sellegipoolest valiti Top Marine 2017. aastal Eesti parimaks praktikakohaks. Kui on, värbab Top Marine hooajal lisaks vabu töötajaid või Soomest naasnud ehitajaid. Viimase variandina on tulnud kasutada Läti renditöötajaid.

«Lätlased on kõige kallim, aga kontrollitud lahendus. Tööjõuprobleem on täiesti reaalne,» kommenteeris Prodel ning selgitas, et hooajaliselt kuhjuvaid tellimusi püüab ettevõte võimalust mööda ümber jagada tootmist planeerides. Laiem müügivõrgustik võimaldab teha pakkumisi järgmisse aastasse, suurprojekte saab planeerida mitme aasta peale ja ajastada osa töid talveks.

Võtavad klienti kuulda

Lennusadama kapten Lauri Väinsalu

«Sadama laiendamisel tehtud hanke kahe uue ujuvkai paigaldamiseks võitis Top Marine. Kohaliku tegijana on paigaldustiim meile väga lähedal ja järelteenindus on kiire. Top Marine’il on rahvusvahelist kogemust, kuid kliendi soove võetakse kuulda. Nad ei ole kramplikult kinni oma tüüplahendustes, vaid on valmis sobitama vastavalt meie vajadustele ka pisiasju.»

Väljavõtteid ajaloost

Top Marine’i eelkäija AS Rotosplast alustas tegevust 1994.

1996 projekteeriti ja paigaldati Lohusalu sadamas esimesed kaid.

1999 võideti esimene suur hange Kuressaare jahisadamas, kus kõik kaid on siiani kasutuses.

2004 asutati Top Marine.

2007 Grand Holmis paigaldati esimesed täisbetoonist monoliitkaid

2006 hakkas Top Marine Soome messidel käima, esimese suure projektini läks viis aastat. Nüüd on firma kõigil suurtel hangetel kohal.

2012 ehitati esimene suur Soome objekt Tammisaari Baggö Marina.

2013 ehitati Riia Kipsala sadam, mis tõi ekspordiauhinna. Sinna läheb kahekorruseline ujuvmaja: õppeklassid, kontor, saun, dušid, paadikuur, purjekuivatamiselling.

2017 Ajakiri Marina World valis Kakumäe sadama aasta 10 parima sadama hulka.

2020 valatakse esimene superpontoon ehk monoliitkai mõõtmetega 4,2 x 20 x 1,5 meetrit, kaaluga 40 tonni.

Kommentaarid
Tagasi üles