:format(webp)/nginx/o/2020/01/07/12857543t1h3f86.jpg)
Läinud aasta detsembris kasvas Eestis uute autode müük hoobilt pea 70 protsenti. Enim andsid tooni maasturid. Plahvatusliku müügi taga on kaks põhjust.
Esiteks vedas kasvu 2018. aasta madal võrdlusbaas. «Toona oli uute autode müük ekstraordinaarselt madal,» selgitas AMTELi juht Arno Sillat. «See oli kinni nii vähenenud tööpäevade arvus kui ka selles, et autode registreerimist lükati edasi. Ehk siis mitu asja sattus ühele ajale,» lisas Sillat.
Teine, märksa olulisem ja sisulisem põhjus peitub Euroopa Liidu keskkonna- ja kliimapoliitikas. Nimelt kehtivad 2020. aastast reeglid, mis ei luba autotootjatel enam nii saastavaid sõidukeid valmistada. Lihtsustatult öeldes: iga auto pealt, mis paiskab keskkonda rohkem kui 95 grammi CO2 kilomeetrilt, tuleb hakata tootjal maksma, ja mitte vähe. See on ka põhjus, miks investeerivad autohiiud nii usinalt elektrisõidukite arendamisse.
Kuna reeglid läksid üleöö karmimaks, tahtsid autotootjad ning ka kohalikud edasimüüjad keskkonda rohkem saastavatest sõidukitest vana aastanumbri sees lahti saada. See ongi põhjus, miks müüdi tunduvalt rohkem just suurema mootoriga autosid ja maastureid.
Populaarseim automark 2019. aastal oli 4248 sõiduautoga Toyota ja teise koha hõivas 3703 autoga Škoda.
Arno Sillat pidas tõenäoliseks, et diilerid mitte ei langetanud aasta lõpus maasturite hindu, vaid andsid suurematele klientidele mõista, et järgmisest aastast võib sama auto juba märksa kallim olla, mistap tasub kaupa teha enne uue kümnendi kukkumist. Kui palju ja mis autode hinnad tänavu karmimate keskkonnareeglite tõttu kasvavad, autoekspert ei täpsustanud. Küll aga on väga tõenäoline, et see juhtub.
Möödunud aasta statistikast tulebki välja, et Eesti inimesed eelistasid enim keskmisi maastureid, mida osteti veidi üle veerandi. Kokku äritseti läinud aastal 26 589 uue sõiduautoga, mida on 4,7 protsendi võrra rohkem kui 2018. aastal.
Populaarseim automark 2019. aastal oli 4248 sõiduautoga Toyota ja teise koha hõivas 3703 autoga Škoda. Kolmandale kohale kerkis 2432 müüdud sõiduautoga Renault. Ka mudelite edetabeli tipus figureeris Toyota, ja seda kahe mudeliga – populaarseim mudel 2019. aastal oli Toyota RAV4, mida osteti 1556, ja teise koha hõivas Toyota Corolla, mida eelistasid tarbijad 1273 korral. Kaugele maha ei jäänud ka Škoda Octavia, neid läks kaubaks 1239. Elektriautosid müüdi 2019. aastal vaid 77 ja gaasiautosid 579.